Szerző: Bizó Dániel

2010. május 13. 13:04

Sikerre éhes a Sony

Teljesítette termékeladási célkitűzéseit a Sony, a cég azonban újabb gyenge évet zárt, ahogyan a válság hatásainak ellensúlyozásával küzd. A negyedéves számok felülmúlták az előrejelzéseket, és a 2010-re kitűzött célok is ambiciózusak, de az elemzők többet vártak.

Csökkenő veszteség

A márciussal záródó negyedik pénzügyi negyedévben 12,5 százalékkal növelte árbevételét a Sony, miközben működési veszteségét közel hatodára szorította vissza, azonban az így is 600 millió dollárnak felelt meg, hangzott el a cég mai tokiói konferenciáján. A javulás mögött azonban továbbra sem a Sony szórakoztatóelektronikai termékei állnak, hanem a képszenzorok, processzorok és kisméretű LCD-panelek növekvő értékesítései, valamint a pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó üzletág erős szereplése.

A Sony bevételeinek túlnyomó többsége exportból származik, így a válság hatására drasztikusan és tartósan megerősödő jen rendkívüli nyomást helyezett a cégre, ahogyan sok már japán vállalatra is.  A Sony Bravia televíziókból származó bevételei csökkenést mutattak az árerózió következtében, pedig a válság által leginkább sújtott tavalyi első negyedévhez képest nagyjából negyedével több, 3,7 millió tévékészülék fogyott. Összehasonlításképpen a Samsung Electronics 8,4 millió tévét értékesített, így 47 százalékos növekedést ért el. Nem fogytak jól a videokamerák sem, némileg olvadt az értékesítés, és a fényképezőgépek is csak mérsékelt sikereket értek e, a 4,3 millió Cyber-shot 500 ezerrel több az egy évvel ezelőtti adatnál.

A Sony eközben drákói költségcsökkentési tervet hajtott végre, aminek részeként mintegy 20 ezer állást és 11 üzemet szüntetett meg vagy szervezett ki az angolszász menedzsment stílust alkalmazó Howard Stringer elnök-vezérigazgató vezénylete alatt, éves szinten megtakarítva a cégnek több mint 3,6 milliárd dollárt. A cég a beszerzési kiadásokat is közel ötödével redukálta, lenyomva a termelési költségeket. Ezzel együtt is a Sony legnagyobb, az elektronikai gyártásért és a Sony márkás termékek többségéért felelős részleg 1,1 milliárdos veszteséget könyvelt el 2010 első három hónapjában.

A vállalat számára ráadásul újabb kockázatot jelent az eurozóna elmúlt állapotának hetekben mutatott bizonytalansága, amit a görög államcsődveszély idézett elő. A Sony figyelmeztetett, hogy amennyiben válság törne ki Európában, vagyis gyengülne az európai valuta és visszaesne a kereslet, az jelentősen érintené, mivel eladásainak negyede Európából származik.

Ezzel együtt is a Sony ambiciózus célt tűzött ki maga elé, és az áprilissal kezdődött pénzügyi évben 25 millió Bravia tévé értékesítésével számol, ami 60 százalékkal több a tavaly eladott 15,6 milliónál, és két év alatt 20 százalékos piacrészesedést akar szerezni az LCD-tévék globális piacán, vagyis a későbbi években is hasonlóan agresszív ütemű terjeszkedéssel számol, és be akarja fogni a koreai riválisokat. A Sony mindezt a 3D meglovaglásával igyekszik majd elérni, amiben márkaerején kívül segítségére lehet a PlayStation 3 kiterjedt jelenléte, valamint a Sharppal kötött stratégiai szövetség is. A vállalat a költségcsökkentési programoknak és növekvő eladásoknak köszönhetően a cégszintű nyereség erős javulását várja, az 550 millió dolláros előrejelzett profitot azonban keveslik az elemzők.

Egyre erősebb a PS3

Ami a PS3-at illeti, a Sony sikerrel teljesítette értékesítési célkitűzéseit, és 12 hónap alatt 13 milliót adott el a konzolból, így világszerte összesen 36 milliót szállított le eddig. Az idei első három hónap során 2,2 millió fogyott, ami 600 ezerrel több a tavalyinál, és 700 ezerrel több az Xbox 360 első negyedéves teljesítményénél. Ebben szerepet játszhatott a tavaly nyár végi árcsökkentésen és hardverrevízión túl az is, hogy több exkluzív játék is megjelent a platformra a negyedév során, köztük a God of War III és a Heavy Rain is. Erre utal, hogy jól fogytak a PS3-as játékok, a 29 milliós eladás jócskán felülmúlja a tavalyit, egyben a nagyobb felhasználói bázissal rendelkező Xbox 360 első negyedéves játékforgalmát is, amely a Microsoft által közzétett adatok alapján legfeljebb 18 millió tett ki az időszakban.

A Sony erre a pénzügyi évre 15 millió PS3 eladásával számol már, ami arra utalhat, hogy valamikor árcsökkentést tervez végrehajtani - mozgásterét leginkább a valutaárfolyamok alakulása határozza meg, a hardver gyártási költségén idén csak moderáltan tud faragni. A Oneda Nobuyuki pénzügyi vezérigazgató a konferenciahíváson elmondta, többé nem veszteséges a PS3 gyártása, és a jövőben kétszámjegyű operatív nyereségrátát kell elérnie a játékrészlegnek. A várt erős eladásokat magyarázhatja az első 3D-s játékok és tartalmak, a mozgásérzékelős kontroller és játékok, valamint az olyan exkluzív nevek megjelenése, mint a Gran Turismo 5. A 3D felfutásával a PS3 ismét kiemelt Blu-ray lejátszóvá léphet előre, mivel egy egyszerű firmware-frissítés szükséges csak hozzá, és olcsóbb is, mint a dedikált 3D-s Blu-ray lejátszók.

A PS3 mellett a Vaio PC-k is jó negyedévet zártak, 2 milliót fogyott belőlük, ami minimalizálta a hálózati termékekért felelős részleg negyedéves veszteségét, a nullszaldót azonban megakadályozta a PSP hardverértékesítés folyamatos csökkenése, a gyenge szoftvereladásai, valamint a PS2 szoftverek eladásának természetszerű visszaesése. A Sony egyelőre nem tud mihez kezdeni a PSP-vel, továbbra is csökkenő értékesítéssel kalkulál, és egyelőre nem világos, mi lesz a Sony hordozható játékkonzoljának jövője, amelyet a Nintendo mellett az okostelefon gyártók is, élükön az Apple iPhone-nal szorongatnak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról