Szerző: Hlács Ferenc

2015. július 22. 11:23

Botrányos a Jeep biztonsága, vezethet is a támadó

A fék, a kormány és a sebességváltó fölött is átvehetik az uralmat támadók a Chrysler egyes autóiban. A legendás Charlie Miller és Chris Valasek által egy Jeep Cherokee-val demonstrált kritikus sebezhetőséghez már fizikai kapcsolatra sincs szükség, sok kilométeres távolságból, online is kihasználható.

Újabb autógyártó keveredett biztonsági botrányba: ezúttal a Chrysler tulajdonában lévő Jeep egyik Cherokee modelljének (nem létező) védelmét sikerült egészen apró darabokra szedni. Az autó fölött távolról gyakorlatilag teljes kontrollt nyerthet a támadó, nem csak a szórakoztató alrendszer, hanem a váltó, kormány illetve a fékek működése is vezérelhető, a sofőr pedig ki is iktatható a jármű irányításából.

Azon szinte már meg sem lepődünk, hogy a mindezt lehetővé tevő zero-day sebezhetőséget Charlie Miller és Chris Valasek fedezte fel - a páros már 2013-ban is demonstrált hasonló biztonsági réseket, akkor Ford Escape és Toyota Prius modelleken, igaz két évvel ezelőtt még fizikai hozzáférésre is szükség volt, hogy átvegyék a járművek feletti kontrollt.

A frissen bemutatott sebezhetőség ugyanakkor már nem ütközik ilyen korlátokba: Millerék egy a Jeeptől több mint 7 kilométerre lévő házból vették át az irányítást az autó felett, amelyben a Wired újságírója utazott. A két szakértő a menet közben először a jármű légkondicionálója, majd a zenés rendszer, az ablaktörlők, végül pedig a sebességváltó és a gázpedál vezérlését vette saját kézbe. A behatolók gyakorlatilag teljhatalmat élvezhettek az autó felett, amelyet a fékeket kikapcsolva egy árokba is sikerült belevezetniük. Miller szerint a sebezhetőséget kihasználva akár a kormányzást is kivehetik a felhasználó kezéből, igaz egyelőre alacsony sebességnél és csak hátramenetben, de már dolgoznak a technika tökéletesítésén. Az valószínűleg senkit nem ér meglepetésként, hogy a biztonsági rést kihasználva a Jeep földrajzi pozíciója, illetve sebessége is követhető a beépített GPS-nek köszönhetően.

Fotó: Wired

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A két kutató egyelőre nem mondta el részletekbe menően, hogyan törték fel a járművet, annyit ugyanakkor elárultak, abba gyártó által sok százezer autóba beépített, mobilnetes kapcsolatot használó Uconnect rendszeren keresztül jutottak be. Utóbbi felelős az autó navigációs és szórakoztatórendszereiért, sőt még Wi-Fi hotspot is létrehozható vele. A szakértők szerint a Uconnect gyakorlatilag kirakja az autót a nyilvános internetre (!), IP-címének birtokában pedig bárki hozzáférhet a belső rendszerek működéséhez és átveheti tetszőleges elemek fölött az irányítást a fejegység firmware-ének lecserélésével. Ezt követően az autó úgynevezett CAN buszán, azaz belső hálózatán keresztül az olyan fizikai komponenseket is képes a támadó irányítani, mint a kormány vagy a fékek.

Autó az interneten, nyilvános IP-címmel

A két szakértő szerint a mutatvány nem korlátozódik a Jeep Cherokee modellekre, az kisebb módosításokkal gyakorlatilag bármely Uconnecttel felszerelt, 2013 végétől napjainkig gyártott Chrysler járművel megismételhető. Miller és Valasek az idei Black Hat biztonsági konferencián a biztonsági hiba szinte minden részletét ismerteti majd - a fentebb említett chiphez tartozó firmware újraírásának kivételével.

A sztori eddig is egészen szürreális elemeket tartalmaz, a hab a tortán az automatikus szoftverfrissítés hiánya. A vállalat ugyan július 16-án weboldalán (!) értesítette ügyfeleit a biztonsági javításról, azt azonban nem küldi le a mindig online autókra (feltételezhetően a megfelelő infrastruktúra hiányában), frissítéshez a tulajdonosnak szakszervizbe kell vinni az autót, illetve opcionálisan pendrive-ra másolva is telepítheti azt. Ennek fényében garantálható, hogy a sok százezer érintett autóból bőséggel marad az utakon sebezhető példány.

 

A Miller és Valasek által frissen felfedezett biztonsági rés idén már a második hasonló botrányt jelenti az autóiparban, februárban a BMW egyes autóiban találtak sebezhetőséget amellyel a támadók kinyithatták a kiszemelt autók vezetőoldali ajtóit. Az egyre okosabb járművek megjelenésével kiemelten fontos az autók informatikai biztonsága is, az autóipari fejlesztéseknél azonban ez nemhogy nem elsődleges szempont, a fenti példa is igazolja, hogy a biztonság még említés szintjén sem merül fel a fejlesztés során.

Az autógyártók céges mérnöki kultúrája hagyományosan a megbízhatóság, a hosszú távú stabil működés köré épül fel, úgy tűnik a szoftverrendszerek esetében is ez kapja a legnagyobb hangsúlyt. E gondolkodásnak semmilyen ponton nem része az említett rendszerek biztonsága - a Chryslerek nyilvános, internetre kirakott IP-címe (amely mögött semmilyen védelem nincs), vagy a BMW-k nevetséges hitelesítési mechanizmusa is ezt illusztrálja.

Ez a hozzáállás azonban mára igazi válságot eredményezett. A gyártók ma már igen fejlett elektronikát építenek az autókba, amely a működés minden elemét képes vezérelni, a motortól a kezelőszervekig, a hangos-videós alrendszertől a távdiagnosztikáig. Ezzel pedig tálcán kínálják fel a támadóknak nem csak az autót (például lopásra), hanem az utasok életét is.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról