:

Szerző: Vörös Péter

2002. november 21. 19:38

A Samsung és az LG mobilpiaci részesedése a riválisokénál gyorsabb ütemben nő

[WSJ] A Strategy Analytics piackutató vállalat legújabb felmérései szerint a dél-koreai Samsung Electronics és LG Electronics a harmadik negyedévben gyorsabban nőtt, mint a Nokia, a Motorola és más nyugati mobiltelefon-gyártók.

[WSJ] A Strategy Analytics piackutató vállalat legújabb felmérései szerint a dél-koreai Samsung Electronics és LG Electronics a harmadik negyedévben gyorsabban nőtt, mint a Nokia, a Motorola és más nyugati mobiltelefon-gyártók.

A piackutató cég szerint a Samsung részesedése a globális mobiltelefon-piacon 7,4 százalékról 11,5 százalékra emelkedett a harmadik negyedévben. A Strategy Analytics úgy véli, hogy ebben döntő szerepet játszott az amerikai piac, ahol a széthajtható, színes és nagy kijelzős mobiltelefonok iránti kereslet jelentősen nőtt. Az LG piaci részesedése a 2001-es 2,5 százalékról 4,4 százalékra nőtt, ezáltal a világ hatodik legnagyobb mobiltelefon-gyártójává lépett elő a cég.

A Motorola 15,7 százalékról 16,7 százalékra növelte globális mobiltelefon-piaci részesedését, dacára annak, hogy több új telefonnal késlekedett a cég. A Motorola saját becslései szerint a vállalat globális piaci részesedése 18 százalék.

Chris Ambrosio, a Strategy Analytics elemzője azt is elmondta, hogy a Samsung és az LG a jövedelmező dél-koreai piacon szerzett nyereségeket használják fel a terjeszkedés finanszírozása. "A széthajtható formájú mobiltelefonok egyre népszerűbbek Európában és Észak-Amerikában, ez is a két dél-koreai cég malmára hajtja a vizet."

A Nokia piaci részesedése szintén nőtt, 33,7 százalékról 35,9 százalékra -- bár ez a szám nem a végfelhasználói, hanem a disztribútori eladásokat veszi alapul. A Nokia saját becslései szerint is 35,9 százalék volt a cég világpiaci részesedése.

Ugyanakkor Ambrosio közölte, hogy a Nokia jó általános helyzete elrejti azt a tényt, hogy a cég teljesítménye elég gyenge a gyorsan növekedő CDMA (code division multiple access) mobiltelefon-piacon. Ez utóbbi rendszer gyorsan nő Kínában, Japánban és az USA-ban, 2002 első kilenc hónapjában az eladások volumene 27 százalékkal emelkedett a CDMA-piacon, míg a mobiltelefon-piac egésze 5 százalékkal nőtt. Ebben az időszakban a Nokia részesedése a CDMA-piacon 11,1 százalékra csökkent a 2001-es 11,3 százalékhoz képest.

A CDMA-piacot a széthajtható formájú modellek uralják, és főként a San Diego-i központú Qualcomm által szállított félvezetőkön alapulnak a mobiltelefonok. Ezzel szemben a Nokia saját maga fejleszti chipjeit és jó ideje elutasítja a széthajtható formát, ehelyett a cégre jellemző dizájnokat preferálja.

A Nokia CDMA mobiltelefonjaiban eddig hiányoztak a színes kijelzők és a helymeghatározó technológia, amely megtalálható a Qualcomm chipeken alapuló legújabb mobiltelefonokban. Jól példázza helyzetet a Sprint PCS, az egyik legnagyobb amerikai CDMA szolgáltató, amely jelenleg nem árul Nokia mobiltelefonokat, ehelyett többnyire ázsiai szállítókra támaszkodnak.

Azonban egyes jelek arra utalnak, hogy a Nokia kezd visszavágni a Qualcommnak és a Samsungnak a CDMA-piacon: a cég nemrég mutatta be az első olyan CDMA mobiltelefonját, amelyben megtalálható a helymeghatározó technológia. Kari Tuutti, a vállalat szóvivője azt is közölte, hogy a finn óriáscég a jövő év elején piacra dobja az első színes kijelzős CDMA-modelljét is.

Tuutti azt is elmondta, hogy a Nokia fontolóra veszi azt, hogy a Qualcomm-mal versenyben álló más mobiltelefon-gyártóknak licenceli saját CDMA chipdizájnjait. Még a széthajtható forma sincs kizárva: Anssi Vanjoki, a Nokia mobiltelefon-részlegének ügyvezető igazgatóhelyettese októberben közölte, hogy a vállalat fog kínálni széthajtható mobiltelefont, "ha a széthajtható forma az optimális megoldás" a fogyasztók egy része számára.

A CDMA-piachoz képest a jóval nagyobb GSM mobiltelefon-piac sokkal lomhább. A Strategy Analytics szerint a harmadik negyedévben 65,8 millió GSM telefont adtak el, szemben az egy évvel ezelőtti 65,5 millió darabbal.

A piackutató vállalat adatai azt mutatják, hogy a globális mobiltelefon-piacon negyedik helyen álló Siemens AG részesedése a harmadik negyedévben szintén emelkedett az előző év hasonló időszakához képest. Ezzel szemben a Sony Ericsson Mobile Communications és a többi kisebb gyártó piaci részesedése csökkent ebben az időszakban.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 13:02

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.