Szerző: Vörös Péter

2003. szeptember 23. 10:13

A Sony és a Samsung LCD-kijelzőket gyártó vegyesvállalat alapítását fontolgatja

A Sony és a Samsung hétfőn bejelentette, hogy LCD-kijelzőket gyártó vegyesvállalat alapítását mérlegeli. A szakértők szerint mindkét cég számára hasznos lehetne a lépés: a Samsung jelentős stabil vevőkörhöz jutna, ami jól jöhet az esetleges túltermelés esetén, míg a Sony kulcsfontosságú növekedési területen biztosítaná a legmodernebb laposkijelzők folyamatos beszerzését.

A Sony és a Samsung hétfőn bejelentette, hogy LCD-kijelzőket gyártó vegyesvállalat alapítását mérlegeli. A szakértők szerint mindkét cég számára hasznos lehetne a lépés: a Samsung jelentős stabil vevőkörhöz jutna, ami jól jöhet az esetleges túltermelés esetén, míg a Sony kulcsfontosságú növekedési területen biztosítaná a legmodernebb laposkijelzők folyamatos beszerzését.

"A Sony több vállalattal -- többek között a Samsunggal -- folytat tárgyalásokat a laposkijelzőkkel kapcsolatban, de még nem jutottak döntésre" -- mondta Mina Naito, a cég szóvivője. "Az együttműködés számos változatát -- közte a vegyesvállalat alapítását -- tekintjük át, de egyelőre nem hoztuk meg a döntést" -- közölte a Samsung a Dél-Koreai Értéktőzsdének benyújtott dokumentumokban.

A Sony jelentős offenzívába kezdett vetélytársai ellen a lapos kijelzős TV-k gyorsan növekvő piacán, a cég egyértelműen növelni szeretné részesedését ezen a területen, ahol eddig le volt maradva. A legnagyobb rivális e területen a Sharp, a Samsung és a Panasonic termékekről ismert Matsushita Electric.

A vetélytársakkal ellentétben a Sony teljes egészében külső beszállítóktól szerzi be az LCD-paneleket, bár a cég májusban bejelentette, hogy saját maguk szeretnék gyártani a TV-kben használt nagy méretű LCD-kijelzőket. Egy új LCD-gyár becsült költsége 2 milliárd dollár körül van, így a Sony várhatóan inkább az együttműködés valamely formáját fogja választani.

"Ha a Sony egy hatodik vagy hetedik generációs LCD-gyárba szeretne befektetni, az várhatóan 1,8-2,7 milliárd dollárba kerülne, ezért ez a lépés valószínűtlennek tűnik" -- mondta Takashi Ushio, a Marusan Securities elemzője. "A vállalatnak nincs választása: szövetségre kell lépnie az egyik nagy LCD-kijelzőgyártóval."

"A Sony egy jelentős, stabil és árban vonzó ellátási csatornát szeretne és ehhez a dél-koreai vállalatok tűnnek a legmegfelelőbbnek, mivel rendelkezésükre áll az a technológia, amellyel hatékonyan lehet nagy méretű LCD-kijelzőket gyártani" -- véli Song Myong-Sup, a szöuli Meritz Securities elemzője.

A Sony számára nem ez lenne az első vegyesvállalat: a cég tavaly 45 millió dollárt fektetett a NEC plazmakijelző-gyártó üzletágába annak érdekében, hogy biztosítsa a nagy TV-kben használt laposkijelzők folyamatos ellátását. Jelenleg a plazmatechnológia a legelterjedtebb a nagy méretű lapos kijelzős TV-kben, de az LCD-kijelzők is egyre nagyobbak lesznek és várhatóan ezek lesznek a legnépszerűbbek a következő években.

Az LCD-kijelzők termelésének egyik legfőbb hajtóereje a vékony TV-k gyorsan növekvő piaca. Az elemzők szerint az LCD TV-k kereslete 2007-ben eléri a 31,9 millió darabot, szemben a 2002-es 1,7 millióval.

A kijelzőgyártók az IT-szektor fellendülésében bízva több mint 26 milliárd dollárt fektetnek be új gyárakba, amelyek révén jelentősen csökkenthetik költségeiket a nagyobb üveglemezek felhasználásának köszönhetően. A Samsung június elején jelentette be, hogy 2010-ig mintegy 17 milliárd dollárt fektet az LCD-gyártás felfuttatásába.

A világ legnagyobb LCD-gyártója az LG.Philips LCD, a dél-koreai LG Electronics és a holland Philips Electronics 50-50 százalékos vegyesvállalata. Az LG.Philips globális piaci részesedése 22 százalék, a Samsungé 19 százalék, míg a harmadik helyen álló tajvani AU Optronics részesedése 12 százalék.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról