Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
8 x 3 óra mélyvíz a HWSW mobile! második napján: Kotlin, Android, React Native, UX és analitika, Azure IoT Edge + fintech élesben

Szigorú ellenőrzés alatt a Hungaroring

Pinczés Dávid, 2007. szeptember 27. 12:11
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A HWSW rendszeresen beszámol az autósport és az informatika kapcsolatáról, bár ez többnyire a versenyistállók által használt szuperszámítógépekre, illetve szponzori megállapodásokra korlátozódik. Lapunkat most Zettner Tamás, a versenyirányítás vezetője látta vendégül a Hungaroringen, és lerántotta a leplet a pálya technikai és biztonsági támogatását szolgáló kommunikációs rendszer kulisszatitkairól.

hirdetés
A monzai Forma–1-es futam előtti hétvégén látogattunk el a mogyoródi pályára, aminek célegyenesén állítólag érkezésünk előtt alig félórával landolt kisgépével a műrepülő Besenyei Péter. Az ominózus napon egyébként éppen KTM Super Duke viadal dúlt a Hungaroringen, s ezzel párhuzamosan még krosszmotorok is nyűtték a terepet a kerítésen kívüli krosszpályán. Zettner Tamást így munka közben, folyamatos walkie-talkie csipogás kíséretében faggattuk.

Digitális kamerarendszer

A pályának nincs olyan szeglete, amit ne lehetne látni a race control szobából. Ez összesen 32 darab kamerát jelent, melyek harmada forgatható, zoomolható, a többi fix telepítésű.


A magyar pálya nyomvonala

A rendszer gyakorlatilag állandó igénybevételnek van kitéve, azaz márciustól novemberig minden nap használatban van. Ez szó szerint értendő, hiszen minden nap van valamilyen autós vagy motoros esemény a pályán. A rendezvények alapvetően két csoportra oszthatók: hivatalos rendezvényekre (autós és motoros bajnokságok, kupák, tesztek, edzések), illetve úgynevezett "hasznosításokra". Utóbbi kifejezés azokat a nem kifejezett sporttevékenységeket takarja, melyeket klubok, versenyzőiskolák, szponzorok szerveznek a ringre. A pálya tehát igen nagy népszerűségnek örvend, a nyár végén már nem is egyszerű szabad napot találni a következő esztendőre. A rendezvények csúcsa, természetesen -- immáron 1986 óta -- a Forma–1 Magyar Nagydíj.

A kilencvenes évek elején az F1-es versenyeket felügyelő FIA (Fèdèration Internationale de l’Automobile, Nemzetközi Automobil Szövetség) létrehozott egy szabályt, melynek értelmében ahol Forma–1 van, ott zártláncú tévéhálózatnak kell működnie. Az első évben ez 24 kamerás analóg rendszer volt, s gigahertzes nagyságrendű rádiófrekvencián keresztül érkeztek a képek. Ahogy az sejthető, a vételbe minden elképzelhető dolog -- katonai lokátorok, repülőgépek, stb. -- belezavart, így átálltak a vezetékes-kábeles megoldásra, de a rögzítés még mindig videomagnókra, kazettákra történt.


A race control szoba

2003-ban nagy felújításon esett át a Hungaroring, többek között ekkor módosult két ponton jelentős mértékben a pálya nyomvonala, s ekkor vezették be a digitális rendszert is. Üvegszálon keresztül érkezik jelenleg a 32 kamera jele a race control (versenyirányítás) szobába, a történéseket pedig kameránként egy, azaz összesen 32 számítógép rögzíti, hogy egy esetleges vizsgálat során minden visszakereshető legyen. Ez alatt szabálytalanságok megállapítását, illetve balesetek körülményeinek feltérképezését kell érteni. Ilyesmi a régi rendszerrel igen nehézkes volt, elég csak a videomagnók egyenkénti indítására vagy a kazettacserékre gondolni. A felügyelők a rögzített képsorok alapján határoznak, kinek és milyen büntetést kell kiszabni (F1-versenyek vagy egyéb hivatalos rendezvények alkalmával három steward ül a velünk szemközti helyiségben, a race control szobában csak a versenyirányítással kapcsolatos operatív munka zajlik).

Instrukciók a Nagy Testvértől
Példaként álljon itt egy rádióbeszélgetés, mely a versenyigazgató és pályabíró kollégája között zajlott le, miután előbbi a kameraképeken kiszúrt két, szalagkorláton belülre kerülő nézőt:

– 19-es poszt, sárgázzál! Kik állnak bent a pályán?
– Nem tudom, kik azok. Odamenjek?
– Hát, villámgyorsan. Szeretném tudni, kik ők és milyen nyelven beszélnek…
– Magyar nyelvű nézők.
– Nem is tudom, mit mondjak. Mindenesetre magyarázd el nekik, hogy azonnal meg kell állítanunk ilyenkor a motorozást, így kiszúrnak egy csomó motorossal. Hogy létezik az, hogy valaki a szalagkorláton belülre sétáljon?!
– Sárga kell még?
– Most már bevonható. Az embereink valamennyire vették az adást?
– Vették, nagyon remélem.
– Milyen volt a reakció, normális?
– Inkább csak nem törődtek semmivel…
– Rescue?
– Vétel.
– A szervizúton kb. a 20-as poszttal szemben sétál a két nézőnk. A nyomaték kedvéért ti is menjetek oda, és teljes terjedelmetekben mutassátok meg magatokat rövid eligazítás kíséretében.
– Megyünk! Viszek kalapácsot is
A kameraképek rögzítése a 32 darab számítógépen történik, 1 perces .avi-fájlokra bontva. A Forma–1-es versenyek és edzések anyagait egy évig őrzi merevlemezen a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség, egyéb rendezvényeken csak a kritikus eseményeket (baleseteket, szabálytalanságokat) tárolják a két vezérlő-számítógép saját winchesterén. Természetesen, ha szükséges, CD-re és DVD-re kiírják az adott történéseket. Zettner Tamás például versenyzői vagy sportbírói tanfolyamok szemléltetőanyagaként gyakran mutat be korábbi, jellemző eseményeket felvételről.

A stewardok egy külön számítógéppel rendelkeznek, amely hálózati kapcsolatban áll a rögzítőrendszerrel. Így bármelyik kamera képét ki tudják választani, és bármelyik korábbi felvételt vissza tudják keresni. Amikor hasznosítás keretében nem profi sporttevékenység zajlik a pályán, nincsenek tisztségviselők, akik a kivizsgálással foglalkoznának, de a rendszer ugyanúgy működik, természetesen a versenyirányítással egyetemben.

A pálya minden centimétere látható a monitorfalon, sőt, ellentétben a világ összes többi pályájával nálunk a hangsúly nem a pálya nyomvonalán van, mivel versenyigazgatói szempontból olykor sokkal lényegesebbek a pályacsíkon kívüli események (értsd: a bukótérben történtek). Így nem kell állandóan forgatni a kamerákat, mint azt a többi pályánál szokás. Amíg ugye az ember átkapcsol a megfelelő kamera vezérlésére, és elforgatja azt, jó pár másodperc eltelik, s lényegében le is maradt az eseményről – és ekkor még nem számoltuk bele a dologba, hogy az illető nem minden esetben veszi észre azonnal a számtalan kameraállás közül az éppen fontos történéseket.

A kamerák beállítása, elhelyezése szintén magyar specialitás: majdnem mindenhol teljesül az a feltétel, hogy amennyiben egy kamerát mégis el kell forgatni vagy rá kellett zoomolni egy esetre (pályára kerülő szennyeződés esetén, sérülés megállapításánál, stb.), a szektor egy másikon még mindig látható és figyelemmel kísérhető. Így akár egy következő baleset vagy egy mindeközben elkövetett szabálytalanság is rögzítésre kerül. Nem sok pálya rendszere mondhatja el ezt magáról, az üzemeltetők méltán lehetnek büszkék használhatóságában a világ egyik, ha nem a legjobb rendszerére.


Zettner Tamás akcióban

PC-boltból táplálkozó race control

A kamerairányítás is magyar specifikum, lényeges eleme az előzőekben említett apróbb "magyar okosságoknak". A török pályán, példának okáért, érintőképernyős rendszert vezettek be a kamerák kiválasztásához és mozgatásához, ami jól hangzik, de teljes embert igényel. Oda kell nézni, az ujjat pozícionálni kell, és mint tudjuk, vízszintes irányban az ember ujja nem igazán pontos. Fel kell nézni még a képernyőre is, hogy sikerült-e a kamera kiválasztása.

A világ összes pályáján erre külön embert alkalmaznak, így ha a FIA tisztségviselője vissza akar nézni valamit, akkor szól annak az embernek, akivel a helyiek közül a kapcsolatot tartja, majd az továbbítja a kérést kamerakezelő kollégájának. Amaz pedig vagy érti az infót, vagy nem, esetleg visszakérdez, de a lényeg, hogy értékes másodpercek pörögnek le ezalatt. Nos, a Hungaroringen mindez nem így működik. Van egy speciális doboz, rajta a megfelelő kamerák gombjaival. Oda se kell nézni, érzi az ember, hogy melyik gombon van az ujja, sőt, hallja is, ha megnyomott egyet. Furcsa, de ez egy jókora érv a fejlődő technika -- de legalábbis annak öncélú, mindenáron való használata -- ellen.


A kamerák kiválasztására használt doboz és a hétköznapi botkormány

A világ többi pályáján továbbá a kamerákat egy egészen kicsi joystickkel kell irányítani. Pár centis maga a "pálcika", és a zoomoláshoz csavargatni kell magát a "rudacskát". Mivel ennek kezelése meglehetősen nehézkes és sohasem lehet elég pontos, a magyarok egy mezei PC-joyt vásároltak -- egy jókora botkormányt, aminek gombjaival kényelmesen lehet zoomolgatni ide-oda -- egykezes kamerairányítás "fillérekből".

Zettner úr a jól bevált berendezések mellett nem is igazán tudna mit fejleszteni, hacsak nem a természetes elöregedés miatti, esetleg minőséget javító cserékről, és a sokéves tapasztalatok alapján végzendő apróbb módosításokról, újabb kényelmi funkciók bevezetéséről van szó. A jegyzőkönyvező szoftver -- gondosan szűrt -- adatait mindenesetre a csapatok, sőt a nézők számára is elérhetővé tenné és az interneten is megjelenítené. (Persze, a Forma–1 esetében ez jelenleg számos jogi akadályt felvet.)

A cikk több oldalból áll:
Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
Kotlin alapok Androidhoz, Android refaktorálás, React Native gyorsítósáv, UX és analitika, Azure IoT Edge, fintech élesben: alkalmazásfejlesztés banki aggregátor API-ra, itthon először!