Szerző: Gálffy Csaba

2014. december 29. 11:00

Nagyot tarolt az e-kereskedelem idén

Elégedettek lehetnek a hazai e-kereskedők, az előrejelzések szerint idén is nagyot tudott nőni az ágazat. Az eNET predikciója szerint mintegy 266 milliárd forintos lehetett 2014-ben a teljes piac. A Black Friday-akciók jól teljesítettek, a teljes piac egy százalékát is kitehette ez a promóciós forma.

Fokozatosan egyre nagyobb a magyarországi e-kereskedelem összvolumene, idén várhatóan eléri a 266 milliárd forintot - találta az eNET piackutató év végi előrejelzése. Ha ez a forgatókönyv valóra válik, jelentős, 22,5 százalékos növekedésnek felel meg a tavalyi, 2013-as 217 milliárd forinthoz képest - ami akkor a teljes kiskereskedelmi torta 3,1 százalékát tette ki.

Fényes kilátások az ágazat előtt

Az eNET idén középtávú előrejelzést is készített, eszerint az online kiskereskedelem újra meredekebb növekedési pályára áll. A piackutatók a hazai e-ker fejlődését négy szakaszra bontják: a 2008 előtti időszakot a mérsékelt növekedés jellemezte, ahogy a szereplők és a vásárlók is elkezdték tanulni ezt az új műfajt. 2009 után intenzívvé vált az online értékesítés növekedése, hirtelen a 2008-as 62 milliárdról 132 milliárdra nőtt a forgalom 2010-re.

Ezt követően azonban a növekedési ütem látványosan visszaesett (részben a magasabb bázisnak betudhatóan). 2012-re 177 milliárdig nőtt a forgalom, ezt követően pedig újra látványosan meglódult a növekedés. Visszatekintve 2013 lehetett az áttörés éve, a forgalom először törte át a 200 milliárdos lélektani határt és 3 százalék fölé nőtt a teljes kiskereskedelmi tortából kihasított szelet is (2013: 217 milliárdos összforgalom).

Az ingadozó növekedési ütem fényében nagy kérdés volt, hogy 2014-gyel hogyan folytatódik a görbe? Sikerül fenntartani az újra meglódult növekedést, vagy a szerényebb ütemre esik vissza újra a piac bővülése? Az eNET várakozásai szerint a robbanásszerű növekedési pálya maradt idén is, és még a pesszimista forgatókönyvek mellett is kitart a következő évekre is.

Black Friday - itthon is bevált

Az amerikai Black Friday itthoni bevezetésével már korábban is bepróbálkozott pár webshop, idén azonban valódi áttörést sikerült elérni. A megfelelő marketinggel megtámogatott akciók saját hatáskörben 2,3-2,7 milliárdos extra forgalmat generáltak az online kereskedők számára. Az idei évet mégsem ez rántotta meg elsősorban, a teljes forgalom mintegy 1 százalékát adó Black Friday akciók azonban jól mutatják a teljes piac dinamikáját.

A piac bővülését a vásárlói szokások átalakulása, az internetes vásárlásba vetett bizalom növekedése és több, új nagy szereplő megjelenése is befolyásolta. "A logisztikai szolgáltatók innovációi, mint például a csomagautomaták megjelenése a termékátviteli lehetőségek kibővítésével még kényelmesebbé teszik az online vásárlást. [...] Hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a fejlettebb piacokon már egy ideje nagy forgalmat generáló termékkategóriák, mint például a ruházat, baba-mama vagy éppen a játék."

A kutatás ugyan nem említi, de az "elektronikus úton nyújtott szolgáltatásokat" kínálók számára jövőre hatalmas lökést jelenthet, hogy eltűnik az egyik legkomolyabb versenyhátrányuk, a magas magyarországi ÁFA. Persze nem a hazai ÁFA-kulcs lesz kisebb, hanem életbe lép egy új EU-s szabályozás, amely a nemzetközi szállítások esetén a teljesítés helyének a vásárló országát jelöli ki.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Izgalmas kérdés még, hogy milyen hatása lesz az online kereskedelemre a vasárnapi zárva tartás. A családi vállalkozások kivételével (mérethatártól függetlenül) minden boltra kötelező vasárnapi zárás óriási átalakulásokat hozhat a teljes kiskereskedelmi piacon, nagy kérdés, hogy ez hogyan fogja majd érinteni a webshopok forgalmát, tudnak-e ebből profitálni az e-kereskedők és magukhoz tudják-e csábítani ezeket a vásárlókat - teszi fel a kérdést az eNET.

Metodológia

Az idei és a következő évekre vonatkozó előrejelzéshez az eNET olyan statisztikai modellt épített, amely figyelembe veszi a gazdasági környezet hatásait, és ötvözi makrogazdasági és mikroszimulációs modelleket. A modell a piaci szereplők várakozásain túl a keresleti oldalra is figyel. Ennek eredményeként három forgatókönyv készült (optimista, pesszimista és realista). A 2014-es előzetes adatok alapján az idei évre az optimista modell tűnik legvalószínűbbnek az eNET szakértői szerint.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról