Szerző: Bodnár Ádám

2005. szeptember 1. 12:38

Egyre olcsóbb itthon a mobiltelefonálás és a DSL

Szinte kivétel nélkül javultak Magyarország helyezései az elektronikus hírközlési szolgáltatások mennyiségi és minőségi mutatóit közlő ország-rangsorokban  állapítja meg a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) gondozásában kiadásra kerülő Communications Outlook 2005.

[HWSW] Szinte kivétel nélkül javultak Magyarország helyezései az elektronikus hírközlési szolgáltatások mennyiségi és minőségi mutatóit közlő ország-rangsorokban – állapítja meg a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) gondozásában kiadásra kerülő Communications Outlook 2005.

Olcsó a mobiltelefon, ritka a DSL

Az egyik leglátványosabb előrelépés a mobiltelefon-tarifákat illetően történt: az elmúlt három év alatt Magyarország az OECD tagok között az utolsó helyről 18 helyet előrelépve az élmezőnybe került a mobiltelefonálás költségeit bemutató rangsorban. Az augusztus végén megjelent, az elektronikus hírközlési szektort értékelő, két évente publikált statisztikai gyűjtemény szerint Magyarországon jelentősen olcsóbbá vált egy átlagos mobilfelhasználó számára a telefonálás. A magyar felhasználóknál most már csak olyan országok lakosai tudnak olcsóbban telefonálni, mint az Egyesült Államok, Japán, Korea, Kanada, Luxemburg, Izland és a skandináv államok.

Hasonlóan kedvező folyamat tapasztalható a DSL árváltozását bemutató ország-rangsorban. Hazánk itt 2002 és 2004 között a negyedik legnagyobb árcsökkenést produkáló ország volt PPP (vásárlóerőparitás) alapon. A szélessávú technológiák elterjedtsége továbbra is jelentősen elmarad az OECD élmezőnyétől, ám az összes internet előfizetésen belüli aránya kimondottan magas.

Javuló minőség

A kutatás megállapítja továbbá, hogy jelentős a javulás a távközlési szolgáltatások minőségi mutatóiban is. Míg 1993-ban átlagosan közel 3 évet kellett várni egy vezetékes telefonra, mára ez 12 napra csökkent. A jelentés továbbá kiemeli, hogy a 100 vezetékes vonalra jutó hibák száma 90-ben még 55 volt, mára gyakorlatilag 0. Az elektronikus hírközlési szolgáltatások elterjedtségében, használatában azonban Magyarország a mobil szolgáltatásokat leszámítva az utolsó harmad első felében foglal helyet.

Az egyetlen igazán kedvezőtlen üzenet a műsorszórás piacán a digitalizáció előrehaladásában látható. Míg a legtöbb OECD ország már komoly lépéseket tett a digitális átállásban, addig Magyarországon egyelőre még csak a stratégiai célkitűzés biztos: 2012-re teljes átállás a földfelszíni műsorszórás területén.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról