Szerző: Dojcsák Dániel

2014. március 27. 16:20

Nem csak tévén tévézünk

Egy friss kutatás szerint a fiatalok ugyan sok filmet néznek, de nem a nagy képernyőn, hanem PC-n, tableten vagy okostelefonon. A platformok és képernyők nem csak egy irányba keverednek. Ha eddig valaki megpróbálta külön értelmezni a tévét, az asztali webet és a mobilt, akkor ideje újragondolnia teóriáit.

A Deloitte 2000 fő részvételével zajló kutatása az éves Digital Democracy Survey részeként a fogyasztók médiafogyasztási szokásait és az erre használt technológiákat vizsgálta. A tévézés továbbra is népszerű, de a közös térben közösen fogyasztott média helyett sokkal általánosabb a személyes médiafogyasztás.

A tartalom marad, a forma változik

A mobilok, tabletek és notebookok mostanra megelőzték a televíziót, mint kijelzőt a populáció szinte minden szegmensében. A piac reagált a technológiai lehetőségekre és a lineáris, dedikált készülékre irányított médiaszolgáltatás helyett ma már támogatott tucatnyi egyéb kijelző tartalomfogyasztásra. Mivel a sokszínűség alapjában véve mindenki számára kényelmesebb fogyasztást hozott, ezért a változás ritmusa meglepően gyors, az embereket nem kell meggyőzni arról, hogy PC-n vagy tableten videót nézni jó.

Annak ellenére, hogy a televíziót már többször eltemették, az USA-ban (és egyébként Európában, Magyarországon is) továbbra is a háztartások elsődleges belépési pontja a média felé. Az idős lakosság mellett az ötvenes, negyvenes, harmincas korosztályok is egyaránt a nappaliban lévő nagy kijelzőt jelölik meg elsődlegesként a filmek és műsorok megtekintésére. A 14-24 éveseknél viszont teljesen felborultak az arányok és ugyan a tévé ott is a legjellemzőbb kijelző, már nincs dominanciája, más kijelzőket is egészen nagy számban használnak elsődlegesként.

Ez egyébként leginkább a médiát monitorozó cégeknek adja fel a leckét, ugyanis például a közönségmérést itthon is végző Nielsen által visszaadott adatokban a fiatalabb korosztályban már komoly torzító hatása van annak, hogy másképp fogyasztanak tartalmat. A cég éppen ezért a 2014-2015-ös évadra az USA-ban már bemutat egy új mérési metodikát, amiben a mobil is szerepel már a tradicionális mérések mellett.

Összerázódott a mezőny

Míg a 31-47 évesek a tartalomfogyasztásra szánt idejük 70 százalékában a tévékészüléket bámulják, 15 százalékában PC-t (ez valószínűleg jellemzően videómegosztós tartalmakat jelent), addig az okostelefon és a tablet csak 4 és 6 százalékot tesz ki. A 14-24 éveseknél viszont már csak 44 százalék a tévé aránya, 32 százalék a PC-é és 9, illetve 7 százalék az okostelefoné és a tableté. A mobil ugyan itt sem vált elsődlegessé, valószínűleg a kijelző mérete miatt.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A kutatásban szerepelt egyébként mérés a párhuzamos használatra vonatkozóan is. A Deloitte kutatása szerint a tévézők 86 százaléka valamilyen másik kijelzőt is követ, weben böngészik, levelezik, üzeneteket küld vagy a közösségi hálózatokat bújja. A legtöbben ráadásul az extra kijelzőt nem úgy használják, mint ahogy a marketingesek szerették volna hinni, nem a tévéműsorral kapcsolatban böngésznek, hanem nagyrészt valódi “multitaskingról” van szó, a műsortól független tartalmakat fogyasztanak.

Az mindenesetre meglepő, hogy a számítógép, okostelefon, tablet kategóriák ilyen sorrendben követik továbbra is egymást. A tablet ugyan széles körben elterjedt termékkategória, mégis viszonylag alacsony számban használják videótartalmak nézésére.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról