Nagyot tarolt az e-kereskedelem idén
Elégedettek lehetnek a hazai e-kereskedők, az előrejelzések szerint idén is nagyot tudott nőni az ágazat. Az eNET predikciója szerint mintegy 266 milliárd forintos lehetett 2014-ben a teljes piac. A Black Friday-akciók jól teljesítettek, a teljes piac egy százalékát is kitehette ez a promóciós forma.
Fokozatosan egyre nagyobb a magyarországi e-kereskedelem összvolumene, idén várhatóan eléri a 266 milliárd forintot - találta az eNET piackutató év végi előrejelzése. Ha ez a forgatókönyv valóra válik, jelentős, 22,5 százalékos növekedésnek felel meg a tavalyi, 2013-as 217 milliárd forinthoz képest - ami akkor a teljes kiskereskedelmi torta 3,1 százalékát tette ki.
Fényes kilátások az ágazat előtt
Az eNET idén középtávú előrejelzést is készített, eszerint az online kiskereskedelem újra meredekebb növekedési pályára áll. A piackutatók a hazai e-ker fejlődését négy szakaszra bontják: a 2008 előtti időszakot a mérsékelt növekedés jellemezte, ahogy a szereplők és a vásárlók is elkezdték tanulni ezt az új műfajt. 2009 után intenzívvé vált az online értékesítés növekedése, hirtelen a 2008-as 62 milliárdról 132 milliárdra nőtt a forgalom 2010-re.
Ezt követően azonban a növekedési ütem látványosan visszaesett (részben a magasabb bázisnak betudhatóan). 2012-re 177 milliárdig nőtt a forgalom, ezt követően pedig újra látványosan meglódult a növekedés. Visszatekintve 2013 lehetett az áttörés éve, a forgalom először törte át a 200 milliárdos lélektani határt és 3 százalék fölé nőtt a teljes kiskereskedelmi tortából kihasított szelet is (2013: 217 milliárdos összforgalom).
Az ingadozó növekedési ütem fényében nagy kérdés volt, hogy 2014-gyel hogyan folytatódik a görbe? Sikerül fenntartani az újra meglódult növekedést, vagy a szerényebb ütemre esik vissza újra a piac bővülése? Az eNET várakozásai szerint a robbanásszerű növekedési pálya maradt idén is, és még a pesszimista forgatókönyvek mellett is kitart a következő évekre is.
Black Friday - itthon is bevált
Az amerikai Black Friday itthoni bevezetésével már korábban is bepróbálkozott pár webshop, idén azonban valódi áttörést sikerült elérni. A megfelelő marketinggel megtámogatott akciók saját hatáskörben 2,3-2,7 milliárdos extra forgalmat generáltak az online kereskedők számára. Az idei évet mégsem ez rántotta meg elsősorban, a teljes forgalom mintegy 1 százalékát adó Black Friday akciók azonban jól mutatják a teljes piac dinamikáját.
A piac bővülését a vásárlói szokások átalakulása, az internetes vásárlásba vetett bizalom növekedése és több, új nagy szereplő megjelenése is befolyásolta. "A logisztikai szolgáltatók innovációi, mint például a csomagautomaták megjelenése a termékátviteli lehetőségek kibővítésével még kényelmesebbé teszik az online vásárlást. [...] Hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a fejlettebb piacokon már egy ideje nagy forgalmat generáló termékkategóriák, mint például a ruházat, baba-mama vagy éppen a játék."
A kutatás ugyan nem említi, de az "elektronikus úton nyújtott szolgáltatásokat" kínálók számára jövőre hatalmas lökést jelenthet, hogy eltűnik az egyik legkomolyabb versenyhátrányuk, a magas magyarországi ÁFA. Persze nem a hazai ÁFA-kulcs lesz kisebb, hanem életbe lép egy új EU-s szabályozás, amely a nemzetközi szállítások esetén a teljesítés helyének a vásárló országát jelöli ki.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Izgalmas kérdés még, hogy milyen hatása lesz az online kereskedelemre a vasárnapi zárva tartás. A családi vállalkozások kivételével (mérethatártól függetlenül) minden boltra kötelező vasárnapi zárás óriási átalakulásokat hozhat a teljes kiskereskedelmi piacon, nagy kérdés, hogy ez hogyan fogja majd érinteni a webshopok forgalmát, tudnak-e ebből profitálni az e-kereskedők és magukhoz tudják-e csábítani ezeket a vásárlókat - teszi fel a kérdést az eNET.
Metodológia
Az idei és a következő évekre vonatkozó előrejelzéshez az eNET olyan statisztikai modellt épített, amely figyelembe veszi a gazdasági környezet hatásait, és ötvözi makrogazdasági és mikroszimulációs modelleket. A modell a piaci szereplők várakozásain túl a keresleti oldalra is figyel. Ennek eredményeként három forgatókönyv készült (optimista, pesszimista és realista). A 2014-es előzetes adatok alapján az idei évre az optimista modell tűnik legvalószínűbbnek az eNET szakértői szerint.