Szerző: Dojcsák Dániel

2009. november 5. 16:45

Tudd meg, mit tud rólad a Google!

A Google egyre komolyabb össztűzben áll a privát szféra megsértésének vádjai miatt. Az összeesküvés-elméletek hívői most egy kiváló eszközt kaptak arra, hogy összesíthessék, milyen adatokat söpört össze róla az online óriás. A Privacy Dashboard megmutatja, kik vagyunk a Google szemében.

Mindenki tudja, hogy a Google sok mindent tud rólunk, azt viszont eddig senki nem láthatta, hogy pontosan milyen rendszerben és mennyi információt gyűjtögetett be rólunk a keresőóriás. Számos kritika és támadás érte a céget a profilozás rejtegetése miatt, aminek most egy gyenge próbálkozással próbál véget vetni.

A Google egy minden felhasználó által elérhető felületet hozott létre, a Privacy Dashboardot, ahol saját fiókunkkal kapcsolatban áttekinthető, hogy a Google milyen adatokhoz jutott mindennapi tevékenységeink révén. Végig lehet nézni, hogy mely szolgáltatásokon belül mik árulkodnak személyiségünkről, szokásainkról, identitásunkról. A Privacy Dashboard jelenleg 20 terméket fed le, többnyire részletesen, de ahol nincsenek adatok, ott is felsorolja, hogy a Google-univerzum mely szegletei őriznek emléket rólunk. A Google-fiók és a profil adatai mellett listázható többek közt a Gmail, a Calendar, a Docs, a Web History, az Orkut, a Picasa, a Talk, a Reader, az Alerts, a Latitude, az iGoogle, News, Wave és a Google Sync is.

A lista néhány esetben akár ijesztő is lehet, hiszen a legtöbb ember nem gondolta, hogy miután bejelentkezett a Gmail-fiókjába, a keresések, vagy éppen a YouTube-aktivitása is rögzítésre kerül. A liberális szellemű felhasználók pedig akár kétségbe is eshetnek, ha meglátják, hogy csak a Google berkein belül hány helyen adott ki magáról személyes információkat. A Google profilépítése professzionális gondolkodásra, tervezésre vall, s a Dashboardot nézegetve egy laikus számára is összeállhat a kép, hogy mennyire egyszerű dolga lehet a szolgáltatónak, amikor a kapcsolati hálót, az érdeklődési kört, a földrajzi helyzetet, a napi életritmust, a keresési és akár vásárlási szokásokat is ismerve meg kell mondani, hogy mi a legütősebb hirdetés, ami megjelenhet az adott pillanatban.

Mivel a Google szolgáltatásai jó minőségűek, felhasználóbarátak, ezért a legtöbben nem gondolkodnak személyiségi, jogi, privát szférát érintő kérdéseken, egyszerűen használják és élvezik a programokat. A Dashboard ennek fényében egy saját kardba dőlés, hiszen többen feleszmélhetnek, de más szemszögből nézve a Google ezzel betömi a száját az aggódó embereknek. Arról pedig senki nem beszél, hogy pontosan mi történik ezekkel az egy kézben összefutó információkkal, s a szilánkokból mennyire pontosan lehet meghatározni az egyént. Mindenesetre mostantól bárki bármikor egy helyen összegyűjtve szemezgethet abból, amit korábban elszórt maga mögött az internet Google által felügyelt részein.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról