Szerző: Habók Lilla

2017. november 3. 12:13

Hiba miatt tiltott ki a Google felhasználókat a dokumentumaikból

Látszólag véletlenszerűen tagadta meg a Google Docs és Drive a felhasználók hozzáférését a saját dokumentumaikhoz a szolgáltatási feltételek (TOS) megszegésére hivatkozva. A gondot a vírusfelismerő rendszer hibája okozta a Google szerint.

Közleményt adott ki a Google az elmúlt napokban tapasztalható Google Docs és Drive problémák miatt, melynek során a szolgáltatás "tévesen megtagadta a hozzáférést" a felhasználók bizonyos fájljaihoz. A vállalat magyarázata szerint a problémát egy "rövid életű bug" okozta, amely eredetileg a vírusokat, malware-eket és más káros tartalmakat figyeli a rendszerben biztonsági okokból, így ennek a funkciónak van jogosultsága elvenni a hozzáférést a védelem érdekében - írja Mark Risher termékigazgató a blogbejegyzésben.

Azonban október 31-én a vírus- és káros tartalom felismerő funkció meghibásodott, és tévesen jelölt meg "néhány fájlt", mely szerint az megszegi a szolgáltatási feltételeket (TOS) - ez utóbbi jogosítja fel a Google-t arra, hogy a veszélyesnek ítélt doksikat zárolja. Arról azonban a közlemény nem számol be, hogy pontosan hány dokumentumot érintett a meghibásodás, és kiket vett célkeresztbe. A közösségi oldalakon található bejegyzések szerint biztosan nem csak néhány letiltás történt a népszerű szolgáltatokban, így az eset nagy felháborodást keltett.

Többen Twitteren a mindent figyelő "a Nagy Testvérnek" tulajdonították a szerkesztések megtiltását, valamint a hozzáférés megtagadását. Többek közt a National Geographic egyik újságíróját is kitiltotta "véletlenül" a vállalat az egyik vadon élő állatok elleni bűncselekményekről szóló cikkvázlatából. A Jacobin magazin újságírójának kelet-európai posztszocialista pártokról szóló írását pedig csak a dokumentum tulajdonosa tudta a továbbiakban megtekinteni, de nem lehetett továbbosztani és szerkeszteni sem. A tanulság a hozzászólók szerint, hogy semmit nem érdemes Google-re bízni, ami számít. Akadt a twitterezők között olyan is, aki már hónapokkal ezelőtt elkezdett kiköltözni a Google szolgáltatásaiból, és ez a lépés adta meg számára a végső lökést. A felhőellenes felhasználók pedig természetesen ismét a saját nézeteik beigazolódását látták, miszerint érdemesebb a dokumentumokat offline szerkeszteni.

googledocs_hibauzenet_twitter

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Sokan arra is rácsodálkoztak, hogy a Google hozzáférhet a dokumentumok tartalmához. Az emlegetett szolgáltatási feltételek részben azt tartalmazzák, hogy ha a felhasználó "feltölt, bead, tárol, küld vagy fogad" tartalmat a Google szolgáltatásain keresztül, akkor azzal engedélyt ad a vállalatnak, hogy például használja, szolgáltassa, tárolja, reprodukálja, módosítsa, publikálja megjelenítse azokat - a szolgáltatás működése, támogatása és fejlesztése érdekében. Az adatvédelmi irányelvek pedig hozzáteszik, hogy ha valaki publikusan osztja meg az információkat, akkor azt a keresők indexelhetik, így többek közt maga a Google is.

A közlemény szerint viszont a funkció nem a tartalom alapján szűrte a dokumentumokat, hanem a malware, phishing és spam jeleit érzékelte helytelenül - az indikátorokat a mintákkal automatikusan összehasonlító "statikus és dinamikus antivírus technikákon keresztül". A vállalat leszögezi, hogy a folyamat egyáltalán nem tartalmazott emberi közreműködést, tehát nem a tartalmat cenzúrázó ellenőrökről volt szó. Ellenben a TOS azt is megjegyzi, hogy a felhasználó minden esetben saját maga marad a tartalom tulajdonosa, ezért a saját dokumentumaiknál a hozzáférés megtagadásával inkább a Google szegte meg a szolgáltatási feltételeit.

A közlemény szerint, amint a Google fejlesztői értesültek a hibáról, elkezdték annak kijavítását, és minden érintett visszakapja a hozzáférést és a szerkesztési jogosultságokat a fájljaihoz Docson és Drive-on. A reputációs veszteséget viszont nehezebb lesz visszaállítani, amit a néhány napig tartó probléma okozott.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról