Korlátlan adat: logikus lépés a növekedéshez
Az okostelefonos tarifák európai piacán jelentős elmozdulás, szemléletváltás látszik körvonalazódni az idei évben, ahogy egyre több európai mobilszolgáltató rukkol elő ázsiai vagy amerikai mintára korlátlan adatforgalmat kínáló tarifákkal. A legtöbben egyelőre csak tesztelik a piacot, de nem kérdés, hogy a korlátlan tarifáké a jövő.
Jelentős szemléletváltás következett be az elmúlt hónapokban az európai mobilpiacon, mely hosszú évek alatt berögzült üzleti modellt söpörhet le rövid időn belül teljesen az asztalról: egyre több operátor kínálatában jelennek meg olyan, korlátlan adatforgalmat biztosító okostelefonos tarifák, melyeket az ázsiai, észak-amerikai és néhány észak-európai piacon régóta bevezettek már a mobilcégek. Mindeközben a korlátos tarifákkal kínált adatforgalom is folyamatosan nő, ám aligha kérdéses, hogy idővel ez a fajta korlátlanság - ahogy a beszéd és SMS esetében is - teljesen bekerül a fősodorba.
Tesztelik a piacot
Európai piacelemzők szerint az elmúlt egy évben számos európai szolgáltató vette át részben vagy teljes egészében a fenti modellt, netán zero rating elvet alkalmazva kiemelnek bizonyos alkalmazásokat, forgalomtípusokat, melyekre korlátlan keretet biztosítanak. Utóbbi elv alkalmazásával ugyanakkor ingoványos talajra lépnek a mobilszolgáltatók, néhány piacon deklaráltan azt tesztelve, hogy az Európai Unió netsemlegességre vonatkozó szabályozását az adott tagállam mennyire alkalmazza szigorúan.
Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
A Telecompaper nevű elemző-médiacég emellett arra is felhívja a figyelmet, hogy a korlátlan adatkeretet tartalmazó okostelefonos tarifák bevezetése legtöbbször nem a "kihívó" típusú szereplőkhöz kötődik (mint amilyen például a hongkongi Hutchison Whampoa). Helyette a nagy európai telkók tesztelik ezt a modellt, többnyire azokban az országokban, ahol nem piacvezető szolgáltatóként vannak jelen.
Ez szinte egy az egyben megegyezik azzal a mintával, ami a korlátlan beszédtarifák megjelenésekor rajzolódott ki, és végül a teljes piacot a korlátlanság irányába terelte. Elemzők szerint számos országban - különösen ahol az adatcsomagok az átlagosnál eleve drágábbak, és a szolgáltatóknak magasabbak a költségeik - egyértelműen ügyfélszerzési célt szolgál ez a stratégia, az egy előfizetőre jutó árbevétel (ARPU), vagy a teljes árbevétel növelése helyett.
Mindenkinek fel kell vennie a kesztyűt
Ettől függetlenül a jövőben - akárcsak a korlátlan hangtarifáknál - a versenytárs operátoroknak (köztük a piacvezetőknek) fel kell venniük a kesztyűt, hiszen ha sokáig késlekednek, azt kockáztatják, hogy a "nagyfogyasztó", prémium ügyfeleik elvándorolnak. Hasonló okból vezette be Magyarországon a Vodafone RED mintájára - alig pár hónappal annak bemutatása után - korlátlan beszédtarifáit a Telenor Magyarország és a Magyar Telekom is, valamint ugyanezért várható, hogy a Telenor május közepén elrajtolt Hello Data tarifái nem sokáig maradnak kihívó nélkül.
Hazánkban a Telenor május 15-én jelentette be, hogy új tarifacsaládjának minden tagjával korlátlan adatforgalmat biztosít, forgalomtípustól függetlenül. Bár a magyar piacon már évek óta elérhető volt ilyen díjcsomag (a UPC Mobil választékában), ez volt az első alkalom, hogy saját hálózattal rendelkező szolgáltató előrukkolt hasonló ajánlattal, ráadásul a UPC-vel ellentétben a Telenor megoldása nem alkalmaz semmilyen sávszélesség-limitet, ezzel összességében európai szinten is igazi kuriózumnak minősül az ajánlata.
A Telenor Magyarország legolcsóbb ilyen tarifája a Hello Data Start 5990 forintba kerül havonta, ezért a korlátlan adat mellé 50 belföldi (és EU roaming) perc jár. A legdrágább, teljesen flatrate díjcsomagért, a Hello Data Prémiumért havi 19990 forintot kér a szolgáltató. Az operátor egy előfizetőre jutó átlagos havi árbevétele a tavalyi évben körülbelül 3400 forint volt.