Szerző: Bodnár Ádám

2005. február 18. 09:39

A Lexusok ellenállnak a vírusoknak

[News.com] A Toyota autógyártó cáfolta azokat a híreket, amelyek szerint egyes járműveinek fedélzeti számítógépét megfertőzheti a Cabir mobiltelefonos vírus. Emlékezetes, hogy a Kaspersky Labs antivíruscég januárban jelentette be, hogy azt vizsgálják, vajon egyes Lexus-típusok fedélzeti rendszerét megfertőzhetik-e azok a mobilvírusok, amelyek Bluetooth kapcsolaton át terjednek. A Lexus a Toyota luxusmárkája.

[News.com] A Toyota autógyártó cáfolta azokat a híreket, amelyek szerint egyes járműveinek fedélzeti számítógépét megfertőzheti a Cabir mobiltelefonos vírus. Emlékezetes, hogy a Kaspersky Labs antivíruscég januárban jelentette be, hogy azt vizsgálják, vajon egyes Lexus-típusok fedélzeti rendszerét megfertőzhetik-e azok a mobilvírusok, amelyek Bluetooth kapcsolaton át terjednek. A Lexus a Toyota luxusmárkája.

Semmi ok az aggodalomra

A Toyota közölte, hogy a járműveiben használt fedélzeti rendszer nem Symbian operációs rendszerre épül, hanem saját fejlesztésű. A Bluetooth kapcsolaton keresztül terjedő Cabir vírus a Symbiant futtató készülékekre jelenthet veszélyt. A Toyota szerint az autóiba épített Bluetooth interfész képes fájlok fogadására, azonban a tranzakciót a vezetőnek minden esetben jóvá kell hagynia. A tárolt adatok továbbküldésére, terjedésére azonban minden lehetőség kizárt -- állítja a japán cég.

Az F-Secure biztonsági cég szerint az autótulajdonosoknak egyelőre nincs okuk aggódni a mobiltelefonos vírusok miatt. A fertőzött telefonok ugyan megkísérelhetik továbbküldeni a kártékony kódot az autóknak, azonban ennek legsúlyosabb következménye legfeljebb egy hibaüzenet lehet az autó fedélzeti rendszerén, mivel az nem fogadja az adatokat. A biztonsági szakértők ennek ellenére úgy vélik, a jövőben várhatók olyan fenyegetések, amelyek komoly veszélyt jelentenek a vezeték nélkül kommunikáló eszközökre.

A körmönfontabb kártevők veszélyesek lehetnek

David Emm, a Kaspersky műszaki szakértője szerint a jelenleg létező mobil vírusok még nagyon kezdetlegesek és könnyen a nyomukra lehet bukkanni, de ez nem mindig lesz így. Közel sem kizárt, hogy a jövőben a Cabirnál körmönfontabb kártevők jelenjenek meg. Emm úgy véli, ahogy az autókba egyre több számítástechnikai eszköz kerül, a fenyegetettség mértéke egyre növekedni fog.

"Az autógyártók már azon dolgoznak, hogyan lehetnek a kocsikat az internetre kapcsolni például az e-mailek letöltéséhez. Ebben a környezetben igen nagy a veszélye annak, hogy olyasmi kerüljön az autó fedélzeti rendszerébe, ami nem biztonságos" -- mondta Emm.

Bankautomatákat bénított meg a Slammer

Szakértők szerint a nem biztonságos operációs rendszereket érő vírustámadások a jövőben az élet egyre több területén okoznak majd kellemetlen perceket. Tavaly például a Slammer féreg a Bank of America mintegy 13 ezer pénzkiadó automatáját bénította meg, miután azok a Microsoft operációs rendszerére épülnek.

"Még utasszállító repülőgépek műszerfaláról is láttam képeket, amelyeken Windows 2000-re épülő szoftver futott" -- mondta Miko Hypponen, a finn F-Secure biztonsági cég víruskutatással foglalkozó vezetője. "Az autók nyilvánvaló célpontjai a vírusoknak. Minden oké addig, amíg az operációs rendszer nincs összeköttetésben a motorral és a fékkel, de ha igen...."

Érdekes, hogy ameddig a Forma 1 versenyeken be nem tiltották az autók és a box közötti kétirányú számítógépes kommunikációt, az autók is fel voltak szerelve vírusirtó szoftverrel annak érdekében, hogy megvédjék az operációs rendszert és az alkalmazásokat a fertőzéstől, amelynek a versenypályán, villámgyors tempónál komoly következményei lehetnek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról