Szerző: Bizó Dániel

2005. augusztus 5. 13:17

Dalkeresőt indított a Yahoo!

[AFP/HWSW] A nyilvános bétateszt szakaszába lépett a Yahoo! legújabb keresőszolgáltatása, amely immár hanganyagokban is képes kutakodni világszerte. A vállalat állítása alapján a kereső több mint 50 millió audioállomány között végez keresést, köztük zenékben, hírekben, hangüzenetekben, de akár hangeffektek felkutatására is használható.

[AFP/HWSW] A nyilvános bétateszt szakaszába lépett a Yahoo! legújabb keresőszolgáltatása, amely immár hanganyagokban is képes kutakodni világszerte. A vállalat állítása alapján a kereső több mint 50 millió audioállomány között végez keresést, köztük zenékben, hírekben, hangüzenetekben, de akár hangeffektek felkutatására is használható.

Nagy üzlet a zene

A robot a Yahoo! saját tartalmán kívül hozzáfér nagyobb online zeneboltok anyagaihoz, mint például az iTunes, a Napster, az eMusic vagy a Rhapsody által kínált dalok adatbázisához, így segítségével kényelmesen és gyorsan végigpásztázható a kínálat -- látva az árakat, fájlformátumokat, és a dalhoz járó jogosultságokat. A zeneboltokon kívül a Yahoo! Audio Search felkarolja a podcastingot, támogatva a virtuális rádiózás legújabb formáját is.

A Yahoo! bár nem beszélt a különböző tartalomszolgáltatókkal kötött megállapodásokról, valószínűsíthető, hogy kattintásonként, esetleg nyomon követve az emberek mozgását valós vásárlásonként részesedéshez jut az online zeneboltok bevételeiből. A toronymagasan piacvezető Apple iTunes zenebolt eddig már több mint 500 millió dalt értékesített, és a digitális zeneletöltések és egyéb tartalmak piaca gyorsulóban van, ahogyan egyre többen ismerik fel a számok letöltésének előnyeit. A Yahoo! például évi 60 dollárért egy millió dalhoz ad hozzáférést, amelyeket így hordozható digitális lejátszóra tölthetünk át.

A mai fiatalok életformájának elengedhetetlen részét képezi a zene. Az amerikai egyetemek, felismerve ennek jelentőségét, már odáig mentek, hogy saját zeneszolgáltatásokkal igyekszenek versengeni a hallgatókért. Míg a médiavállalatok bevételi forrásra és "helyesen szoktatott" fogyasztókra tesznek szert, addig az egyetemek vonzóbbá tehetik magukat a tanulni vágyók számára. A tapasztalatok szerint a diákok rengeteget ücsörögnek gépeik előtt, és előszeretettel használják a letöltési lehetőséget kikapcsolódás céljából -- a televízió és a rádió helyett. Az Észak-Carolinai Egyetemen a diákok 60 százaléka él rendszeresen a szolgáltatással.

Multimédia evolúció

A hangok, zenék közötti keresés egy természetes fejlődési lépcsőfoknak tekinthető, ahogyan a webet a szöveg mellett egyre nagyobb arányban birtokolja az audiális és vizuális tartalom. A triumvirátusból csak a Microsoft nem kínál lehetőséget a videofilmek közötti keresésre. A Yahoo! megoldása gyakorlatilag a képkeresés mozgóképes megfelelője: a fájlnevek és a videót körülvevő szöveges tartalom alapján dobja ki a találatokat.

A Google ezzel szemben kifinomult műsorkeresőt is beüzemelt már. Segítségével a felhasználók kereshetnek a tévéműsorok között, melyekről a találatra kattintva pillanatfelvételeket láthatnak, vagy akár részleteket olvashatnak az adott képhez tartozó szituáció szövegéből is. Egyes műsorokból videorészlet is megtekinthető, de lehetőség van kulcsszavak és programnevek alapján is keresni. A Google Video továbbá képes helyfüggő találatokat is visszaadni. A szolgáltatás egyelőre sajnos csak az Egyesült Államokbeli műsorok között keres.

Nem az első

A keresőháború három nagyja (Google, Yahoo!, Microsoft) közül eddig a Yahoo! jelent meg elsőként kifejezetten a hangfájlokra specializált keresőszolgáltatással, ugyanakkor a világon messze nem elsőként. A tőzsdére vonulás előtt álló kínai Baidu.com például már képes kifejezetten különböző hangformátumokat keresni a weben, igaz nem kínál olyan átfogó lehetőségeket, mint például a zeneboltok tartalmában való keresés, és webes lefedettsége is kisebb. Cserébe viszont külön kereshetünk a dalszövegek között is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról