Szerző: Bodnár Ádám

2005. július 04. 12:30:06

Kiszállna az amerikai mobilpiacról a Deutsche Telekom

Megválna amerikai mobilszolgáltató leányvállalatától a Deutsche Telekom -- állítja a vállalathoz közeli hírforrásokra hivatkozva a Wall Street Journal. A pletykák szerint a német távközlési vállalat sokallja a T-Mobile USA hálózatának korszerűsítéséhez szükséges összeget. Az igazgatótanácsban éles viták törtek ki a T-Mobile USA jövőjével kapcsolatban, a hivatalos álláspont szerint azonban végleges döntés csak az év végén várható.

[HWSW] Megválna amerikai mobilszolgáltató leányvállalatától a Deutsche Telekom -- állítja a vállalathoz közeli hírforrásokra hivatkozva a Wall Street Journal. A pletykák szerint a német távközlési vállalat sokallja a T-Mobile USA hálózatának korszerűsítéséhez szükséges összeget. Az igazgatótanácsban éles viták törtek ki a T-Mobile USA jövőjével kapcsolatban, a hivatalos álláspont szerint azonban végleges döntés csak az év végén várható.

A Deutsche Telekom 2000-ben 35 milliárd dollárt fizetett az amerikai VoiceStream Wireless mobilszolgáltatóért, amelyet később T-mobile néven üzemeltetett tovább. Elemzők és befektetők már akkor is kritizálták az ügyletet, szerintük ugyanis az amerikai mobilcég valóságos "pénznyelő". Az elhibázott akvizíció közvetetten a Dutsche Telekom akkori vezérének, Ron Sommernek a fejébe is került, 2002 nyarán éppen a felvásárlásokból felhalmozott óriási adósságállomány miatt mondatta le őt a DT felügyelőbizottsága.

Kinek kellhet?

Noha az amerikai mobilszolgáltató leánycég eladása akár 25 milliárd eurót is hozhatna a konyhára, szakértők szerint nehéz lesz vevőt találni rá. Jól érestült lapok a Vodafone-t nevezték meg legvalószínűbb vásárlónak, a brit cég azonban kategorikusan cáfolta, hogy érdeklődne a T-Mobile USA iránt. A Vodafone már jelen van az amerikai piacon, 45 százalékos kisebbségi részesedést birtokol a Verizon Wireless mobilszolgáltatóban.

Noha a világ legnagyobb mobilszolgáltatójának közleménye szerint elkötelezett a Verizon Wireless sikerre vitele iránt, mégsem zárható ki teljesen, hogy a Vodafone más irányba is kacsingasson. Emlékezetes, hogy 2004 tavaszán a Vodafone is versenybe szállt az AT&T Wireless mobilszolgáltató megvásárlására, végül azonban alulmaradt a Cingularral szemben. Vagyis a piros-fehér logós szolgáltató egyértelmű jelét adta annak, hogy szeretne saját maga is megjelenni az Egyesült Államokban.

Konszolidáció
Az elmúlt év során drámai gyorsasággal konszolidálódott az amerikai távközlési piac. Tavaly februárban a Cingular 41 milliárd dollárért megvette az AT&T Wireless mobilszolgáltatót. December közepén a Sprint vásárolta fel a Nextelt, pár héttel később pedig az Alltel jelentette be a Western Wireless akvizícióját. Idén februárban az SBC vette meg az AT&T-t, majd a Verizon vásárolta fel a korábban WorldCom néven elhíresült MCI-t.

Ez a lépés annál inkább ésszerű lenne, mert a Verizon Wireless elutasította annak a lehetőségét, hogy a világszerte ismert és bevezetett Vodafone márkanevet használja. A Verizon Wireless hálózata ráadásul nem a GSM szabványra épül, vagyis a Vodafone más országból érkező ügyfelei nem használhatják a saját készülékeiket és a már jól megszokott szolgáltatásokat.

És ha nem adják el?

Elemzők azonban elvetik annak a lehetőségét, hogy a Vodafone komolyan érdeklődne a T-Mobile USA iránt, ugyanis a szolgáltató 10 százalékos részesedésével messze lemaradva csak a negyedik az amerikai mobilpiacon, ráadásul a hálózatának korszerűsítése mintegy 10 milliárd dolláros befektetést igényel annak érdekében, hogy 3G-kompatibilis legyen. Korszerű hálózat hiányában a T-Mobile esélytelen a felzárkózásért folytatott harcban.

Annak ellenére, hogy nehéz lehet vevőt találni rá, a Deutsche Telekom egyes vezetői ragaszkodnak ahhoz, hogy a cég eladja a T-Mobile USA-t és a vételárat inkább az európai terjeszkedésre költse. Egyes elemzők is az amerikai piac elhagyását szorgalmazzák. Mások viszont azzal érvelnek, hogy jelenleg az amerikai mobilcég a Deutsche Telekom leggyorsabban növekedő üzletága. A T-Mobile USA az idei első negyedévben 2,6 milliárd euró bevételt ért el, ami éves szinten 27 százalékos növekedést jelent. Az amerikai mobilcég adta a Deutsche Telekom negyedéves bevételének közel negyedét.

Ha a DT megtartja a T-Mobile USA-t, a hálózat korszerűsítése helyett átalakíthatná azt egy olcsó "diszkont" mobilszolgáltatóvá. Az eladást ellenzők szerint ráadásul az európai terjeszkedés túlságosan sokba kerülne, ráadásul itt már a piacok is érettek, nem növekednek gyorsan. További lehetőség lenne egy nyilvános részvénykibocsátás keretén belül a T-Mobile USA kisebbségi részének eladása, majd a befolyt összegből a hálózat korszerűsítése. Így a Deutsche Telekom megtarthatná az ellenőrzést, valamint az amerikai piaci jelenlétet.

a címlapról

Hirdetés

Hét kedvenc előadónk az idei HWSW mobile!-ról

2019. november 16. 03:03

Idén 90 fős előadói gárdával készülünk a HWSW mobile! digitális termékfejlesztési konferenciára, de hogy segítsünk az eligazodásban, kiemeltük neked a hét kedvencünket.