Szerző: Bizó Dániel

2005. június 29. 12:27:02

Íriszalapú azonosítást vezetnek be a Heathrow repülőtéren

[The Sunday Times/Scotsman/HWSW] Sci-fiket és Orwell 1984 című regényét idéző kísérleti tervezet vette kezdetét a világ egyik legforgalmasabb repülőterén, a londoni Heathrown. A 2-es és 4-es terminálokon az utasok immár szemeik íriszeinek vizsgálata alapján is igazolhatják személyazonosságukat.

[The Sunday Times/Scotsman/HWSW] Sci-fiket és Orwell 1984 című regényét idéző kísérleti tervezet vette kezdetét a világ egyik legforgalmasabb repülőterén, a londoni Heathrown. A 2-es és 4-es terminálokon az utasok immár szemeik íriszeinek vizsgálata alapján is igazolhatják személyazonosságukat.

Nincs több hülye kérdés

A hatóságok, valamint a reptér és a légitársaságok biztonsági emberei a csalhatatlannak vélt biometrikus azonosítástól az ellenőrzés gyorsítását, a biztonság növekedését várják. A rendszer a sűrűn utazók számára is rendkívül előnyös, ugyanis a folyamat egyszerű, nem követel emberi közreműködést, és legfeljebb néhány percet vesz igénybe. Az egy hete indult projektben eddig nagyjából 100 önkéntes vesz részt.

Az íriszalapú felismeréstől a szakemberek azt remélik, hogy a jövőben a megbízhatóként nyilvántartott emberek ellenőrzésének egyszerűsítésével és felgyorsításával több figyelmet szentelhetnek az illegális (bevándorlók) és veszélyes elemek (terroristák, bűnözők) kiszűrésére. A Heathrown tavaly majdnem 470 ezer gép és több mint 67 millió utas fordult meg.

Azoknak, akik élni szeretnének a gyorsabb beléptetési lehetőséggel, át kell esniük egy felvételi folyamaton, melynek során rögzítik szemeik íriszeinek biometrikus adatait, összekapcsolják azokat személyes adataikkal, majd a nyilvántartásban ellenőrzik az illető "tisztaságát". A rögzítési procedúrát követően utazáskor már csak egy fülkébe kell az utasoknak beállni ahhoz, hogy megtörténjen az ellenőrzés, megspórolva rengeteg sorban állást, a "látogatásának mi a célja?" típusú, százszor hallott kérdéseket. Biztonsági okokból a fülkékbe egyszerre csak egy-egy ember fér be.

9/11

A biometrikus azonosítás kérdése természetesen nem újkeletű, több éves múltra tekint vissza. A szeptember 11-i terrorcsapásokat követően szinte azonnal szóba került, hogy az eddiginél sokkal szofisztikáltabb, tömeges ellenőrzési lehetőségre van szükség. A World Trade Center és a Pentagon elleni támadások nem csak pszichológiai, hanem gazdasági, üzleti szempontból is jelentős sokkot okoztak. A talán leginkább sújtott légi közlekedés nehéz helyzetbe került. A merényleteket követő napokban repülési tilalmak léptek életbe, majd később a forgalmi adatok azt mutatták, az emberekben megrendült a bizalom, a biztonságérzet sokakban szertefoszlott.

Ez, és a megszigorított biztonsági követelmények jelentette kiadások több légitársaságot és repteret is nehéz anyagi helyzetbe hoztak. Az érdekelt vállalatoknak tehát egyrészt meg kellett felelnie az új előírásoknak, vissza kellett nyerni az utasok bizalmát, mindezt ésszerű befektetések mellet.

A szigorított ellenőrzések nemcsak lassítják a reptéri utasforgalmat és frusztrálttá teszik az utazókat, hanem megbízhatatlannak is bizonyultak egyúttal. Újságírók és újabb terrorista-kísérletek bizonyították, hogy a fényképes papírok, aláírással ellátva nem megfelelőek ahhoz, hogy elégséges eredményességgel és hatékonysággal ellenőrizzék a tömegeket. A biometrikus felismerőrendszerek, régi ígéretként, kézenfekvő módon váltottak ki széleskörű érdeklődést.

Inkább kényelmes, mint biztonságos

Egyhamar nyilvánvalóvá vált azonban, hogy ezek a rendszerek a terroristák kiszúrására praktikus okok miatt nem alkalmazhatóak. Az arcfelismerő rendszerek például extrém magas megbízhatóság mellett is túl sok téves riasztást adnak le ahhoz, hogy ésszerűen működtetni, vagy hogy komolyan venni lehessen azokat. Az is nyilvánvaló, hogy az ismert terroristák és bűnözők nem fogják magukat önként semmilyen biometrikus (ujjlenyomat, arckép, szem, hang) azonosításnak alávetni.

Tesztjelleggel a világ egyre több repterén vezetnek be valamilyen egyedi jellemzőn alapuló azonosítást, az amerikai Orlandóban például az ujjlenyomat regisztrálása mellett döntöttek. Hiba lenne ugyanakkor túlzottan a biztonság érzetébe ringatni magunkat, ugyanis a terrorista és bűnügyi nyilvántartásokban nem szereplő, "tiszta múlttal" rendelkező rosszindulatú személyek ugyanúgy bekerülhetnek a rendszerbe, ugyanolyan szabadon járkálva, mint bárki más. Nem beszélve arról, ha az adatbázisokat, vagy a helyi számítógépeket a bűnöző csoportoknak sikerül megtörnie, így az azonosítás is lehet álcázott.

A biometrikus azonosítás nem csodaszer, mindazonáltal jelentősen növelheti az ellenőrzés hatékonyságát és eredményességét. Legnagyobb nyertesei azok lesznek, akik gyakran repülnek, hiszen a ki- és beléptetés kényelmessé és gyorssá válhat. A Heathrow üzemeltetője azt reméli, hogy ehhez hasonló rendszert öt éven belül már 1 millióan használnak majd. A tervek szerint a másik két terminál is hamarosan csatlakozik a projekthez, év végéig pedig Stansted, Gatwick, valamint Manchester és Birmingham repterei is.

Az október 25-26-án rendezett eseményen közel ötven nemzetközi előadó is színpadra áll, 16 országból - a leggyorsabb jegyvásárlók pedig ESP32-alapú hacking badge-et is kapnak!

a címlapról