Szerző: Koi Tamás

2020. február 3. 11:11

Így hathat a BREXIT a roamingköltségekre

Nagy-Britannia kilépése az Európai Unióból számtalan gazdasági és politikai vetülettel jár, illetve járhat a jövőben, ebből az egyik, talán legkevésbé fajsúlyos, ám mégis milliók életét érintő potenciális változtatás a mobiltelefonos barangolási díjakkal lehet kapcsolatban.

Nagy-Britannia a hétvége óta nem az Európai Unió tagja, pontosabban a nemzetközösség egykoron egyik legbefolyásosabb tagja átlépett a BREXIT átmeneti, december 31-ig tartó időszakába. A brit kiválásnak számtalan (gazdaság)politikai, diplomáciai és egyéb vetülete van, illetve lesz, ezek közül az egyik legkevésbé jelentős, ám mégis előfizetők potenciális millióit érintő kérdés, hogy mi lesz a mobiltelefonos barangolás intézményével a jövőben, azaz a Nagy-Britanniába látogató EU-s állampolgároknak, valamint az EU-ba utazó briteknek kell-e bármilyen többletdíjat fizetniük a mobilhasználat után.

ROAM LIKE HOME

Az uniós tagországokban működő operátorokra vonatkozó (EU) 2017/920 rendelet értelmében 2017. június 15-től, egy évtizednyi fokozatos árszablyozást követően megvalósult az uniós tagországokban a "roam like home" állapot, vagyis egy uniós tagország mobilelőfizetője egy másik uniós tagországba alkalomszerűen ellátogatva nem fizethet többet a telefonhasználatért, mint otthon. Bár a rendelet szigorú keretek közt ad eltérési lehetőséget ettől az alapszabálytól, ezzel a magyar szolgáltatók mindeddig nem, vagy alig éltek. A Nagy-Britanniába utazó, netán onnan hazalátogató magyarok körében ugyanakkor joggal merülhet fel a kérdés, hogy mindez meddig marad így.

brexit_roaming

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A jó hír, hogy december 31-ig biztosan, az addig tartó átmeneti időszakban ugyanis a korábban érvényben lévő uniós rendelkezések zöme - így többek közt az említett roamingrendelet - hatályban maradnak. A magyar operátorok közül proaktívan eddig egyedül a Telenor számolt be erről a tényről, ám hogy ezt követően mi történik, azt egyelőre láthatóan senki nem tudja biztosan. 

A BBC múlt heti tudósításában arra hívja fel a figyelmet, hogy a 2021-től életbe lépő állapot alapvetően sokkal inkább a Nagy-Britannia és az EU közt zajló kétoldalú egyeztetések kimenetelén, mintsem az operátorok üzletpolitikáján múlhat majd. Fontos szempont, hogy az EU-s roamingrendelet a kezdetektől fogva nem csak és kizárólag uniós tagállamokra terjed, illetve terjedhet ki. Így például a nemzetközi egyezményhez korábban önként csatlakozott már Norvégia, Izland és Liechtenstein is, és éppúgy lehetősége van csatlakoznia a BREXIT átmeneti időszakát követően Nagy-Britanniának is.

Kérdéses ugyanakkor, hogy az ehhez szükséges egyeztetéseket és tárgyalásokat a rendelkezésre álló határidőig sikerül-e lebonyolítaniuk a feleknek. Tekintve, hogy a BREXIT több ezer, a mobiltelefonos barangolásnál jóval fajsúlyosabb nemzetközi együttműködési kérdést érint, könnyen lehet, hogy a brit kormány a vonatkozó EU-rendelet implementációját nem fogja tudni elvégezni december 31-ig.

Annak érdekében, hogy a szolgáltatókra vonatkozó követelmények megszűnését követően ne alakulhasson ki az előfizetők számára kedvezőtlen helyzet, a brit kabinet igyekezett előzetes óvintézkedéseket tenni. Így az átmenti időszakot követően - további intézkedés hatályba lépéséig - három, a brit szolgáltatók roaming-árazását érintő korlátozás lép életbe, úgy mint:

  • Az operátorok havonta legfeljebb 45 angol fontot (kb. 18 ezer forint) számlázhatnak a roaming környezetben forgalmazott adat után az ügyfeleknek, ezt követően le kell kapcsolni az adatszolgáltatást az ügyfél további intézkedéséig (pl. potenciális új adatcsomag vásárlása),
  • A limit 80%-ának és 100%-ának elérésekor SMS-ben értesíteni kell az előfizetőt,
  • A szándékolatlan roamingból eredő többletköltségeket jóvá kell írniuk az operátoroknak.

A fentiek lényegében egy az egyben a "roam like home" állapot előtti időkből köszönnek vissza, hasonló korlátozó intézkedések a magyar cégekre is vonatkoztak 2017. nyara előtt. A szándékolatlan roaming problémája Nagy-Britanniában értelemszerűen az északír-ír határszakaszra vonatkozik elsősorban.

MAGUKTÓL IS LEHETNEK JÓFEJEK

A nemzetközi egyezmények és szabályozói keret hiánya ezzel együtt sem jelent automatikusan változást, azoktól ugyanis korábban is bármikor eltérhettek az operátorok - az ügyfél számára kedvezőbb feltételeket teremtve. A brit piaci szereplők nyilatkozatai alapján egyik cég sem érdekelt a változtatásban, az ország négy nagy mobilszolgáltatója, a Three, a Vodafone, az EE és az O2 egyaránt úgy nyilatkozott, hogy nem tervez változtatást jövőre sem az EU-s roaming árképzésben.

Tekintve, hogy a roaming árszabás a legtöbbször kétoldalú megállapodások alapján születik, ebből következtethető, hogy a magyar szolgáltatók sem fognak változtatni a jelenlegi árszabáson azon ügyfelek számára, akik alkalmanként, rövid időszakokra Nagy-Britanniába utaznak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról