Szerző: Dojcsák Dániel

2010. október 28. 14:49:00

Magyarul is él a Google Place Search, azaz a Helykereső

A Google egyre inkább fazonírozza a webkeresőjének találati oldalát, s azon túl, hogy reklámokat, képeket és közösségi hálózatokból származó üzeneteket jelenít meg, a találati listába beépíti saját szolgáltatásainak tartalmait is.

A Local Search, vagy magyar nevén Helykereső, lényege, hogy amennyiben egy üzlettípusra, kategóriára keresünk rá a Google-ben, s esetleg egy földrajzi nevet is hozzábiggyesztünk a kifejezéshez, akkor automatikusan betöltődik a találati listán a Google Maps beágyazott formája, s térkép nézetben, illetve listázva is látjuk érdeklődésünk tárgyait.

Alig látszik már az igazi találati lista

Például, ha beírjuk, hogy "Szállás Eger", akkor a találati lista első három helyén hirdetéseket találunk, alatta a Places listás nézetét, jobb szélen a térképnézetet piros pöttyökkel, s valahol a képernyő alján bukkanhatunk csak rá először organikus találatokra. Alapjában véve ez hasznos az internetezőknek, hiszen sokkal specifikusabb tartalmat kapnak, viszont sok helyi, kisebb szolgáltatást tönkre tett ezzel a módszerrel a Google. Innentől kezdve nem sok értelme van például a szálláshely-aggregátor oldalaknak, amik akár manuális kutatást is bevetve gyűjtik össze és frissítik a szálláshelyen adatait.

A Google rendszere teljesen automatikus, de az adatok frissessége, hitelessége nagyban függ attól, hogy az adott környéken milyen adatbázis állt rendelkezésre, illetve attól, hogy a helyek tulajdonosai rendben tartják-e Local Business profiljukat. A magyarországi helyzetet áttekintve azt látjuk, hogy a Google Maps egyelőre elég esetleges, részleges és gyakran elavult. A hazai Google Maps szolgáltatás tavaly szeptember 29-én indult el, s az akkori sajtótájékoztatón elhangzottakból kiderült, hogy a térkép adatai a Port.hu, a Magyar Telefonkönyv Társaság és a Magyar Turizmus ZRt. gyűjtéséből adódik össze. Ehhez még hozzájönnek a felhasználók által felvitt helyek, illetve az adott üzlethelyek tulajdonosai, üzemeltetői által a Local Business Center felületen keresztül feltöltött adathalmazok.

Bármikor jól jöhet

Egy ismeretlen hely esetében viszont még mindig egy erős támpont a Google Maps, akkor is, ha messze nem tökéletes. A keresőkifejezés felépítését érdemes persze elsajátítani a hatékony találatokhoz. Az első szó legyen a kategória, mint étterem, söröző, vagy virágbolt, a második szó a város, majd vesszővel elválasztva az utca, illetve egyéb közterület neve. Ha valakinek be van kapcsolva a Google Instant valós idejű találati megjelenítés, akkor már a gépelés befejeztével maga előtt fogja látni az eredményeket.

Miért érdemes belevágnod a Scrum képzésünkbe? (x) Október 21-én Scrum alapozó képzést indít a HWSW, íme néhány jó érv a kurzus mellett.

Ha valamiért a Google mégsem ismerné fel a keresőkifejezésünket úgy, mint egy helyszín keresést, akkor a bal oldali menüben a Places, illetve magyarul Helyek szűrőre kattintva előcsalogathatjuk a térképtalálatokat. A Google közleménye szerint egyébként fontos tényező az új felülettel, hogy a találatokat egy oldalon belül teszi összehasonlíthatóvá, így a felhasználónak nem kell 8-10 külön keresést és oldalmegnyitást végigszenvednie.

A tesztek szerint az új felület minden egyes helyhez kapcsolódó információ megszerzését 2 másodperccel rövidíti le. A szolgáltatás egyébként angol nyelven már mindenkinek működik, tehát akik az "US English" beállítás mellett használják a Google-fiókjukat, azok már biztosan elérhetik a funkciót. A napokban 40 további nyelven, többek közt magyarul is elérhetővé válik a Place Search, s szokás szerint fokozatosan élesedik rövid időn belül minden felhasználónak.

a címlapról