Szerző: Dojcsák Dániel

2012. május 15. 12:24

Nem kell a népnek a mobilfizetés

Nem akarják a fogyasztók a mobiltárcát az USA-ban sem. Hiába pezsegnek a mobilszolgáltatók, a webes cégek, a fizetési megoldásszállítók és a pénzintézetek, még a technokrata amerikai társadalom sem hajlandó befogadni a mobilos pénztárca elvét egykönnyen.

Az Egyesült Államokban áll a legjobban a szénája az okostelefonokat a hitel- és bankkártyák képességeivel felruházó mobiltárcának, de a piackutatások eredményeiből az derül ki, hogy a technológiai háttér édeskevés a sikeres bevezetéshez. A legfontosabb akadályt nem sikerült legyőzni: a felhasználók nem akarják a terméket.

A Catapult marketing és piackutató ügynökség márciusi panelfelmérése az amerikai fogyasztóknak alig negyede érdeklődik a mobiltárca és a fizikai boltokban való mobilos vásárlás iránt. Ehhez képest több mint 58 százalék teljesen érdektelen, amin belül 41 százaléknyian teljességgel elutasítják a megoldást. Hasonló eredményre jutott idén januárban a TNS is, ami azt találta, hogy az amerikai mobiltelefon-használók 60 százaléka egyáltalán nem érdeklődik a mobiltárca-szolgáltatások iránt.

Nem tetszik a rendszer

A téma szakértői bizonyára arra gondolnak, hogy az egyetlen problémát a biztonsággal és az adatvédelemmel kapcsolatos aggályok jelentik. Az említett két téma valóban terítéken van, a válaszadók háromnegyede aggódik a készüléklopás esete miatt, illetve 91 százaléka a válaszadóknak problémásnak látja az adatvédelmet is. A valódi akadálya a szabad és gyors terjedésnek az, hogy több mint a válaszadók fele szerint a mobiltárca semmilyen előnyt nem kínál a meglévő fizetési megoldásokhoz képest. A fényt az alagút végén az a harmada jelenti a válaszadóknak, akik szerint kényelmesebb mobillal fizetni, illetve ezen belül az a 28 százalékos rész, akik a kuponbeváltás fogalmát is említették vagy a gyorsabb ügyintézést a kasszáknál.

Fejlesztő vagy? Segíts! Hack the Crisis. Gyere hétvégén fejleszteni, csatlakozz a hazai fejlesztői közösséghez!

Az edukáció az ilyen paradigmaváltó technológiáknál mindig fontos, de a felhasználói visszajelzések szerint nem elegendő a technológiai problémákon túllendülni, az embereket arra is meg kell tanítani, hogy az új megoldás milyen kézzelfogható előnyt jelent. Az első kérdés sosem az lesz, hogy mennyire biztonságos, az csak a második. Először mindenkiben az merül fel, hogy miért jó ez neki? A fogyasztókkal kapcsolatban túl nagy kérésnek tűnik, hogy a jól bevált bőrtárcát cseréljük le egy okostelefonra.

Nem állunk készen

A MasterCard szintén közzétett egy jelentést, amelyben a fogyasztói akarat mellett a piaci és technológiai fejlettséget, a jogi- és infrastrukturális környezetet, illetve a szolgáltatások összetettségét is vizsgálja. A mobilfizetésre való felkészültséget mérő 100-as skálán a világ átlaga 33,2, de még az élen álló Szinagpúr is csak 45-ös értéket tud felmutatni, az igazi forradalom a MasterCard szerint a 60-as index felett jönne. Magyarország a vizsgált értékekben alig marad el a globális átlagtól, de általában véve nincs túl nagy szórás a különböző országok között. A teljes kutatási jelentés elérhető a MasterCard Mobile Readiness aloldalán.

a címlapról