Szerző: Bodnár Ádám

2014. május 28. 10:19

Satya Nadella: ideje a következő nagy dobásnak!

A Wall Street Journalt otthagyó újságírók által alapított Re/Code idei nagyszabású konferenciájának első vendége Satya Nadella volt, a Microsoft nemég kinevezett elnök-vezérigazgatója.

Az új CEO szerint a Microsoft jövőbeli stratégiáját azokra a vállalat egyedi erősségeire kell felépíteni, nem pedig arra, hogy mit csinálnak a versenytársak. "Mi az, amiben a legjobbak vagyunk és meg kell mutassuk? Nem az a kérdés, mit értünk el a múltban - persze voltak nagy sikereink -, hanem hogy mit teszünk a jövőben. De ez mégis valamiféle olyan magról fakad, ami a miénk" - mondta egy majdnem egy órás színpadi beszélgetés során Nadella. "Számomra ez két dolog. Az egyik a platformok létrehozása, a másik pedig a munkára használt szoftverek fejlesztése. Ez az a két terület, ahol úgy gondolom, egyedülállóak vagyunk."

A Microsoft a Windows és az Office segítségével lett a PC-korszak ura, az iPhone és főleg az iPad megjelenésével azonban kialakult a "PC utáni korszak". Nadella szerint még ennek a korszaknak a hajnalán vagyunk ugyan, de a mobil eszközök terjedése alapjaiban változtatja meg a szoftverekkel és online szolgáltatásokkal kapcsolatos elvárásokat - a felhasználók szeretnének mindenhez mindenhonnan hozzáférni és a gyártóknak reagálniuk kell erre az igényre. "Ebben a sokeszközös világban olyan platformokat és alkalmazásokat kell létrehozni, amelyek átívelnek az eszközökön. [...] Az új termékeknek egyre inkább össze kell fognia a hardvereket az online szolgáltatásokkal."

Kara Swisher és Walt Mossberg (balra) faggatja Satya Nadellát (jobbra)

Ideje a következő nagy dobásnak!

Nem ülhet a korábbi babérjain a Microsoft sem, a Windows, a Windows Server és az Office mellett szüksége van egy következő nagy dobásra, ezt Nadella is tudja. Arra a kérdésre, hogy a Microsoftnak szüksége van-e egy újabb nagy felvásárlásra, a cégvezér azt válaszolta, a Microsoftnak vásárlás helyett inkább meg kell építenie a következő nagy durranást. "Ha útközben vásárolunk is valamit, az belefér, de építenünk kell valami nagyot. Három nagy dolgot már építettünk, ha az Xboxot is ide számítjuk, akkor három és felet. Ideje, hogy megcsináljuk a következő nagy durranást."

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Hogy mi lesz a következő nagy dobás, arról Nadella nem beszélt, azt viszont kategorikusan cáfolta, hogy a vállalat az Xbox-részleg leválasztását fontolgatná. "Semmit nem akarok másképp csinálni az Xboxszal mint ahogy most csináljuk" - mondta a Microsoft vezére. Az Xboxért felelős részleg a 2001-es indítása óta nyeli a pénzt, a játékkonzol pedig alig tudott a felhasználói szinten szinergiákat kiépíteni a cég többi részével vagy termékével. Egy Xbox-vásárló semmivel sem jár rosszabbul egy Mac-kel vagy egy androidos telefonnal mintha Windowst vagy Windows Phone-t használna, mint ahogy egy windowsos PC mellé is ugyanolyan jól passzol egy PlayStation.

"Az információ talál meg téged"

A vállalat másik nagy feneketlen pénznyelője a kereső, Nadella szerint azonban itt sincs tervben leválasztás vagy eladás. A magyarázat: a keresési technológiák fejlesztéséből más termékek és szolgáltatások is bőségesen profitálnak, a Microsoft-vezér példaként említette az Azure felhőt, illetve a Microsoft üzleti szoftvereit, elemzőeszközeit is - a BI Suite-ban levő Q&A például a Bingből átvett technológiák segítségével képes emberi nyelven feltett kérdésekre válaszokat keresni a vállalati adattengerben.

A Microsoft vezére szerint a keresés szerversen be fog épülni az emberek hétköznapjaiba, az okos algoritmusok és ajánlórendszerek szinte előbb tudják majd, mire készül, mire kíváncsi a felhasználó, mint amikor az neki eszébe jutna (a Google is ebbe az irányba megy például a Now-val). "Ahelyett, hogy te keresnéd meg az információt, az fog megtalálni téged."

A Satya Nadellával készült beszélgetés rövid összefoglalója itt tekinthető meg.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról