Szerző: Dojcsák Dániel

2010. december 14. 17:10:00

A T-Mobile tolja a mobil [origo] szekerét

A Magyar Telekom berkein belül nem először fordul elő, hogy a tartalomszolgáltatást mesterségesen pumpálják egyéb telekommunikációs vagy webes szolgáltatásokkal. A t-zones.hu mobil oldalt leváltó mobil [origo] átlagosan 16 ezer egyedi látogatót számlált naponta.

Az [origo] sajtóközleménye arról számol be, hogy az indulás óta eltelt 12 nap alatt közel 200 ezer egyedi látogató böngészte az új [origo] mobil portált, s a legforgalmasabb napon a napi egyedi látogatók száma meghaladta a 35 ezret is. A mérés szerint a felhasználók 60 százaléka naponta visszatér az oldalra. Ezek a számok bármelyik magyar online híroldal mobil verzióját büszkeséggel tölthetnék el, de az [origo] ezt az eredményt messze nem saját erőből érte el.

Biztos, ami biztos

A T-Mobile előfizetők számára nem ismeretlen tény, hogy az újonnan vásárolt mobiltelefon böngészőjében kezdőlapnak a "Web'n'walk" illetve a t-zones.hu oldalak vannak beállítva. A legtöbb felhasználó minden valószínűség szerint soha nem foglalkozott azzal, hogy ezt a kezdőlapot átállítsa, a mobil böngészők többségén nem is olyan kézenfekvő átállítani az oldalt, mint az asztali társaikban. December 1-én a fent említett oldalak át lettek irányítva az m.origo.hu címre, azaz minden mobil-előfizető, aki használja a böngészést, de nem állított saját kezdőlapot, az a böngésző megnyitásakor ezen az oldalon találja magát.

Hasonló módon duzzad a normál [origo] olvasottsága is, hiszen a cégcsoport többi szolgáltatásából való kilépéskor (iWiW, freemail) egy egyedi  [origo] oldalra jut a felhasználó, ahol a linkek szinte bármelyikére kattintva máris az [origo] egyik belső oldalán találja magát. Korábban a T-Online elődjénél, az Axelerónál volt gyakorlat, hogy az új internetelőfizetőknél a bekötéskor az [origo]-t állították be a szerelők kezdőlapnak. Az említett gyakorlatot nem lehet elítélni, azonban a cég által nyilvánosságra hozott használati statisztikákat sem lehet komolyan venni.

Ez is adatforgalom

A mobilok böngészőjébe beállított kezdőlap minden alkalommal, amikor a programot elindítják, vagy új fület nyitnak, betöltődik, ezért érdemes odafigyelni, hogy a korlátos mobilinternet csomaghoz mit választunk. Az [origo] ebből a szempontból viszonylag jó munkát végzett, ugyanis a tartalmat, menüket, képeket és hirdetést is tartalmazó oldala 100-140 KByte adatforgalmat generál mindössze.

Egy 1 gigabájtos adatcsomaggal 7500 alkalommal lehetne megnyitni a mobil [origo]-t, illetve ha valaki naponta 5 alkalommal indítja el a mobilja böngészőjét ay alapértelmezett [origo] keződlappal, akkor mindössze 20,5 megabájtot használ a benne foglalt adatmennyiségből. Ha valaki nem ragaszkodik valamelyik híroldalhoz, mint kezdőlaphoz, akkor a mobilon érdemes egy üres lapot kezdőlapnak állítani, vagy például egy Google-keresőt, ami alig néhány kilobájt. A mobilos [origo] egyébként meglepően letisztult, gyors, jól strukturált. Igaz, a felhasználó számára hasznos információk az alsó részen vannak, amihez mindenképp le kell görgetni, felül viszont a friss kiemelt hírek és a teljes hírfolyam találhatóak, ami érthető. Az oldalon találunk Google-keresőt, időjárást, aktuális valuta árfolyamokat, tv-műsort, zeneletöltést és játékokat is.

Nemrégiben az Index.hu is bemutatta mobil verzióját, de itt még jelentős fejlesztésekre van szükség. Az IndaFotó galériasáv miatt több mint 2,4 megabájtosra hízott oldalnál ugyan sokkal kisebb a mobil változat, de a JavaScript-cache ellenére is minden egyes alkalommal kereken 1 megabájtot töltött le. Az elmúlt napokban ez körülbelül 400 kilobájtra csökkent, de ez még mindig túl sok egy mobil oldaltól - a túl nagy adatforgalom mellett ez azért is gond lehet, mert rossz 3G vétel vagy a 3G hiánya esetén (például metróban) elég lassan töltődnek be az oldalak.

Összehasonlításképp: a színes-szagos, képekkel teletűzdelt mobil Engadget kevesebb mint 200 kilobájt, a minimalista mobil BBC viszont alig 6-10 KByte, a HWSW mobilos oldala 72 kilobájt körüli méretű. A mobil oldalak méretét és a betöltődés sebességét egyébként nem a szövegek mennyisége befolyásolja, a képek, illetve az oldal betöltődésekor lefutó JavaScriptek mérete és bonyolultsága számít inkább. A hirdetéskiszolgáló rendszerek befűzött scriptjei is erősen megnövelik a mobil oldalak méretét.

a címlapról