Szerző: Dojcsák Dániel

2013. január 24. 10:00

Egyre több fizikai üzletben lehet PayPallal fizetni

A fizetési piac evolúciója nem egy gyors forradalom, de felpörgetheti az ütemét, hogy az eddig csak online területen játszó szereplők is egyre erősebben hatolnak be a korábban a nagy kártyatársaságok és bankok által uralt "offline" területekre.

A PayPal tegnap bejelentette, hogy az elmúlt évhez képest jelentősen növelte a fizikai elfogadóhelyek számát, ahol a klasszikus fizetési megoldások mellett a PayPallal is lehet fizetni. Ezzel az átlagos amerikai fogyasztó által a mindennapokban is gyakran felkeresett kereskedelmi egységekben is elkezdett terjedni a korábban csak weboldalakon használható online tárca elfogadása.

18 ezer PayPal elfogadóhely

Összesen 23 bolthálózat csatlakozott már a PayPal-elfogadók táborába, ami összesen 18 ezer fizikai boltot jelent az Egyesült Államokban. Az üzlettípusok közt ugyanúgy van élelmiszerbolt mint benzinkút vagy ruházati üzlet. Az európában is ismert kereskedelmi láncok közül a Barnes & Noble, Abercrombie & Fitch, Office Depot, Home Depot, Foot Locker található meg a listán, de van cipőbolt, autóalkatrész-kereskedés, hangszerüzlet, gyorsétterem, sportbolt, diszkontáruház és játékbolt is a partnerek között. Az összehasonlítás kedvéért Magyarországon jelenleg körülbelül 8000 Mastercard PayPass-elfogadóhely van, az USA-ra a 18 ezer egy nagyon halvány lefedettséget jelent.

Az eBay tulajdonában lévő elektronikus fizetési szolgáltató körülbelül egy évvel ezelőtt jelentette be, hogy fizikai üzletekben is terjeszkedni kezd - elsőként a Home Depot üzletek közül 51-ben mutatkozott be a San Franciscó-i régióban. A PayPal fizetési forradalmat azonban még nem csinált, hiszen a fizetési metódus nem változott érdemben, ugyanúgy egy kártya segítségével lehet kiegyenlíteni a számlát, illetve ugyanúgy PIN-kódot használ a rendszer a biztonsági azonosításra.

Így gyakorlatilag nem történik semmi más, mint az online tárcát kínáló PayPal betüremkedik az eddig a nagy kártyatársaságok és a bankok által uralt elektronikus fizetési piacra, s azok megkerülésével saját maga tartja meg a tranzakciós jutalékok teljes egészét. Sőt, a PayPal ezzel más, például az USA-ban is kezdetleges stádiumban járó NFC-s fizetési rendszerek, mint az Isis jövőjét ássa alá.

Előrendelt dzsúz

A projekt sikeresnek tűnik, ugyanis a terjeszkedéssel a PayPal nem áll le, további kiskereskedelmi partnerek bevonásáról beszéltek a PayPal vezetői. Igazi fejlődésre is van szerencse példa, ugyanis a már listában lévő kereskedők közül a Jamba Juice nevű smoothie-lánc előrendelési és fizetési megoldást kínál vásárlóinak. Az amerikai hipszterek az üzlet felé tartva a mobiljukról megrendelhetik kedvenc gyümölcsitalukat és előre ki is fizethetik azt, a boltba érve csak meg kell ragadni a poharat és lehet is vele továbbmenni.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Ez egyelőre csak az iPhone készülékeken működik, de amennyiben a pilotprojekt működőképes, akkor a PayPal előreléphet az igazi mobiltárca funkciók irányába. Onnantól kezdve semmi akadálya annak, hogy jegyeket, belépőket, kuponokat és kedvezményeket is kezeljen, akár együttműködve az Apple által bevezetett Passbookkal, akár teljesen saját tárcát erőltetve.

Magyarországon a mobiltárcás fizetés ügye továbbra is vesztegel. Ahogyan a tavaly novemberi App! konferencián Lemák Gábor, a Mobiltárca Szövetség főtitkára elmondta, 2013-ban először egy szűk létszámú belső pilotprojekt fut le nyár elején a szolgáltatók és bankok munkatársainak részvételével, majd ősszel indul egy néhány ezer fős lakossági mintából összeállított éles mobiltárca pilot. Ennek sikerétől függően jöhetnek majd a szolgáltatói ígéretek arra vonatkozóan, hogy 2014-ben mikor és milyen formában indulhat el kereskedelmi forgalomban a mobilos fizetés.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról