Szerző: Bodnár Ádám

2006. május 31. 13:09

Biztonsági termék helyett védelmi pénz: létezik-e a Security 2.0?

Ma már számtalan vírusirtó, tűzfal, spyware-irtó és phishing-szűrő közül választhatnak a felhasználók, a biztonság azonban hamarosan új alapokra helyeződik át, egyre több gyártó rukkol elő olyan megoldásokkal, amelyek előfizetéses konstrukcióban kínálják a védelmet. Valóban beköszöntött az informatikai biztonság új korszaka, a Security 2.0 éra?

[HWSW] Ma már számtalan vírusirtó, tűzfal, spyware-irtó és phishing-szűrő közül választhatnak a felhasználók, a biztonság azonban hamarosan új alapokra helyeződik át, egyre több gyártó rukkol elő olyan megoldásokkal, amelyek előfizetéses konstrukcióban kínálják a védelmet. Valóban beköszöntött az informatikai biztonság új korszaka, a "Security 2.0" éra?

Beszedik a védelmi pénzt

Elindult a Microsoft Windows Live OneCare névre keresztelt szolgáltatása, amelyre eleinte csak az Egyesült Államokban lehet előfizetni, de később más országokban is elérhető lesz. Az 50 dolláros előfizetési díjért egy felhasználó három PC-jét védi a Microsoft. A OneCare-re a Microsoft weboldalán is elő lehet fizetni, de akár dobozos "termék" formájában is megvásárolható lesz a nagy amerikai elektronikai és számítógépes üzletekben.

Magyarok kizárva!
A Windows Live OneCare hazai megjelenése egyelőre nincs tervbe véve -- tudtuk meg a Microsofttól. Bár az internetről letölthető a szoftver 90 napos ingyenes próbaverziója, az a magyar nyelvű Windowsokon nem működik, csak ha a területi és nyelvi beállításokat angolra váltja át a felhasználó.
A OneCare védelmet nyújt a vírusok, férgek, trójaik, kémprogramok, valamint az internetről érkező egyéb támadások ellen, valamint automatikusan elvégez bizonyos karbantartási feladatokat is, például töredezettségmentesíti a merevlemezt, biztonsági másolatot készít a felhasználó adatairól és szükség esetén vissza is állítja azokat. A cég elsősorban azoknak szánja a OneCare-t, akik alapfokon sem szakértői a számítástechnikának és gondot okoz számukra egy tűzfal vagy egy vírusirtó beüzemelése, éppen ezért különös gondot fordítottak a minél egyszerűbb használatra és beállításra, valamint az automatikus frissítésekre.

A Microsoft adatai szerint az otthoni felhasználók 70 százaléka esik a "kezdő" kategóriába, a Yankee Group januári felmérése szerint ezek az internetezők évi 15 milliárd dolláros piaci potenciált jelentenek a gyártóknak. Nem csoda, hogy a biztonsági piacon újnak számító Microsoft mellett a régi motorosok is látnak fantáziát az előfizetéses szolgáltatásokban: a Symantec az őszre ígéri egyelőre Genesis kódnévre hallgató megoldást, a McAfee pedig tegnap jelentette be a Falcon kódnevű termékét, amelynek megjelenése a nyárra várható.

A Symantec és a McAfee a Microsoft nyomában

A McAfee egy éve fejlesztett előfizetéses szolgáltatása a OneCare-hez hasonló funkciókkal bír, az ígéret szerint a védelem mellett azonban gondoskodik a PC teljesítményének optimalizálásáról, valamint a vezeték nélküli hálózatok biztonságáról is, sőt, a felhasználó adatait akár szerverre is tudja menteni. A cég ígérete szerint a Falcon a sok funkció ellenére egyszerűen kezelhető lesz még az átlagos felhasználók számára is, de a profik természetesen finomhangolhatják is a működését.

"A McAfee 1999 óta nyújt biztonsági szolgáltatásokat, mégis a Symantec és a Microsoft jön most elő azzal, hogy ez mekkora újdonság" -- mondta Marc Solomon termékmenedzser. A Falcont minden tekintetben "fényesre csiszolta" a McAfee, biztonsági szolgáltatások egész garmadája áll majd az előfizető rendelkezésére, a vírusirtástól kezdve a viselkedés-alapú kártevő-védelemig, valamint az internetről érkező támadások (phishing, spam) szűréséig. A McAfee azonban egyelőre nem adott ki információt a Falcon áráról, így nehéz lenne összevetni a OneCare-rel.

Az őszre tervezett Symantec Genesis áráról sem áll rendelkezésre információ. A Genesis részben a Norton Internet Security csomagban megtalálható szoftverek funkciót nyújtja sok más egyébbel együtt egy könnyen kezelhető felületen. A Genesisben a hírek szerint helyet kapnak a Veritastól megszerzett adatmentési és -helyreállítási technológiák is.

Biztonság 2.0?

A Symantec a Genesisre, valamint az ehhez hasonló szolgáltatásokra már "Security 2.0" néven hivatkozik, a cég szerint ugyanis ezek a teljesen új korszakot nyitnak a biztonság és menedzsment területén. Az igazság azonban az, hogy a biztonság már jelenleg is szolgáltatásként kerül a felhasználók gépeire, hiszen például a vírusirtók esetében alapvetően nem magáért a "motorért" kell fizetni, hanem az adatbázis-frissítésekért.

Az sem igazi újdonság, hogy a biztonság különféle aspektusairól csupán egy szoftver gondoskodik, a piacon már régóta megfigyelhető az integráció, ahogy a vírusirtókba beépül egyre többféle védelem (spyware, trójai), a cégek többsége pedig régóta kínál olyan csomagokat, amelyekben a vírusirtó mellett tűzfal, spamszűrő, pop-up blokkoló és phising-szűrő is található.

"Az ilyen integrált szolgáltatások előnye lehet, hogy közös felületen lehet őket menedzselni és ideális esetben (ez nincs mindig így!) a különböző modulok (pl. tűzfal, víruskereső) tudnak egymással kommunikálni az integráció miatt. Ráadásul egy kevésbé hozzáértő ember is biztosan megvásárolja az összes szolgáltatást, nem marad ki semmi fontos, például a a tűzfal" -- mondta a lapunk által megszólaltatott szakértő, a többféle biztonsági termék hazai forgalmazójaként ismert Sicontact Kft. vezetője, Csiszér Béla.

A hátrányokról sem szabad azonban megfeledkezni: "A kártevők egyszerűbben tudják letiltani az ilyen integrált csomagokat és a kockázat is nagyobb. Ha még a frissítés kiadása előtt megjelenik és elterjed egy vírus, ami ellen a szoftverek akkor még nem védenek, a kártevő a gépre jutva le tudja állítani a szolgáltatást vagy tönkre is tudja tenni annak komponenseit" -- fejtette ki Csiszér. "Az integrált programokban általában több a sebezhetőség is."

A Symantec által propagált "Security 2.0" tehát a műszaki alapokat tekintve nem újdonság, inkább a hangsúly tolódott el: a felhasználó eddig egy terméket vásárolt meg a hozzá tartozó (frissítési) szolgáltatással, a OneCare, a Genesis vagy a Falcon azonban a termék, azaz a szoftver helyett ezt a szolgáltatást helyezi az előtérbe. Az árak sem változnak jelentősen, a Norton Internet Security 2006 például két éves előfizetéssel éppen annyiba kerül, mint a Microsoft OneCare kétévi díja, bár igaz, évi 50 dollárért a Microsoft három PC védelmét vállalja.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról