Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Natív vagy web, a Google-nek egyre megy

Dojcsák Dániel, 2012. július 02. 16:09
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A múlt heti Google I/O konferencián egymással ellentétes jövőképeket rajzolt néhány előadás. A szerdai keynote még az Android appok királyságát jósolta, csütörtökön már a böngészőben futó web appokra esküdött egy másik előadó.

A konferencia különböző elemeit tekintve úgy tűnhet, hogy a Google akár saját magával is elkezdhet versenyezni és valóban egymás torkának engedi a web appokat és a natív appokat. Mindkét területnek vannak előnyei és hátrányai, az adott helyzet és igény döntheti el, hogy épp melyikre van szükség. A Google kommunikációjából viszont arra lehet következtetni, hogy szinte egymásnak uszítja a két kategóriát és a piacra bízza a döntést.

A Google fejlesztői konferencia üzenete, hogy a most még párhuzamos technológiák közül a felhasználóknak elkerülhetetlenül választaniuk kell. A következő években a Google Play-re épülő androidos natív alkalmazások, illetve a a Chrome Web Store köré épített webes appok ökoszisztémája közül az egyik elhullik majd. Mai szemmel úgy tűnik, hogy az Android natív alkalmazások és környezetük biztosabb lábakon áll, s a HTML5 még mindig nem ad annyi teljesítményt és lehetőséget, amivel képes lenne komolyan versenyezni.

Önmagával versenyez a Google

Ráadásul a Google által megosztott statisztikák is azt üzenik, hogy a natív alkalmazásoknak áll a zászló. Több mint 400 millió androidos eszköz van a piacon és naponta 1 millió olyan eszközt aktiválnak, ami hozzáfér a Google Play-hez. A Play katalógusában több mint 600 ezer app található,  eddig több mint 20 milliárd alkalmazásletöltést szolgált ki a piactér. Ehhez hozzá kell még számolni az Amazon által leválasztott Android-alapú ökoszisztémát is, bár az Amazon App Store statisztikái nem nyilvánosak, viszont minden eladott Kindle Fire felhasználó innen vásárol. Így az androidos piac még annál is nagyobb, mint amit a Google rajzol fel.

Ezzel szemben 310 millió aktív Google Chrome felhasználó áll, számos piacon, illetve több elemzőcég szerint immár globálisan is a Google böngészője a legnépszerűbb, megelőzve az Internet Explorert és a Firefoxot is. Ugyan a növekedés nem olyan tempós, mint az Android esetében, de a 310 milliós tábor azonos nagyságrend az Android felhasználói táborával, tehát hasonló volumeneket jelent Az elérhető felhasználói számok hasonlóak a web appok esetében is, az persze más kérdés, hogy a valós felhasználási szokások alapján van-e értelmezhető piaca a webes alkalmazásoknak asztali környezetben, illetve az is kérdéses, hogy a mobil fronton a web appok lehetnek-e bármikor egyenértékűek a natív megoldásokkal.

Elég csak a Facebook mobilos kliensét megnézni, mind Android, mind iOS platformon jelenleg a hivatalos alkalmazás webes, HTML5-ös megjelenítést használ. Az eredmény egy lassú, nem hatékony, nehezen használható őskövület. Az iOS felhasználók alagútjának a végén viszont már feltűnt a fény, ugyanis a Facebook bejelentette, hogy javában készül a natív alkalmazás, amit az első bittől az utolsóig az iOS lehetőségeihez és képességeihez igazítanak.

400 millió vs 310 millió

Felhasználói oldalról a webalkalmazás jelenleg csak asztali környezetben lehet realitás, de ott nehezebb monetizálni a terméket. Érzi ezt a Google is, nem véletlen, hogy az okostelefonos környezetben megszokott 30 százalékhoz képest a Chrome Web Store-ban csupán 5 százalék jutalékot kell fizetni a platformszolgáltatónak az apphoz köthető vásárlások után. Talán ez a tény mérlegelésre késztethet néhány fejlesztőt, akiket az a lehetőség is csábíthat, hogy a web appon keresztül elérheti egyben a PC-, Mac-, Android- és iOS-használókat is.

A kettősség eddig is megvolt, korábban is megvolt a web és a natív alkalmazás útja, az idei I/O újdonsága talán az, hogy a két út egyre erősebben összeér. Nem csak arról van szó, hogy a Google egyik oldalról erősíti a natív környezetet a Play kiterjesztéseivel, vagy éppen a Nexus Q bejelentésével, hanem arról is, hogy a Nexus 7 hivatalos referenciatablet már gyárilag a Chrome-mal jelenik meg. A Nexus 7 egyszerre platformja a Google Play natív alkalmazásainak és a Chrome Web Store appjainak is.

Elvileg a Google üzenhetné azt is, hogy csak és kizárólag az Androidban hisz, és ekkor a natív alkalmazások felé dőlne a mutató, de a figyelmes tekintetek észlelhették, hogy a konferencián minden egyes Chrome app demó valamilyen Apple eszközön futott, vagy iPaden vagy MacBookon. Sejtelmes üzenet, de akár úgy is tűnhet, hosszú távon a Google nem bízik az Android fenntartható sikerében. A platformok felívelése és bukása természetes folyamat, kell vele számolni. A platformgyártó hiába teszi kényelmessé, széppé, jóvá a saját szoftverét, ha a fejlesztők nem készítenek csábító alkalmazásokat rá, az egész felület halott.

Ellenben a Chrome már most az egyik legnépszerűbb böngésző, elérhető minden baráti és konkurens platformra és az iOS-en egyelőre az egyetlen olyan felület lehet, amire az Apple-nek nincs ráhatása. Ezen felül a Google még mindig nem adta fel a Chrome OS illúzióját sem, a jövőben is érkeznek a böngészőből operációs rendszerré fejlődő Chrome-ot futtató hardverek. Sőt, az I/O-n résztvevők mindegyike idén egy ChromeBoxszal térhetett haza.

Igen, nem, nem tudom

A stratégia nyilvánvalónak tűnik, a Google nem tör pálcát a saját platformjáért, továbbra is a hirdetéskiszolgáláshoz elegendő elérésre pályázik kizárólag. A perspektívákat tekintve három forgatókönyv lehetséges, mindhárom igen rizikós a Google-re nézve. Előfordulhat, hogy a Google-felhasználók továbbra is az Androidba lesznek szerelmesek, lehetséges, hogy a Chrome lesz a favorit operációs rendszertől függetlenül, illetve van esély arra, hogy két önálló rétegre szakad a Google-tábor. Amennyiben a felhasználók nagy sebességgel kezdenek áramlani egy platform felé vagy abból kifelé, akkor a fejlesztőknek azt le kell követni, nincs választás. Ugyanígy a Google-nek is reagálnia kell, s elfogadnia a közösség döntését vagy megpróbálhat egy saját akaratot átvinni szemben az árral.

A Google éppen az ellenkezőjét kezdi csinálni, mint amit az Apple szokott: utóbbi cég minden esetben eldönti, hogy mi lenne a jó a felhasználóknak és azt minden áron megvalósítja, végül persze mindig győz. Az Apple világában sem a felhasználók, sem a fejlesztők nem rendelkeznek hatalommal a jövő felett. A Google azonban egy adatközpontú cég volt mindig is és ez nem is változik. Azzal, hogy minden perspektívára felkészül, a döntést pedig átadja a legalsóbb szintre, valójában a saját jövőállóságát biztosítja.

A következő évek trendjeiből kiderül, hogy melyik modell működik jobban, s amennyiben az Android győz, a Google megtolja a natív alkalmazásokat és elássa a Chrome Web App Store-t, ha pedig nem, akkor legalább az Androidon sima ügy lesz az új világrendet jelentő web appok futtatása. Ez utóbbi esetben tud a Google a legnagyobbat nyerni a keresztplatformos böngészőstratégiájának köszönhetően. A Google gyakorlatilag minden lehetőségre megtette tétjeit, ami azt jelenti, hogy biztosan nyer és biztosan veszít is, de a végén ott lesz a nagyok között.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.