Az Adidashoz került a Runtastic
Újabb állomáshoz ért a fitneszszolgáltatások piaci konszolidációja. Az Endomondo és a MyFitnessPal után most a szintén nagyon népszerű Runtastic került új tulajdonoshoz egy több százmilliós üzlet keretében.
Újra elkelt a Runtastic, a világ egyik legnépszerűbb fitneszszolgáltatása. A vevő ezúttal az Adidas, a világ második legnagyobb sportszergyártója, amely 220 millió eurót fizetett az osztrák gyökerekkel rendelkező cégért. Az üzletre mindössze közel két évvel azután került sor, hogy a Runtasticban többségi tulajdont szerzett egy „területidegen” vállalat, a német Axel Springer kiadóvállalat.
A médiaóriás akkor mintegy tízmillió euró körüli összegért vásárolta meg a számára teljesen portfólióidegen, 2009-es alapítású cég 50,1 százalékát, így most jókora nyereséggel szállhatott ki belőle. Az üzletet akkor sokan nem tudták mire vélni, hiszen az Axel Springer és a Runtastic tevékenysége még érintőlegesen sem találkozott. Utólag elmondható, hogy azoknak lett igaza, akik tisztán befektetésnek minősítették a tulajdonszerzést, mondván, a viselhető eszközök és a „quantified self” mozgalom (melynek keretében az emberek egyre több adatot gyűjtenek életvitelükről és azt később objektív döntési alapnak használják) terjedése nagyon kelendővé teszi majd a korán indított, bizonyítottan népszerű szolgáltatásokat.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Azt, hogy az Axel Springer nem tett rossz lóra, a főbb mérőszámok alakulása is jól mutatja. A médiavállalat a fitneszszolgáltatást 25 milliós felhasználói táborral vette át, ami az azóta eltelt idő alatt közel háromszorosára, 70 milliósra hízott. Különösen fontos, hogy ez a szám valódi, rendszeresen aktív, a sportra az idő mellett többnyire pénzt is áldozni hajlandó felhasználókat takar.
Ez a legfőbb ok, ami miatt a Runtasticból több százmillió euró értékű vállalkozás lett – az Adidas ugyanis bevallottan potenciális vásárlókat vett magának, akiket reményei szerint a szolgáltatásokon keresztül könnyen elérhet majd egyéb, fizikai termékeivel. A sportszergyártónak egyébként a hagyományos sportruházat, sportszerek és egyéb kiegészítők mellett már van saját viselhető- és okoseszköz termékcsaládja is, melyben a szokásos karperec és óra mellett okoslabdát is kínál, természetesen a hozzá való statisztikai alkalmazással együtt.
A cég appjainak letöltésszáma is hasonló növekedést produkált, 50 millióról 140 millióra, a közel kéttucat alkalmazás közül pedig többnek is akad nem csak iOS-es és androidos, de Windows Phone-os vagy akár BB 10-es változata is.
A Runtastic az Adidas cégcsoportján belül a bejelentés szerint önállóan működhet tovább, a főbb vezetői székekben ülő alapítók – Florian Gschwandtner, Alfred Luger, René Giretzlehner and Christian Kaar – pedig most sem szállnak ki a cégből. A vezérigazgató Gschwandtner szerint az Adidas által biztosított plusz erőforrásokkal megtámogatva a jövőben még jobb termékeket fejleszthetnek – érdekes lesz látni, vajon ez mit jelent majd például a Runtastic korábban már elhintett VR-os ambícióira nézve.
A nagyok megeszik a kicsiket
Ahogy két másik nagyon népszerű fitneszszolgáltatás, az Endomondo és a MyFitnessPal szintén több százmillió dollár értékű felvásárlása kapcsán írtuk, a viselhető eszközök és az „életmód-digitalizálás” még mindig nagyon fiatal piacán a verseny mellett már beindult a konszolidáció is. Ez jelenleg elsősorban a mobileszközök térhódításával felfutott online appok és a mögöttük álló szolgáltatások bekebelezését takarja – a nagy sportszergyártóknak erőforrása bőven van, az ilyen szolgáltatások elkészítéséhez szükséges saját szakértelme, és egy új szolgáltatás indításhoz-felfuttatásához szükséges rendelkezésre ideje azonban már kevésbé. A hiányosságot most még néhány százmillió dollár elköltésével pótolni lehet, egyben pedig a potenciális konkurenseket is el lehet távolítani a piacról.
A felhasználóknak pedig a legfontosabb szempont a mérések elvégzésére szolgáló viselhető eszközök és appok, valamint a mögöttük álló analitikai szolgáltatások harmonikus együttműködése. Ezt akkor a legegyszerűbb megoldani, ha a szálak egy kézben futnak össze, azaz az iparágban érdekelt cégek a problémát platformszinten kezelik.