:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2023. március 28. 09:36

A mobilszámlánk közel felét a mobilnet teszi ki

A háztartások átlagos telekommunikációs kiadásai 17 800 forintról 18 600 forintra emelkedtek a tavalyi évben, derül ki egy friss felmérésből, mely a magyar fogyasztók költéseit vizsgálja.

Egy átlagos magyar háztartás havi 18 600 forintot költött távközlési szolgáltatásokra 2022-ben, ami magába foglalja az otthoni internet és telefon-, a mobiltelefon-, a mobilinternet- és a TV-szolgáltatások díjait. Nem tartalmazza viszont az eszközök árát, a mobilszámlákon esetenként megjelenő készüléktörlesztési és mobilvásárlási költségeket, illetve a streamingszolgáltatóknak közvetlenül fizetett összegeket sem - derül ki abból a felmérésből, amit a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) számára készített az Ariosz Kft. az elektronikus hírközlési piac fogyasztói szokásairól. 

A közel 19 ezer forintos átlagos kiadás jellemzően két mobiltelefon-előfizetés, és két otthoni szolgáltatás díjából adódik össze, ez utóbbiak leginkább a TV-szolgáltatás és az otthoni internet. A távközlési kiadások jelentős részét a háztartások szinte mindegyikében használt mobiltelefon- és ahhoz kapcsolódó mobilinternet-szolgáltatások 11 ezer forintos díja teszi ki. A mobil után a televízió-előfizetés vezet, ezt követi a helyhez kötött internet és az otthoni telefon egy fix költsége, bár ez a szám évről évre csökken.

A felmérésben idén először kérdezték meg, hogy a mobilszámlán belül mennyi az okostelefonon használt mobilinternet költsége. Bár a számlán ez külön soron feltüntetésre kerül, az összeget mindössze a mobilinternettel rendelkező háztartások 62%-ában tudták megmondani (vagy megbecsülni). Átlaga a teljes háztartásra nézve 5280 forint, ami a teljes mobilköltségnek a 42%-a.

nmhh_költések

Az AI és a nagy full-full-stack trend

Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.

Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.

Több tényező is meghatározza, hogy ki mennyit tud és hajlandó fizetni: a legfontosabb a háztartásméret, azaz minél többen élnek a háztartásban, annál magasabb az összköltés. A több háztartástag nyilvánvalóan több mobiltelefon-előfizetést, és ezáltal magasabb mobilkiadást eredményez.

Ezen felül a háztartás mérete az otthoni internet-, és a TV-költést is meghatározza. A több felhasználó mellett feltételezhetően nagyobb sávszélességre, többféle TV-csatornára lehet igény. Leginkább a felnőtt, azon belül a dolgozó háztartástagok száma befolyásolja a költést. Ők mobilabb és sokrétűbb felhasználók lehetnek, ráadásul jövedelmük is fedezi a nagyobb igényeket. Érdekesség még, hogy a TV-előfizetésnél a gyermekek száma, azaz a nekik szóló tartalom igénye a felnőttekéhez hasonló hatással bír. A távközlési kiadások szempontjából természetesen meghatározó faktor továbbá a háztartás anyagi helyzete: értelemszerűen a magasabb jövedelmű, magukat is jobb anyagi helyzetűnek gondoló háztartások távközlésre is többet tudnak költeni.

Az igényeket a háztartás távközlési szolgáltatásai kapcsán a döntéshozó tagjának életkora, iskolai végzettsége is befolyásolja, a legfiatalabbak kevesebb szolgáltatást használnak, jellemzően nem fizetnek elő otthoni telefonra. A legidősebbeknek pedig az otthoni internetre és az okostelefonban használt mobilinternetre van kevésbé szükségük. Mindezek eredménye, hogy a középkorú döntéshozóval rendelkező háztartások távközlési kiadásai a legmagasabbak. Az olyan háztartásokban, ahol a legmagasabb iskolai végzettség nyolc általános, összességében kevesebbet költenek távközlésre. A diplomás háztartásokban pedig a gyorsabb otthoni internetre is hajlandóak előfizetni.

Elégedetlenebbek vagyunk az otthoni nettel


A felmérés szerint csökkent az otthoni internettel teljesen elégedettek aránya is: a helyhez kötött internet előfizetők 2022-ben kis mértékben, de statisztikailag szignifikánsan elégedetlenebbek a szolgáltatással, mint egy éve, míg a fizetős tévé és a mobilnet használóinál kisebb a visszaesés ilyen téren. A tévészolgáltatással az átlagosnál elégedettebbek a közepes anyagi helyzetűek, illetve akiknél nincs otthoni internet. A tévészolgáltatók közül a Vodafone-nal elégedettek a legkevésbé az előfizetői.

Az otthoni vezetékes internettel is a közepes anyagi helyzetűek a leginkább elégedettek. A szolgáltatók között is találtunk különbséget: a Telekom ügyfelei az átlagosnál elégedettebbek, a kisebb szolgáltatók helyhez kötött internet ügyfelei kevésbé elégedettek a szolgáltatással.

A kisképernyős mobilinternetet használók közül elégedettebbek a szolgáltatással a magasabb iskolai végzettségűek, valamint a jobb anyagi helyzettel rendelkezők. Szolgáltatónként itt nem mutatható ki eltérés.

Mindhárom szolgáltatás esetében az árral voltak most is a legkevésbé elégedettek az ügyfelek. A mobilinternetnél a korábban gyengén szereplő adatkorlát mértéke idén sokkal jobb értékelést kapott, és ugyancsak növekedett a szolgáltatás minőségével (folyamatosság, hibamentesség) való elégedettség.

Október 13-án 6 alkalmas, 18 órás CI/CD alapozó képzést indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról

roszkoszmosz

10

Saját Starlink-riválist indít Oroszország

2025. szeptember 17. 13:43

Az első indítások idén év végén jöhetnek, 2035-re valósulhat meg a teljes, országos lefedettség, beleértve az Észak-sarkvidéket.