Jönnek az univerzális Windows-appok
A Build konferencián a Microsoft bejelentette az univerzális, telefonon, tableten, PC-n és Xboxon egyaránt futó univerzális appok fejlesztéséhez használható eszközöket. Végre fejlesztői és felhasználói oldalon is van látható előnye annak, ha valaki minden eszközén Windowst használ.
Univerzális appok
Az Apple és a Google a tablet operációs rendszerét a telefonosból származtatja, a Microsoft azonban más utat választott és a desktop szoftverét alakította át érintéses vezérlésre, máshová téve ezáltal az alkalmazásfejlesztés "törésvonalát".
A Build konferencián viszont bemutatta a cég az új alkalmazásfejlesztési modellt, amellyel a Microsoft platformot futtató teljes "eszközkontinuum" lefedhető, ugyanaz az app fut a telefonon, tableten, PC-n és Xbox One-on is. Univerzális appok fejlesztéséhez a Visual Studio 2013 Update 2 RC használható jelenleg, amely ingyen elérhető a Microsoft weboldalán. Ebben már megtalálhatók azok a "Shared" projektsablonok, amelyek telefonon, tableten és PC-n egyaránt működő alkalmazások létrehozásához használhatók, a fejlesztőnek csak arra kell ügyelnie, hogy a kezelőfelületet kontextusfüggőre alakítsa, hogy az eltérő eszközökön a legjobban használható legyen.
A fejlesztéshez felhasználható nyelvek ugyanazok mint eddig (C#, C/C++, JavaScript, XAML, HTML5, stb.), a már megírt Windows modern alkalmazások pedig kis munkával átalakíthatók úgy, hogy Windows Phone-on vagy Xbox One-on is fussanak. Ezzel párhuzamosan megváltozik majd a Windows Store is, összeolvasnak a modern és telefonos alkalmazások és végre a felhasználóknak sem kell feltétlen kétszer megvenni vagy letölteni ugyanazt az appot a telefonjukra és a tabletjükre - utóbbi egyébként a fejlesztők belátására van bízva, vagyis továbbra is lehetőség van külön telefonos és tabletes alkalmazást publikálni és azokat akár eltérően árazni is.
A Microsoft az univerzális appok révén végre a fejlesztők és a felhasználók számára is látható előnyt ad, miért is érdemes a telefontól a konzolig azonos szállítótól származó platformot használni. Korábban a Windows Phone, a Windows és az Xbox között nagyon gyenge volt a szinergia, a területek nem tudták igazán erősíteni egymást, az azonos platform nem volt magától értetődő se a fejlesztőknek, se a vásárlóknak - azonos volt a fejlesztői eszköz (Visual Studio) és a megszerzett tudást is fel lehetett használni, de az appok szintjén nem volt kompatibilis a sokféle platform.
Multiplatformos a WinJS keretrendszer
Multiplatformossá tette és megnyitotta JavaScript keretrendszerét is a cég, a WinJS eredetileg a Windows 8-ban gondoskodott a JavaScriptben készült appok natív futtatásáról, most azonban más rendszerekre is elérhetővé vált, nyílt licenccel. A multiplatformos kiadás lehetővé teszi a fejleszők számára, hogy olyan kódot írjanak a WinJS-re, amely egyformán fut Windowson és az elterjedt böngészőkben és akár a riválisok mobil operációs rendszerén is. Az ilyen alkalmazások fejlesztése természetesen JavaScript, HTML5 és CSS használatával történhet.
Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
A WinJS keretrendszerben számos alapvető vezérlőelem megtalálható, többek között automatikusan feltölthető vezérlők, virtualizált kollekciók és más elemek, amelyek szükségtelenné teszik a fejlesztők számára ezek önálló létrehozását, így az alkalmazás tényleges funkcionalitásának kidolgozására koncentrálhatnak. A WinJS kódja a GutHubon található meg, a keretrendszerről pedig bővebben itt találnak információt az érdeklődő fejlesztők, különféle példakódokkal és demókkal együtt. A WinJS változásait bejelentő blogbejegyzés itt olvasható el.
Menedzselt kód natív sebességgel
Eltrajtolt .NET Native technológia előzetes verziója is. A Microsoft blogjából kiderül, hogy ezzel a C# és .NET hatékonyságának és a natív kód sebességének az ötvözése a cél, a .NET Native egy futás előtti (ahead of time( fordító, ami a C++ fordítás terén megszerzett optimalizációs képességeket veti be annak érdekében, hogy olyan natív image-eket állítson elő, amelyek a futtatókörnyezetben futó alkalmazásnál gyorsabban indulnak, gyorsabban futnak és kevesebb erőforrást használnak. Az előzetes keretében modern alkalmazások fejlesztői próbálhatják ki a technológiát ARM és x86 platformokra készült appjaikban.