Szerző: Bodnár Ádám

2009. november 05. 14:08:00

Jönnek föl a Blackberryk az okostelefon-piacon

A mobiltelefon-piac csökkenése ellenére az okostelefon-eladások továbbra is nőttek a harmadik negyedévben. A Nokia tartja előnyét, nagyot robbantott a Research In Motion amely több mint harmadával növelte szállításait.

A recesszió az okostelefonok piacán is érezhető, az IDC harmadik negyedéves adatai szerint világszerte csupán 4,2 százalékkal bővültek az eladások, így 43,3 millió készülék kelt el. Az okostelefonok azonban még mindig a mobilpiac növekedő szegmensét adják, ugyanebben az időszakban a mobiltelefonok forgalma 6 százalékkal csökkent.

Az okostelefon-piac növekedése továbbra is felül fogja múlni a mobilpiacét, mivel egyre több felhasználó igényli a készülékek fejlett funkcióit, legyen szó akár a multimédiás képességekről, e-mailezésről és üzenetküldésről vagy a közösségi hálózatok eléréséről. Persze ma már egyre több \"átlagos\" mobiltelefon is képes ezekre, de az okostelefonok rendszerint többet adnak. Ráadásul a választék is egyre bővül, a gyártók kínálatában folyamatosan tűnnek fel az új modellek.

A gyártók rangsorát továbbra is a Nokia vezeti, a finn cég ráadásul a piaccal együtt tudott nőni, így nem vesztett részesedéséből. Az IDC szerint az N97 és az E71 a Nokia legnépszerűbb okostelefon-modelljei, a vállalat emellett sokat vár a linuxos N900-tól, amely elméletileg az év végén mutatkozik be egyes piacokon. A piacelemző megjegyzi, hogy bár világszinten a Nokia az okostelefon-eladások 37,9 százalékát tartja kézben, az Egyesült Államokban \"szenved\".

A második legtöbb okostelefont a Research In Motion adta el, a Blackberryk népszerűsége minden elképzelést felülmúl. A vállalat több mint 35 százalékkal több készüléket értékesített mint egy évvel korábban, ezzel részesedése 19 százalékra nőtt. A Blackberryk elsősorban az Egyesült Államokban örvendenek nagy népszerűségnek de világszerte egyre nő a rajongótáboruk a vállalatok és az otthoni felhasználók között is.

Az Apple stabil bronzérmes az okostelefon-gyártók versenyében. A cég a harmadik naptári negyedévben dobta piacra a világ számos országában az iPhone 3G S-t, emellett csökkentette a 3G modell árát, így összességében 7,4 millió telefont szállított, amivel 17,1 százalékos részesedést szerzett. Az iPhone eddigi értékesítési adatai azonban azt mutatják, az eladások az új modellek megjelenésekor a legerősebbek, azaz az elkövetkező negyedévek során az Apple részesedése alighanem alacsonyabb lesz, ha csak nem érkezik új iPhone.

A három piacvezetőtől jelentősen leszakadva a negyedik helyen áll a HTC, amely leginkább windowsos készülékeinek köszönheti népszerűségét, de ma már a Google Android platformot futtató modelljeinek száma is egyre emelkedik. A vállalat 14 százalékkal több telefont adott el mint egy éve, részesedése 5,6 százalékra nőtt. Az ötödik legnagyobb okostelefon-gyártó a Samsung, a cég azonban pont ugyanannyi okostelefont tudott csak eladni mint tavaly, részesedése így 3,5 százalékra apadt.

a címlapról