Szerző: Dojcsák Dániel

2009. augusztus 28. 14:56:00

Olasz támadás a Google ellen

Az olaszországi versenyhivatal vizsgálatokat folytat a Google ellen. A gyanú szerint az online óriás visszaélve domináns helyzetével az interneten ellehetetleníti a helyi kiadóvállalatokat, hogy részt szerezzenek az online hirdetési bevételekből.

Carlo Malinconico, az Olasz Lapkiadók Szövetségének elnöke szerint az újságok azért fordultak a trösztellenes hatósághoz, mert átláthatatlannak tartják a Google keresőszolgáltatását és a Google News (Hírek) szolgáltatást. Mivel a Google nem hozza nyilvánosságra, hogy milyen szempontok szerint rangsorolja a híreket és a keresési találatokat, ezért az újságok nem tudják úgy alakítani tartalmaikat, hogy több bevételhez jussanak az online reklámokból. Mivel a netes hirdetési árak legnagyobb befolyásoló tényezője a megjelenések száma, az olvasottság, ezért egyes lapok pozíciója nagyban függ attól, hogy a Google \"szereti-e vagy sem\".

Szeret, nem szeret?!

\"A kiadók egyre több tartalmat tesznek közzé az interneten, de szinte semmit nem kapnak érte. Ez véleményünk szerint nem fair. Érzésünk szerint többet veszítünk online, mint amennyit nyerünk\" - mondja Malinconico. A Google eközben csupán akkor értesült a vizsgálatról, mikor a hatóságok házkutatást tartottak a milánói irodájában, illetve hivatalosan is értesítették a céget, hogy az olasz versenyhivatal vizsgálatot indít.

Nem az első eset, hogy a Google News ellen \"fellázadnak\" a helyi médiumok, korábban Belgiumban kérték egyes lapok, hogy a Google ne indexelje őket, mert hírlopásnak tekintették, hogy az anyagaik megjelentek a Google oldalain. Mivel a Google News a keresőmotor indexeit használja, ezért a belga lapok hamar visszakoztak, hiszen rájöttek, hogy azáltal, hogy anyagaik sem a News-ban, sem a Google keresőben nem szerepelnek, az olvasottság csökkenésével jár. Dániában egyáltalán nem engedték meg, hogy a Google News lokalizált változattal jelenjen meg, s azóta sincs dán verzió.

Büntetne a Google?

A Google korábbi nyilatkozataiban is benne van viszont, hogy bármely médium, vagy weboldal kérheti, hogy ne szerepeljen a Google News vagy általában a kereső indexében, sőt ezt egy egyszerű HTML-kóddal is jelezni lehet a keresőrobotoknak. Nagyon kevesen élnek viszont ezzel, hisz a Google-linkek sok esetben a látogatók többségéért felelősek, s önmagától kevesebb ember tévedne az adott tartalomhoz.

Az olasz lapok viszont azzal vádolják a Google-t, hogy azokat, akik \"kikérik\" magukat a News-ból, azokat az amerikai cég azzal bünteti, hogy a keresőben is letiltja őket a találati oldalakról. A Google természetesen cáfolja a megtorlást, s arra hivatkozik, hogy a hírgyűjtő oldal nem egy külön szolgáltatás, hanem a keresőindexek egy speciális szelekciója, s ha valaki nem szeretne indexelve lenni, akkor a nagy keresőből is kimarad.

Olaszos kiabálás

Az olaszok kétségbeesett kirohanása érdekes viselkedés, figyelembe véve, hogy a problémájuk éppen a kevés látogató és a kevés hirdetési bevétel. Ebben az esetben érthetetlen, hogy miért tiltakoznak egy olyan szolgáltató ellen, aki olvasókat irányít közvetlenül a cikkeikre. Lehetséges, hogy a mediterrán média vezetői még nem jutottak tovább a kezdőlap, főoldal hanyatlásán, s azt gondolják, hogy 2009-ben az embereket még rá lehet venni arra, hogy exkluzívan egy adott helyről szerezzék be a híreket és maguktól menjenek be egy oldalra.

Bizonyára az is fájó pont az ottani médiának, hogy az online hirdetési piac lassan fejlődött, s leginkább a keresőmarketing mutatott fel erős növekedést, ami természetesen a Google-nek kedvezett elsősorban. Az ottani médiumok is egyre gyakrabban törik a fejüket azon, hogy a kiesett hirdetési bevételeket előfizetési vagy egyéb, az olvasók által fizetendő díjakkal pótolják. Habár ez egyértelműen további olvasószám-csökkenéshez vezethet.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 25. 17:34

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.