Szerző: Dojcsák Dániel

2014. március 27. 16:20

Nem csak tévén tévézünk

Egy friss kutatás szerint a fiatalok ugyan sok filmet néznek, de nem a nagy képernyőn, hanem PC-n, tableten vagy okostelefonon. A platformok és képernyők nem csak egy irányba keverednek. Ha eddig valaki megpróbálta külön értelmezni a tévét, az asztali webet és a mobilt, akkor ideje újragondolnia teóriáit.

A Deloitte 2000 fő részvételével zajló kutatása az éves Digital Democracy Survey részeként a fogyasztók médiafogyasztási szokásait és az erre használt technológiákat vizsgálta. A tévézés továbbra is népszerű, de a közös térben közösen fogyasztott média helyett sokkal általánosabb a személyes médiafogyasztás.

A tartalom marad, a forma változik

A mobilok, tabletek és notebookok mostanra megelőzték a televíziót, mint kijelzőt a populáció szinte minden szegmensében. A piac reagált a technológiai lehetőségekre és a lineáris, dedikált készülékre irányított médiaszolgáltatás helyett ma már támogatott tucatnyi egyéb kijelző tartalomfogyasztásra. Mivel a sokszínűség alapjában véve mindenki számára kényelmesebb fogyasztást hozott, ezért a változás ritmusa meglepően gyors, az embereket nem kell meggyőzni arról, hogy PC-n vagy tableten videót nézni jó.

Annak ellenére, hogy a televíziót már többször eltemették, az USA-ban (és egyébként Európában, Magyarországon is) továbbra is a háztartások elsődleges belépési pontja a média felé. Az idős lakosság mellett az ötvenes, negyvenes, harmincas korosztályok is egyaránt a nappaliban lévő nagy kijelzőt jelölik meg elsődlegesként a filmek és műsorok megtekintésére. A 14-24 éveseknél viszont teljesen felborultak az arányok és ugyan a tévé ott is a legjellemzőbb kijelző, már nincs dominanciája, más kijelzőket is egészen nagy számban használnak elsődlegesként.

Ez egyébként leginkább a médiát monitorozó cégeknek adja fel a leckét, ugyanis például a közönségmérést itthon is végző Nielsen által visszaadott adatokban a fiatalabb korosztályban már komoly torzító hatása van annak, hogy másképp fogyasztanak tartalmat. A cég éppen ezért a 2014-2015-ös évadra az USA-ban már bemutat egy új mérési metodikát, amiben a mobil is szerepel már a tradicionális mérések mellett.

Összerázódott a mezőny

Míg a 31-47 évesek a tartalomfogyasztásra szánt idejük 70 százalékában a tévékészüléket bámulják, 15 százalékában PC-t (ez valószínűleg jellemzően videómegosztós tartalmakat jelent), addig az okostelefon és a tablet csak 4 és 6 százalékot tesz ki. A 14-24 éveseknél viszont már csak 44 százalék a tévé aránya, 32 százalék a PC-é és 9, illetve 7 százalék az okostelefoné és a tableté. A mobil ugyan itt sem vált elsődlegessé, valószínűleg a kijelző mérete miatt.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A kutatásban szerepelt egyébként mérés a párhuzamos használatra vonatkozóan is. A Deloitte kutatása szerint a tévézők 86 százaléka valamilyen másik kijelzőt is követ, weben böngészik, levelezik, üzeneteket küld vagy a közösségi hálózatokat bújja. A legtöbben ráadásul az extra kijelzőt nem úgy használják, mint ahogy a marketingesek szerették volna hinni, nem a tévéműsorral kapcsolatban böngésznek, hanem nagyrészt valódi “multitaskingról” van szó, a műsortól független tartalmakat fogyasztanak.

Az mindenesetre meglepő, hogy a számítógép, okostelefon, tablet kategóriák ilyen sorrendben követik továbbra is egymást. A tablet ugyan széles körben elterjedt termékkategória, mégis viszonylag alacsony számban használják videótartalmak nézésére.

a címlapról