:

Szerző: Koi Tamás

2010. július 7. 13:23

Világszínvonalú a magyar mobilnet

A hazai mobilszolgáltatók mobilinternetes hálózatának fejlesztése az utóbbi időszakban új irányt vett: míg a technológia hajnalán a települések lefedésével versengtek a szolgáltatók, ma már a szolgáltatásminőség, valamint az átviteli sebesség az elsődleges szempont. A verseny itt is kiélezett, és többé-kevésbé kiegyenlített.

A hazai mobil hangpiac telítődése, és a piaci részarányok bebetonozódása után a három magyarországi mobilszolgáltató, a Telenor, a T-Mobile és a Vodafone az adatszolgáltatások terén vív egyre kiélezettebb csatát egymással. Az ügyfelekhez többnyire csak a hangzatos marketingüzenetek jutnak el, a háttérben ugyanakkor milliárdos beruházásokkal zajlanak a fejlesztések azért, hogy a szolgáltatások ne csak árban, hanem műszaki színvonalukat tekintve is versenyképesek legyenek egymással.

Egy számos európai és a három itthoni mobilszolgáltató műszaki paramétereit mérő, kiterjedt felmérés szerint mi magyarok szerencsésnek mondhatjuk magunkat, a három hazai operátor ugyanis átlag feletti teljesítményt nyújt a nemzetközi mezőnyben. Bár egyértelmű sorrendet nem lehet felállítani a szolgáltatók közt, kijelenthető, hogy a felmérés a 3G-s hálózatának kiépítését a konkurenciához képest egy év késéssel elindító Vodafone Magyarország számára kifejezetten pozitív kicsengésű - még akkor is, ha a kutatást a szolgáltató brit anyacége rendelte meg.

A felmérést végző német P3 Communications szakemberei idén március 26. és április 15. között vizsgálták a három hazai mobilszolgáltató hálózatának műszaki paramétereit Budapesten, Debrecenben, Györben, Kecskeméten, Miskolcon, Nyíregyházán, Pécsett, Szegeden, valamint a forgalmasabb úthálózatok körzetében. Fontos szempont volt, hogy a szakemberek csak olyan területeket vizsgáltak, ahol mindhárom szolgáltatónak volt hálózati lefedettsége, valamint ez alapján a kutatást végző cég maga választotta ki a mérési helyszíneket is.

Élményre utaztak

A felmérés nyilvánosságra hozott számadatai közül akad olyan, amelyik csúcsértékeket próbál meghatározni (letöltési és feltöltési sebesség), míg mások inkább a valós felhasználó élményt (webes böngészési sebesség, válaszidő) igyekeznek tükrözni. Fontos szempont lehet a mobil adathálózatoknál a terhelhetőség, skálázhatóság kérdése, vagyis nem mindegy, mikor készültek a mérések: a szakemberek 8:00 és 19:00 között mérték fel a hálózatokat, bizonyos esetekben kifejezetten a csúcsidőszakra (délután négy és este hét óra közé eső időszak) koncentrálva.

A P3 Communications webes böngészés gördülékenységéről képet adó HTTP letöltési sebességtesztjében 1900 mérés átlagát tekintve kiugróan jól teljesített a Vodafone hálózata. A mérést végző szakemberek átlagosan több mint 1100 kbps sávszélességet mértek a Vodafone-nál, miközben ennek a sebességnek nem egészen a fele volt csak meg a Telenornál és a T-Mobile-nál (előbbinél 545 kbps, utóbbinál 534 kbps volt az átlagos mért érték).

Az adathálózat csúcsteljesítményét mérő FTP letöltési és feltöltési tesztekben már jóval kiegyenlítettebbé vált a mezőny. Az értékek itt 1700 mérés átlagát tükrözik, a letöltéshez egy 2 MB méretű ppt/pdf fájlt, a feltöltéshez pedig egy 1 MB méretű Word-dokumentumot használtak. A letöltési sebességet tekintve a tesztben - hacsak hajszállal is - a T-Mobile bizonyult elsőnek (2772 kbps), a Vodafone második lett (2726 kbps), szembetűnő ugyanakkor a Telenor jelentős lemaradása (2037 kbps).

Az operátorok ugyan az utóbbi időszakban kivétel nélkül továbbfejlesztették hálózatukat a nagyobb feltöltési sebességet lehetővé tevő HSUPA technológiának megfelelően, az átlagos feltöltési sebességek a rendszer korlátaiból fakadóan jóval elmaradnak a letöltési sávszélességhez képest. Alighanem a 2 Mbps maximális sávszélességet biztosító uplinknek köszönhetően ebben a tesztben a Vodafone szerepelt a legjobban, 1075 kbps átlagos sávszélességgel, a második a Telenor lett 926,5 kbps-sel, míg a letöltési sebességét tekintve első helyezett T-Mobile ebben a mérésben az utolsó helyre szorult vissza 900 kbps-sel.

A felmérések a mobil adathálózat válaszidejét is igyekeztek tükrözni, ami a végfelhasználó szempontjából szintén kritikus paraméter lehet, különösen bizonyos alkalmazások (VoIP, IPTV, online játékok) esetében. Úgy tudjuk ugyanakkor, hogy a P3 Communications szakemberei a saját, külföldi szerveiket pingelték ennél a mérésnél, így mivel az adatok nem feltétlenül tükrözik a mobilhálózatok valós képességeit, ezt a mérési eredményt nem közöljük.

Jók vagyunk

A hazai mobilhálózatok műszaki paramétereinek - így kvázi "minőségének" - vizsgálatára korábban is történtek független kísérletek. Emlékezetes az ARCchart tavaly őszi felmérése, mely a magyarországi T-Mobile hálózatát világelsőként aposztrofálta a feltöltési és letöltési sebességek és a késleltetési értékek mérései alapján. A nagyjából kétmillió mérésből összeálló nemzetközi felmérést az ügyfelek segítségével végezte a cég: az előfizetőknek egy mobilos alkalmazást kellett futtatniuk, az így született eredményeket dolgozták fel. Az ARCchart mérési eredményeinek publikus részletei nem terjedtek ki arra, hogy a T-Mobile két hazai riválisa hogyan teljesített a tesztben, úgy tudjuk azonban, hogy a Vodafone és a Telenor (akkor még Pannon) szintén az élvonalban szerepelt.

Itthon egyébként mindegyik operátor méri a saját és a konkurencia hálózatának minőségi mutatóit, az adatbázis azonban nem nyilvános, a nagyközönség így legfeljebb a Nemzeti Hírközlési Hatóság havi jelentésében vethet össze bizonyos paramétereket (szerződésben garantáltan vállalt le- és feltöltési sebesség, beltéri lakossági és kültéri földrajzi százalékos lefedettség), ám ezek több okból sem mérhetők össze teljesen objektív szempontok szerint.

Túl sok az eszkimó...

A hálózatok működésének sajátosságaiból adódóan ezzel együtt előfordulhat, hogy egyes szolgáltatók esetében adott körzetekben az ügyfél által tapasztalt, vagy saját maga által mért értékek akár jelentősen eltérnek a felmérésekben szereplő átlagértékektől. Tipikus probléma lehet a letöltési és feltöltési sebességek drasztikus csökkenése a sűrűn lakott területeken, vagy csúcsidőszakban - a szolgáltatók ezt az adathálózat főbb komponenseinek a finomhangolásával, optimalizálásával, illetve hardveres vagy szoftveres továbbfejlesztésével próbálják kiküszöbölni bizonyos keretek közt.

A mobil adathálózatok különböző minőségi paramétereinek értékelése kapcsán tehát nem lehet minden kétséget kizáróan sorrendet felállítani a három, Magyarországon szolgáltató operátor hálózata között. Mindez leginkább azzal a tanulsággal járhat, hogy - legalábbis a szolgáltatás műszaki színvonalát tekintve - alapvetően egyik céggel sem járhat rosszul az ügyfél, különbségek legfeljebb lokálisan lehetnek (például ha az előfizető lakóhelyén nem szolgáltat mindhárom cég).

Áprilisi, minden munkavállaló számára kötelező, laza jogi hallgatmányunk után itt a második, befejező rész. Nem kell megijedni, informatív és hasznos lesz ez is! Ennyi a minimum, amit munkavállalóként illik tudnod.

a címlapról