Szerző: Koi Tamás

2011. February 07. 09:23:00

Több Nokia felsővezető repülhet a héten

A héten több Nokia felsővezető távozását bejelentheti a világ első számú mobilgyártója, melynek gyökeres változásokra van szüksége ahhoz, hogy ne veszítse el végleg piacát, végeredményben pedig presztízsét a nevesebb márkák közt.

Belsős, kiszivárgott információk szerint a cégvezetés átalakítását tervezi a Nokia tavaly szeptemberben kinevezett elnök-vezérigazgatója, Stephen Elop. A Microsofttól átigazolt vezér várhatóan pénteken hozza nyilvánosságra döntését, addig is gyakorlatilag mindegyik felsővezető feje felett ott lebeg Damoklész kardja - a források szerint ma Elopot leszámítva gyakorlatilag senkinek sem biztos a pozíciója a Nokiánál.

Egy a sajtó által megszellőztetett forgatókönyv azt valószínűsíti, hogy két vezetőnek biztosan kiadja az útját a Nokia a hétvégén. Egyikük, Mary T. McDowell a cég mobilrészlegéért felelős alelnöke, másikuk pedig Niklas Savander pedig a különböző piacok működését összefogó alelnök. A személyi változások már tavaly megkezdődtek a cégnél, egyben jelezve a gyártó előtt álló stratégiai változásokat is: A Nokia történetében először marketing vezérigazgató-helyettest nevezett ki a Verizontól elcsábított Jerri DeVard személyében, emellett önként távozott Anssi Vanjoki, az okostelefonokért felelős vezető, valamint Ari Jaaksi, a MeeGo fejlesztési részleg irányítója.

Stephen Elop

A Nokia, mely az eladott készülékek darabszámát tekintve továbbra is a világ legnagyobb mobilgyártójának számít, fennállásának legnehezebb időszakát éli. Az amerikai versenytársakkal szoftverfronton, a rendkívül megerősödött ázsiai konkurenciára pedig hardverfronton kellene frappáns választ adnia , Európában stagnál, Észak-Amerikában pedig csökken az értékesítési volumen - a Nokia lényegében csak a feltörekvő piacokon tud számottevő sikert aratni.

Machine learning és Scrum alapozó képzések indulnak! (x) A HWSW októberben induló gyakorlatorientált, 10 alkalmas, 30 órás online képzéseire most early bird kedvezménnyel lehet regisztrálni!

Míg a teljes mobiltelefon-piac 12 százalékkal nőtt az utolsó negyedév folyamán (darabszámra, éves viszonylatban), a Nokia eladásai a január végén közzétett eredmények szerint 3 százalékkal csökkentek, a piaci részesedés ennek köszönhetően 35 százalékról 31 százalékra esett. A visszaesést a hagyományos mobiltelefonok eladásának csökkenése okozta, mintegy 10 millióval kevesebb, 95 millió Nokia mobiltelefon fogyott mint 2009 utolsó negyedévében. A mérleget valamelyest helyrebillentette a 28,3 milló okostelefon eladása, amely 36 százalékos növekedést jelent éves összevetésben - a piac azonban ennél kétszer nagyobb ütemben nőtt, vagyis a Nokia részesedést vesztett és 40 helyett már csak 31 százalékkal rendelkezik ebben a szegmensben.

"Alapvető versenyképességi problémáink vannak" - összegezte a helyzetet januárban Elop az eredmények kapcsán rendezett elemzői konferenciahíváson, ezzel együtt előrevetítette annak lehetőségét, hogy a Nokia szakítva eddigi hagyományaival a stratégiaváltás részeként csatlakozik egy már meglévő, jól felépített okostelefon-ökoszisztémához, magyarul nyitva hagyta annak a lehetőségét, hogy a jövőben érkező Nokiákra Symbian operációs rendszer helyett más, például Android, vagy Windows Phone 7 rendszerkörnyezet kerüljön.

a címlapról