Szerző: Koi Tamás

2014. április 1. 08:46

Nélkülözhetetlen a mobil, de felesleges a mobilnet

A mobiltelefonjáról és a tévéjéről mondana le legkevésbé az átlagmagyar, ellenben a mobilnet-szolgáltatást - legyen szó annak bármilyen felhasználási módjáról - feleslegesnek tartja. Legalábbis ez derül ki egy friss felmérésből, mely a magyarok telekommunikációs szolgáltatások iránti igényét vizsgálja.

A magyar népesség távközlési szolgáltatásokhoz való viszonyulását vizsgálja az a felmérés, melyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) számára készített az Ariosz Kft. A tavaly év végén személyes interjúk bevonásával készült, háztartásokra és egyénekre egyaránt súlyozott kutatás többek közt arra keres választ, hogy mi jellemző a magyar lakosság "digitális érettségére", illetve mekkora terhet jelentenek a telekommunikációs szolgáltatások a háztartások számára. A 2009 óta minden évben ugyanazon módszerrel elvégzett felmérés emellett lehetőséget ad az éves összehasonlítások elvégzésére is.

Nélkülözhetetlen mobil, felesleges mobilnet

A felmérés tanúsága szerint a lakosság döntő többsége továbbra is a mobiltelefont tartja a legfontosabb távközlési szolgáltatásnak, a tavalyi 59-ről idén 69 százalékra nőtt azoknak a száma, akik nélkülözhetetlennek tartják a mobilt, mint kommunikációs eszközt. A mobil után a havidíjas tévészolgáltatás következik a sorban, ez a lakosság 56 százaléka számára számít nélkülözhetetlennek. Kifejezetten gyászos a helyzet viszont a vezeték nélküli internetszolgáltatások (mobilnet) kapcsán, legyen szó small screen vagy large screen használatról: a magyar lakosság mindössze 8-9 százaléka tekint ezekre a szolgáltatásokra úgy, hogy nélkülözhetetlen az életéhez és 73 százalék azoknak az aránya, akik tulajdonképpen feleslegesnek tartják (ehhez képest tíz magyarból már átlagosan legalább 3 rendelkezik valamilyen aktív mobilnet-előfizetéssel).


A távközlési szolgáltatások iránti igényszintek
Forrás: Ariosz

Ettől függetlenül tavalyhoz képest még így is az egyik leglátványosabb változás a mobiltelefonos internetezés erősödése - derül ki a kutatásból, mely arra hívja fel a figyelmet, hogy mostanra a mobiltelefont használók egyharmadának – 2,5 millió embernek – van okostelefonja. Az okostelefon-használók számában látható félmilliós növekedés megfelel az egy évvel korábbi volumennek, látványos változás mutatkozik ugyanakkor a mobilhálózatok használatában. 2013 végén már minden második okostelefon-használó internetezik a mobilszolgáltatók hálózatán – tavaly még csak tízből négy okostelefonos netezett mobilhálózaton és nem Wi-Fivel.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A távközlési szolgáltatások igénybevételében még mindig komoly társadalmi egyenlőtlenségek láthatók. A legerősebb meghatározó tényező a háztartás jövedelmi helyzete: az alsó ötöd e téren (is) jelentősen elmarad a társadalom többi részétől. A háztartások négyötöde viszont a jövedelmi helyzete alapján homogénebb: ha már havonta valamennyi pénzt el tudnak különíteni a szigorúan a megélhetésre szánt kiadások mellett, akkor az igénybevétel legmeghatározóbb tényezőjévé a gyerekek jelenléte, illetve – ezzel is összefüggésben – a felnőttek életkora lép elő.

Minimális bővülési potenciál

A távközlési szolgáltatások árát illetően egy év alatt jelentősen visszaesett az árdrágulást érzékelők aránya. A felmérés adatai szerint leginkább egyébként a mobiltelefonálás árának emelkedésére panaszkodtak a fogyasztók. A piacban egyébiránt még mindig lát minimális bővülési potenciált a kutatócég: a mobilpiacra a tervek alapján 115 ezer leendő előfizető tervez belépni, további 290 ezren vannak, akiknek már van mobiljuk, de újabb előfizetés beszerzését tervezik. Ugyanakkor 76 ezer személy tervezi a mobiltelefon-előfizetés lemondását, továbbá közel 110 ezren szolgáltatóváltást terveznek (ez utóbbi adat már csak azért is fenntartásokkal kezelendő, mivel egy év alatt összesen nem váltanak ennyien szolgáltatót Magyarországon, beleértve az üzleti előfizetéseket).

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról