Szerző: Koi Tamás

2014. január 21. 15:25

Tízből négy magyarnak van mobilnet-előfizetése

Tavaly év végén ismét milliós mérföldkőhöz ért a magyarországi szolgáltatók mobilnetes ügyfélbázisának a növekedése. Eközben a felhasználók által forgalmazott átlagos adatmennyiség gyakorlatilag alig változott.

Tíz magyarból átlagosan négy előfizet valamelyik mobilinternet-szolgáltatásra, de csak három használja ténylegesen is azt az internetelérést, amelyért fizetett - derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb piaci gyorsjelentéséből. A statisztikák emellett arra is rámutatnak, hogy néhány kisebb-nagyobb kilengést leszámítva az ügyfelek adatfogyasztása sem változik, vagyis az előfizetők - az egyre nyilvánvalóbbá váló mobilos, okostelefonos trendek ellenére - vagy nem tudják, vagy nem akarják többet használni az egyre gyorsabbá váló, egyre nagyobb területi lefedettséget elérő hálózatokat.

Az NMHH friss adatai alapján - mely a szolgáltatók önbevallásán alapul - tavaly év végén összesen mintegy 4,084 millió mobilnetes előfizetője volt a három magyarországi operátornak. A legkisebbnek számító Vodafone-nak most először sikerült átlépnie az egymilliós küszöböt, a Telenor 1,229, a piacot gyakorlatilag a kezdetek óta vezető Telekom pedig 1,845 millió ügyféllel rendelkezik. A teljes piac egy év alatt nagyjából 905 ezer előfizetéssel bővült, a növekedés ezzel valamelyest elmarad a 2012-es szinthez képest, akkor ugyanis egy év alatt több mint egymillió előfizetéssel gyarapodott a teljes ügyfélbázis.

Az ügyfélszám növekedésével tavaly tovább nőtt azoknak a száma, akik előfizetnek ugyan valamilyen mobilnet-szolgáltatásra, de hónapokon keresztül egy bitnyi adatot sem forgalmaznak vele - vagyis lényegében a semmiért fizetnek a szolgáltatójuknak. Míg 2011 decemberében körülbelül 550 ezer, 2012 decemberében pedig 780 ezer, addig 2013 végén már több mint egymillió inaktív ügyfél szerepelt a nyilvántartásban. Ezek túlnyomó többsége vélhetően olyan előfizető, aki okostelefont vásárolt valamilyen, adatforgalmat is tartalmazó integrált tarifával, ám végül soha nem használta másra a készüléket telefonáláson és SMS-ezésen kívül.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A szolgáltatói erősorrend az aktív felhasználók körében sem változik, a Vodafone 675 ezer, a Telenor 973 ezer, a Telekom pedig 1,446 millió aktív ügyféllel rendelkezik. Mindez egyben azt is jelzi, hogy az inaktív felhasználók aránya éppen a legnagyobb 3G-s területi lefedettséget ígérő Vodafone Magyarországnál a legnagyobb, egyben a piros szolgáltatónál is a legkisebb az átlagosan forgalmazott adatmennyiség.

Az adatforgalmi átlag egyébként évek óta változatlan (felhasználónként nagyságrendileg a havi 1 gigabájtos szinten stagnál), látszólag sem a gyorsabb hálózatok, sem az okostelefonok kínálta lehetőség nem sarkallnak arra tömegeket, hogy többet használják a mobilnetet. A stagnáló forgalom emellett annak is lehet a jele, hogy a szolgáltatók tarifaszerkezete egyszerűen nem teszi lehetővé, hogy az ügyfelek ennél nagyobb arányban vegyék igénybe a szolgáltatást - erre jó példa, hogy a manapság divatos, korlátlan beszédpercet biztosító flatrate tarifákkal is többnyire csak 500 megabájtnyi havi adatforgalom jár, melyet néhol eseti, vagy állandó jelleggel lehet ugyan bővíteni, de csak bizonyos határig.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról