Szerző: Asztalos Olivér

2016. július 29. 10:13

Masszív felhős felvásárlás az Oracle-nél

Az Oracle felvásárolja a felhős alkalmazásokra szakosodott NetSuite-ot. Az akvirált cég legnagyobb befektetője és tulajdonosa Larry Ellison, az Oracle-vezér.

Újabb felvásárlással hívta fel magára a figyelmet az Oracle, az aktuális "áldozat" a NetSuite szoftvercég, mely vállalati szoftverszolgáltatásokban utazik (ERP, CRM, e-commerce, illetve projektmenedzsment). Az akvizíció összértéke 9,3 milliárd dollár, az Oracle részvényenként 109 dollár készpénzt, ezzel pedig a szerdai árfolyamhoz mérten 19 százalékos prémiumot fizet a NetSuite részvényeseinek, a tranzakció a tervek szerint viszonylag gyorsan, még 2016 folyamán lezárul, addig a két cég függetlenül működik tovább.

"Az Oracle és a NetSuite felhős alkalmazásai kiegészítik egymást, és a piacon örökké egymás mellett léteznek majd" - mondta Mark Hurd, az Oracle társ-vezérigazgatója. "Szándékunk mindkét termékcsaládba fektetni, mind a fejlesztés, mind az értékesítés oldalán." - tette hozzá. A kiadott közlemény szerint a "NetSuite-ügyfelek a felhő korai felhasználói, akik az Oracle egész technológiai portfóliójának potenciális jövőbeni vásárlói. Az Oracle célja e széles portfólióval segíteni az ügyfeleket a növekedésben és a magasabb profit elérésében."

A cég hivatalos álláspontja szerint a NetSuite-ügyfeleknek nincs mitől tartaniuk, az Oracle nem elsorvasztani, hanem felturbózni szeretné a felvásárolt céget, ennek megfelelően jelentős erőforrásokat biztosít a fejlesztések felgyorsításához és az értékesítési lánc kiterjesztéséhez. A cég azt is igyekszik leszögezni, hogy a NetSuite működése a felvásárlás során folyamatos - tehát lehet új szerződéseket kötni, a meglévő ügyfeleket pedig pontosan úgy szolgálja ki a rendszer, ahogy eddig.

NetSuite képernyő 2006-ból

Az 1998-ban alapított NetSuite-et az első igazi nagyvállalati felhős szolgáltatóként szokás leírni, a cég a kezdetektől (jóval megelőzve a nemrég berobbant felhős őrületet) a központilag üzemeltetett, böngészőben webappként futó vállalati alkalmazásokra fogadott. Ezen a területen pedig relatíve sikeres, megoldásai versenyképesnek számítanak az aktuális mezőnyben. Ennek köszönhetően a vállalat bevétele gyorsan gyarapodik, a legfrissebb előrejelzések szerint idén nagyjából 25-30 százalékos növekedésre számíthat a NetSuite, ami az idei évre 970 millió, jövőre pedig 1,2 milliárd dolláros bevételt jelenthet. A cég honlapján található információk szerint jelenleg több mint 30 000 szervezet használja valamely szolgáltatását.

Nem látták jönni

A bejelentés sokakat meglepett, a közelmúltban több elemző is szinte abszurdnak nevezte a felvásárlás lehetőségét. Ennek egyik oka, hogy az 1998-ban alapított NetSuite legnagyobb befektetője épp az Oracle-vezér (most épp CTO és igazgatótanácsi elnök) Larry Ellison. A szakember március végén még nem kevesebb mint 45,4 százalékot birtokolt a NetSuite-ban, miközben a műszaki igazgatói (CTO) poszton is az ő neve szerepelt. Mindeközben az Oracle-ben 27 százalékos részesedése van Ellisonnak, ezzel messze ő a legnagyobb részvényes.

A NetSuite felvásárlásáról szóló pletykák időről időre újra felreppennek, legutoljára éppen június végén futott körbe az Oracle neve, mint lehetséges vevő. A forgatókönyvet azonban több tapasztalt elemző is elutasította, leginkább a két Ellison-érdekeltség összeolvadása miatti összeférhetetlenség miatt. Pedig korábban már volt példa arra, hogy Ellison az Oracle-lel vetetett meg olyan céget, amelyben ő a fő befektető: a vállalat öt éve a Pillar Data Systems tárológyártót vásárolta fel, melyben Ellisonnak 55 százalékos tulajdonrésze volt. Akkor érintettsége miatt Ellison nem vett részt a tranzakció részleteinek kidolgozásában, azt egy független bizottság készítette elő, valószínűleg hasonló lehetett a forgatókönyv a NetSuite esetében is.

Bert Hochfeld, a Ticker Target elemzője ennél nyomosabb érvként emelte ki, hogy a NetSuite több szempontból sem illik az Oracle palettájához. A tapasztalt elemző két hete kijelentette, hogy a felvásárlás csak pénzkidobás lenne, ami visszavetné az Oracle felhős evolúcióját. A vállalat számos felvásárlást bonyolított le az elmúlt pár évben, ezzel ma már a felhős alkalmazások széles skáláját kínálják, melyek bár többé-kevésbé képesek egymás mellett működni, de az integráció szintje (egyelőre) nem elég szoros.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Hochfeld szerint ezért a NetSuite jelen formájában nem illeszthető a kínálatba, ugyanis a cég termékeire a szoros integráció és a nagy mértékben személyre szabható felhasználói felület jellemző, például OneWorld termékét a teljes körű adatkoszolidációval hirdeti a cég. Ennek tükrében kérdéses, hogy a NetSuite termékei hogyan illeszthetőek majd az Oracle saját szoftvereihez - persze az sem világos, hogy ilyen integrációt egyáltalán az Oracle szükségesnek tart-e, és ez lesz-e majd a követett út.

Akkor miért?

A felvásárlás egyik lehetséges okáról Larry Ellison egy korábbi nyilatkozata árulkodhat. Az elnök-vezérigazgató a közelmúltban elmondta, hogy reális esélyt lát a SaaS és PaaS megoldásokból befolyó évi 10 milliárd dolláros bevételre, mindezt pedig az Oracle elsőként érheti el, például a nagy konkurens Salesforce előtt. Egyelőre kérdéses, hogy a vállalat ambiciózus célján mennyit segít a Netsuit 1 milliárd dollár körüli bevétele, ami az idei évre az Oracle-nél várható nagyjából 3 milliárdhoz hozzáadva még mindig nagyon messze lenne az áhított összegtől, miközben a Salesforce már jövőre átlépheti azt.

Az akvizíció egy másik lehetséges oka a megelőző csapás lehetett, pletykák szerint más vállalatok is komolyan érdeklődtek a Netsuite iránt. Egyes helyeken az IBM és a Google neve is felmerült, ezek a cégek szintén egyre agresszívebben fordulnak a szoftverszolgáltatás formájában kínált vállalati alkalmazások felé.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról