Szerző: Dojcsák Dániel

2013. január 18. 15:08

Appokat készíthetnek a fejlesztők a Ford autókhoz

A Ford jelentős lépést tett autóinak okossá tétele felé, az OpenXC valódi platformmá változtatja a járműveket és tényleg újszerű lehetőségeket ad a fejlesztők kezébe. Az okosautók világa gyorsan fejlődik, igaz most még csak ott járunk, hogy az autó által adott szignálokat kiolvasva, adatokat elemezhetünk.

A Ford hosszú ideje futtatja már fejlesztői programját, s generációk óta látni is lehet az audio- és navigáció funkciók területén az újdonságokat, az OpenXC projekt viszont mélyen e mögé nyúl és lehetőséget ad a fejlesztőknek arra, hogy a jármű egyébként is működő szenzorainak, eszközeinek adatait is használják. Elvileg hozzáférhető akár minden visszajelzés a futóműből is vagy a motor részeiből a fedélzeti számítógép diagnosztikai portján keresztül. Miután a fejlesztők építettek egy interfészt, amit nyílt forráskódú elemekből bárki megtehet, egyszerűen kapcsolható bármilyen külső intelligencia, szoftver a rendszerhez, lehet például Androidot adni felső rétegként.

Természetesen amennyiben külső fejlesztők szoftveresen hozzáférnek kritkus adatokhoz, az biztonsági kockázatot jelenthet. Éppen ezért a Ford egyelőre a szenzorok, fedélzeti számítógépek felé írási jogosultságot semmilyen esetben nem ad, az adatok kizárólag kiolvashatóak, és a platformon izolálva vannak a hardverelemek, semmilyen módon nem lehet tönkretenni azok. Egy okostelefon szoftverének buherálásakor még elfogadható veszteség, ha az állítgatás végeredményeképp a mobil működésképtelen lesz, ezt a köznyelv “brickelésnek” nevezi. Egy 5-10 millió forintos autó esetében viszont ezt a luxust nem szeretné megengedni magának senki.

Read-only

Ez természetesen korlátokat jelent a fejlesztőknek, hiszen főként analitkai megoldásokkal rukkolhatnak elő és egyelőre nem készíthetnek olyan alkalmazásokat, amik az autót bármilyen módon irányítják. De számtalan olyan adata lehet egy autónak, amelyekre érdekes és akár hasznos alkalmazások készíthetőek, ilyen lehet például egy vezetési szokásokat elemző és takarékosabb üzemanyagfelhasználást elősegítő szoftver, vagy éppen egy, az autó adatait használó, gyorshajtásra figyelmeztető program, vagy egy olyan app, amivel optimalizálható az elektromos autók töltési ciklusa.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az OpenXC egy kísérleti projekt, leginkább arra jó, hogy a fejlesztői közösségek megismerkedjenek a platformmal, a hardverekkel és az összefüggésekkel. A közép- és hosszútávú lehetőségek viszont az automata vezetési funkciók, dinamikus tempomatok, ütközéselkerülő rendszerek felé vezetnek majd. A Google önmagát vezető autója az egyik leglátványosabb projekt, de közben az Audi, a Ford, a Toyota és több más gyártó is komoly erőfeszítéseket tesz a témában.

A szoftverek egyre több komplex feladatot vesznek át, amit eddig specializált célhardverekkel oldottak meg a gyártók. Ezzel új típusú intelligencia jön létre, ami eddig a járművek világában egyáltalán nem létezett és elképzelhetetlen is volt. Az autóipar lassan mozdul, az univerzális hardverek és szoftveres megoldások persze nem vehetnek át minden feladatot, az elsődleges kritérium továbbra is a maximális üzembiztonság. Amíg egy okostelefonnál vagy tévénél bocsánatos bűn egy szoftver kifagyása, addig egy autóban esélye sem lehet annak, hogy mondjuk egy önálló gépi vezetést végző szoftver akár egy pillanatra is leálljon

További részletek az OpenXC-ről a hivatalos fejlesztői oldalon találhatóak, illetve a fejlesztők a Ford Developer oldalán csatlakozhatnak a programhoz.

a címlapról