Szerző: Ady Krisztián

2006. július 14. 14:38

Könnyebbé teheti az NHH a vezetékes telefonszolgáltató-váltást

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) Tanácsa kihirdette az Emitel, az Invitel, a Magyar Telekom és a Monortel referencia hurokátengedési ajánlatára vonatkozó határozattervezetét. A határozattervezetek szerint a négy jelentős piaci erejű (JPE) szolgáltatónak jelentősen csökkentenie kell a hurokátengedés egyszeri és havi díjait.

[HWSW] A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) Tanácsa kihirdette az Emitel, az Invitel, a Magyar Telekom és a Monortel referencia hurokátengedési ajánlatára vonatkozó határozattervezetét. A határozattervezetek szerint a négy jelentős piaci erejű (JPE) szolgáltatónak jelentősen csökkentenie kell a hurokátengedés egyszeri és havi díjait.

A referencia hurokátengedési ajánlat (RUO - Reference Unbundling Offer) a JPE szolgáltatók azon havi és egyszeri nagykereskedelmi díjait, illetve szolgáltatásnyújtási feltételeit tartalmazza, amelyeken a jogosult szolgáltatók igénybe vehetik a hurokátengedést és a helyi bitfolyam szolgáltatást. Ezek a nagykereskedelmi szolgáltatások a helyi hálózattal nem rendelkező szolgáltatók számára teszik lehetővé ADSL-szolgáltatások nyújtását.

A hurokátengedésnek köszönhetően az alternatív szolgáltatók akár teljes egészében átvehetik az előfizetőt a kötelezett szolgáltatótól, így lehetővé válik, hogy a fogyasztónak ne kelljen az alternatívok szolgáltatásainak igénybevétele mellett valamelyik JPE-szolgáltatóval is szerződéses kapcsolatban állnia.

Könnyebb lesz a váltás?

Az internetezők, leendő és jelenlegi előfizetők szempontjából azonban az árnál sokkal fontosabb változásokat is hozhatnak a határozattervezetek. A teljes hurokátengedéssel szolgáltatót váltani szándékozó ügyfelek csak igen nehézkesen tehetik ezt meg, a szolgáltató számos "falat" emelt az ügyfelek elé. Például "harmadik" szolgáltatás, akár egy ADSL internetelőfizetés megléte esetén is visszautasították a szolgáltatóváltást, így arra csak az internet és más szolgáltatások lemondásával, hosszú hónapok kiesésével adott a lehetőség. A tervek szerint meglévő ADSL-szolgáltatás esetén elég lesz bemutatni az ADSL felmondásáról kapott nyilatkozatot, így még élő szolgáltatás sem lesz akadálya a hurokátengedésnek.

Arra sem volt eddig mód, hogy a lakásba ugyan bevezetett, pontosabban teljesen bekötött, ám használaton kívüli vezetékes fővonalra rendeljünk szolgáltatást alternatív szolgáltatótól -- a szolgáltatóváltást csak akkor lehet jelenleg kezdeményezni, ha élő telefonszolgáltatással rendelkezünk.

A tervezetmódosításnak köszönhetően -- amennyiben ezt a JPE szolgáltatók ezt meg nem kifogásolják -- akár már utóbbira is lehetőség lesz, azaz az alternatív szolgáltatók szükség esetén olyan vonalakat is átengedtethetnek, melyen jelenleg nincs aktív szolgáltatás. Ugyancsak könnyebb lesz kezelni a már részlegesen átengedett vonalakat is. A részleges hurokátengedés olyan szolgáltatást jelent, amikor a telefonszolgáltatást továbbra is eredeti szolgáltatójától veszi igénybe az ügyfél, azonban az ADSL internetet már egy saját infrastruktúrán nyújtja az internetszolgáltató, az eredeti szolgáltatótól függetlenül (például TVNet ADSL3G).

Bővülhet a kör

A telefonszolgáltatást ezeken a vonalakon eddig semmiképpen sem lehetett lemondani, akkor sem, ha az ügyfél arra egyáltalán nem tartott igényt, hiszen a telefonszolgáltatással együtt a vonal és így az ADSL-szolgáltatás is megszűnt. A tervezetmódosítás szerint ez is megváltozhat, amennyiben az ügyfél (vagy a szolgáltató át)vállalja a költségeket, le lehet majd mondani a telefonszolgáltatást is, illetve át lehet majd migrálni a részleges hurokátengedésről teljes hurokátengedésre, teljes szolgáltatóváltásra is. A módosításoknak köszönhetően növekedhet a hurokátengedésre "jogosult" ügyfelek köre is, a jövőben alhurok átengedése is lehetővé válna.

Az NHH a tervezettel kapcsolatban a határozat-tervezetek Hírközlési Értesítőben történő megjelenését követő 20 napon belül írásban kéri az észrevételeket. A végleges RUO határozatok várhatóan augusztus végén, szeptember elején jelenhetnek meg.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról