Szerző: Bodnár Ádám

2010. február 11. 10:19

Internetszolgáltató lesz a Google

A Google hamarosan internetes szolgáltatóból internetszolgáltatóvá válik és több amerikai nagyvárosban is megkezdi az otthonokba elérő szélessávú optikai hálózatának tesztelését.

1 gigabit a lakásban

A Google vezetői szerint a lépés célja egyfajta iránymutatás, a cég demonstrálni szeretné, hogyan lehet kiépíteni egy ilyen hálózatot és milyen szolgáltatásokat lehet nyújtani rajta. \"Szeretnénk látni, a fejlesztők és a felhasználók mit hoznak ki az ultranagy sebességből, legyen szó akár nagy sávszélességet igénylő alkalmazásokról és szolgáltatásokról, vagy akár olyan felhasználásról amire még nem is gondoltunk\" - áll a cég hivatalos blogjában. Az internetes óriásvállalat egyelőre kicsiben gondolkodik, a tervek szerint a tesztüzem 50-500 ezer embert érhet majd el országszerte. A Szövetségi Távközlési Bizottság (FCC) tavaly év közepén 75 millió szélessávú kapcsolatot tartott nyilván az Egyesül Államokban.

Hogy pontosan milyen területeken, melyik városokban, hány amerikai lakos számára lesz elérhető a Google-féle 1 gigabites szélessávú otthoni kapcsolat, egyelőre nem tudni, a részleteket később jelenti be a cég, amely olyan állami, megyei vagy éppen városi képviselők jelentkezését várja, akik érdeklődnek a lehetőség iránt. A cég március végéig gyűjti be a visszajelzéseket és ezek alapján határoz majd arról, hogy hol épít hálózatot.

A tervekkel kapcsolatban egyelőre több a kérdés mint a válasz. Mivel még nem választották ki a teszt színhelyéül szolgáló városokat, ezért az optikai hálózat telepítésének költségvonzatait maga a Google sem tudja megbecsülni. A vállalat mindenesetre világossá tette, nem szeretne országos optikai hálózatot létrehozni és a nagy amerikai távközlési cégekkel (pl. AT&T, Verizon) versenyezni. A hálózat kiépítése és üzemeltetése során szerzett tapasztalatokat a Google meg fogja osztani a nagyközönséggel és persze az amerikai internetszolgáltatókkal is.

Utóbbiak érdeklődve figyelik a Google terveit, az iparági szereplők becslései szerint egy háztartás optikai hálózatba kapcsolása 1000-1300 dolláros költséggel jár. \"Ha ez könnyű lenne, mindenki csinálná\" - mondta az egyik távközlési szolgáltató magát megnevezni nem kívánó képviselője. \"Tudjuk hogy más cégek már régóta vannak ezen a piacon és mi sem teszünk úgy mintha minden kérdésre tudnánk a választ\" - áll a Google közleményében.

A Google kísérleti céllal korábban már épített egy Wi-Fi hálózatot \"otthonában\", a kaliforniai Mountain View-ban és San Francisco lefedését is tervezte az Earthlink nevű kábelszolgáltatóval közösen, azonban ez a projekt végül pénzügyi gondok és politikai csaták miatt kútba esett.

Jövőkutatás: mire jó otthon 1 Gbps?

A Google lépése távolról sem jelenti azt, hogy a cég beszállna az internetszolgáltatók piacára, ezt a vállalat maga is világossá tette. A lépés célja alighanem hasonló mint a Nexus One mobiltelefon vagy éppen a Chrome böngésző piacra dobásával, vagyis a piacot és a versenytársakat a Google által kívánt irányba szeretné terelni és a folyamatnak a vállalat egyfajta úttörőként maga áll az élére. A Google fő célja az internetes hirdetési piac és ezen keresztül saját forgalmának növelése, ehhez pedig vonzó szolgáltatások mellett sok felhasználóra van szükség, akik sok időt töltenek online.

Egy potens böngésző, egy okos mobiltelefon vagy éppen egy brutális sebességű optikai hálózat mind-mind azt a célt szolgálják, hogy a felhasználók számára az internetezés vonzó legyen akár PC-ről, akár mobiltelefonról, és a médiafogyasztás egyre nagyobb hányada terelődjön át a webre, így a Google hatalmas hirdetési gépezete felé. Egy kísérleti optikai hálózat üzemeltetésének sokrétű hozadéka lehet, de a legfontosabb különbség a telekommunikációs cégek által üzemeltetett szolgáltatással ellentétben, hogy nem kell közvetlenül kiszámítható nyereséget termelnie. A kísérlet ráadásul annak is teret engedhet, hogy kockáztasson a Google akár újszerű FTTx műszaki megoldásokban, amelyekkel például a költségeket optimalizálhatja.

A Google így olyan tapasztalatokat is szerezhet a különféle optikai hátterű netelérések üzleti modelljének kidolgozásában, amelyre a telkók önmagukban eddig nem voltak képesek, ilyen lehet például tartalom- és online szolgáltatásokat kínáló cégekkel történő marketingmegállapodás és bevételmegosztás. Átfogó webes portfóliójával a Google olyan konstrukciókat dolgozhat ki, amelyben az optikai előfizetéshez a Google szolgáltatásait csomagoló telkók számára cserébe visszaoszt bevételeiből, ami áttételesen olcsóbbá teszi a felhasználók számára az optikai hozzáférések jelenleg még viszonylag költséges bekötését és üzemeltetését.

A Google valószínűleg nagy hangsúlyt fektet majd arra is, hogy feltérképezze, a szuperszélessávú hozzáférések milyen felhasználói szokásokat és igényeket gerjesztenek majd, egyáltalán nem triviális kérdés ugyanis, hogy mihez kezdenek majd az akár több száz megabites gyorsasággal, különös tekintettel a több tíz megabites feltöltési sebességre. A Google kétségtelenül saját cloudalapú szolgáltatásait akarja felkészíteni a jövőre, valamint újakat kidolgozni. Ezek a modellek nagyvárosi környezetben elsőként valószínűleg Japánban és Dél-Koreában jelennek meg, a Google azonban ezeken a piacokon erősen korlátozottan van jelen, valamint az eltérő szokásos és kulturális különbségek miatt a tanulságok korlátozottan ültethetőek át az Egyesült Államokba.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról