Szerző: Bodnár Ádám

2011. március 24. 10:34

Kliensfelügyelet Microsoft-módra

Közel egy éve indult el a Windows Intune desktopfelügyeleti szolgáltatás bétatesztje, a Microsoft Management Summit rendezvényen a cég bejelentette a végleges változat elkészültét és a kereskedelmi rajtot. Megjelent a System Center Configuration Manager 2012 második bétája is.

Desktopfelügyelet a felhőből

A Windows Intune a saját, helyben telepített és üzemeltetett desktop-felügyeleti megoldások kiváltását célozza és a Microsoft cloudját használja fel platformként. A Silverlightban készült Intune segítségével a rendszergazdák a világ bármely pontjáról figyelemmel kísérhetik a rájuk bízott PC-k működését, ellenőrizhetik a gépek állapotát, hardver- és szoftverleltárt készíthetnek, beállíthatják az automatikus frissítésekre vonatkozó házirendeket vagy a biztonsági szabályokat (tűzfal, vírusvédelem), a szolgáltatáson keresztül akár távsegítség is nyújtatható. Az Intune képességeiről részletesen itt lehet tájékozódni.

700 dollár gépenként

Az Intune béta változatának felhasználói körében végzett felmérés alapján egy PC üzemeltetési költsége a leállások miatti termeléskiesést is beleértve évente 702 dollárral (~140 ezer forinttal) csökkent az IDC szerint - ennek nagyját az IT-adminisztrációs költségek és a javítással járó kiadások esése teszi ki.

Az Intune része a Diagnostics and Recovery Toolset (DaRT), amely több mint két tucat segédeszközt tartalmaz a windowsos gépek hibaelhárításához, köztük például registry-szerkesztőt, crash-dump elemzőt, lehetőséget a törölt fájlok visszaállítására, elfelejtett helyi jelszavak resetelésére, illetve a merevlemez kezelésére (formázás, particionálás, törlés), a hálózati beállítások megtekintésére és módosítására, vagy például egyes Windows-frissítések különálló eltávolítására.

Az Intune kliensprogramja Windows XP SP2 vagy újabb desktop operációs rendszerekkel kompatibilis, de csak a vállalati verziókkal (Business, Professional, Enterprise, Ultimate) működik. A megoldás legnagyobb előnye, hogy nem igényel helyben telepített és üzemeltetett menedzsment-szervert és szoftvereket, havidíjas előfizetéses konstrukcióban vehető igénybe - havonta és PC-nként 11 dollár a szolgáltatás ára, amiben benne van a Windows 7 Enterprise upgrade jogosultság is. A szolgáltatásból elérhető belőle egy 30 napos próbaváltozat is, amivel legfeljebb 25 PC kezelhető.

Második béta a System Center Configuration Manager 2012-ből

Az Intune-nal Windowst futtató PC-ket lehet felügyelni, minden másra ott a System Center Configuration Manager 2012, amelynek a Microsoft Management Summiton bemutatkozott a második bétája - bárki letölthet a vállalat weboldaláról. A Microsoft szerint az SCCM 2012 a legnagyobb technológiai előrelépés a termék 16 éves történetében és egy teljesen új megközelítést képvisel, már nem az eszközöket, hanem a felhasználókat állítja a folyamatok középpontjába.

A munkakörnyezetek megváltozása kényszeríti ki a felügyeleti eszközök, illetve a rendszerfelügyeletről alkotott kép jelentős átgondolását, vélik a vállalatnál. Ma még általános, hogy a felhasználók reggel bemennek az irodába, leülnek ugyanahhoz a PC-hez, elvégzik a munkájukat, majd hazamennek. Ez azonban hamarosan megváltozhat, az emberek egész másképp fognak dolgozni, több eszközről érik el a vállalati hálózatot, adatokat és alkalmazásokat, terjed a mobil munkavégzés és a távmunka, ráadásul a dolgozók időbeosztása is eltérő lehet. Az SCCM 2012 ígérete, hogy a felügyeleti tevékenységek, folyamatok felhasználó-központúak lesznek, akár egész bonyolult hardver-szoftver-user hozzárendelések is létrehozhatók, amelyek később a felügyeleti tevékenységek alapját képezik.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A felhasználók mellett az alkalmazások kezelése is teljesen átalakul, ahogy a vállalatok egyre több "nem hagyományos" alkalmazást használnak, például virtualizált alkalmazásokat, virtualizált desktopokat, webalkalmazásokat vagy cloudban futó szolgáltatásokat. A távoli alkalmazásfelügyeleti eszközök jelenleg leginkább a hardver- és szoftverleltárból származó  információk alapján döntik el, hogy milyen eszközre milyen alkalmazás kerüljön. Az SCCM 2012 lehetővé teszi különféle feltételek vizsgálatát (pl. telepíthető az alkalmazás, telepítve van-e már, telepítve volt-e valaha) még mielőtt a telepítés megkezdődne - a feltételek kiértékelését nem a rendszergazdáknak kell elvégeznie, hanem megteszi helyettük a szoftver, még a telepítés előtt.

Az IT konzumerizálódásának a Microsoft sem tud ellenállni, a termékbe bekerült az Apple mobil eszközeinek (iPhone, iPad), valamint a Symbiant, Androidot és Windows Phone 7-et futtató készülékek távoli felügyeletének lehetősége - a 2007-es verzió még csak Windows Mobile-t támogatott. Ez azt is jelenti, a System Center Mobile Device Manager megszűnik, funkcionalitása beolvad az SCCM-be.

a címlapról