Szerző: Koi Tamás

2010. július 14. 14:50

Másfél éves mélyponton az ADSL-piac

Másfél évvel ezelőtt volt annyi ADSL-előfizetés Magyarországon, mint idén májusban, a szolgáltatók 2010-ben már ötezer előfizetőt veszítettek.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) által kiadott vezetékes gyorsjelentésben szereplő adatok újfent  kedvezőtlen képet festenek az egykor rendkívül népszerűnek számító, szárnyaló eladásokat produkáló ADSL-technológia piaci helyzetéről. A hagyományos, réz érpáron keresztül nyújtott internetszolgáltatás felhasználói bázisa a hosszú stagnálás után idén tavasszal apadni kezdett, bár középtávon aligha veszítenek jelentős mennyiségű ADSL-ügyfelet a szolgáltatók.

Az NHH májusi gyorsjelentése szerint március végén még 806 ezer ADSL-előfizetést regisztráltak az egykori monopolszolgáltatók és a vezető alternatív szolgáltatók, május végéig azonban ötezres lemorzsolódással kellett számolniuk a vállalatoknak. Ekkora visszaesést eddig soha nem jegyeztek fel a technológia hazai történetében, valószínű ugyanakkor, hogy a következő hónapokban jelentősebb csökkenés helyett inkább tovább stagnál majd az előfizetői bázis. A szolgáltatóknak egyébként tavaly januárban volt legutoljára ilyen kevés ADSL-ügyfelük.

A kábeles internetkapcsolatok népszerűsége időközben továbbra is töretlennek tűnik, az új szerződések száma havi szinten hosszú hónapok óta eléri a 10-20 ezres nagyságrendet. Májusban a piac 80-85 százalékát lefedő szolgáltatók 856 ezer kábelmodemes internetkapcsolatot üzemeltettek, a teljes piac így becslések szerint immár jelentősen meghaladja az egymilliót.

Az xDSL technológia visszaesése részben összeköthető a rendszer működéséhez szükséges vezetékes fővonalak számának folyamatos apadásával (jóllehet a legtöbb szolgáltatónál előfizethető úgynevezett "csupasz" ADSL is), ezzel együtt a kábeles szolgáltatások jelentős árkonszolidációjával. Szintén a kábeles rendszerek malmára hajtja a vizet, hogy bizonyos területeken az ADSL-hez képest tekintélyes sávszélesség-többlet biztosítható kábeltévés hálózaton keresztül, igaz, egyelőre vitatott, hogy a sok tíz megabites letöltési sávszélességet biztosító szolgáltatásokra van-e egyáltalán számottevő kereslet Magyarországon.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról