Szerző: castor

2002. augusztus 16. 16:40

Nintendo GameCube

A Nintendo tavaly szeptemberben dobta piacra GameCube nevű játékkonzolját. Cikkünkben annak igyekeztünk utánajárni, hogy a tetszetős kocka milyen esélyekkel indulhat harcba a Microsoft Xbox és a játékgépek koronázatlan királyának számító Sony PlayStation 2 ellen.

A Sony erősödő gazdasági fölényére és a Microsoft Xbox megjelenésére válaszul a Nintendo 2000-ben bejelentette, hogy ők is egy következő generációs konzolon dolgoznak, melyet nemes egyszerűséggel GameCube-ra kereszteltek. A cég helyzete ebben az időben nem volt valami rózsás, köszönhetően többek közt a Nintendo 64 által nyújtott szerény eladási adatoknak, de muszáj volt lépést tartani a konkurenciával.

A csőd szélén lavírozgatva a Nintendo elnöke a 2001 májusában megrendezett E3 szakmai kiállításon bejelentette, hogy ha nem lesznek kellően pozitív visszajelzések az újságírók felől, akkor teljesen leállítja az egész projektet. Szerencsére azonban a kis gép nagy sikereket könyvelt el a kiállításon, mivel mind a három nap dugig volt a cég standja. Itt lehetett először kipróbálni olyan játékokat, mint a Luigi's Mansion, a Star Wars: Rogue Leader vagy a Super Smash Brothers Melee. Nem meglepő tehát, hogy a következő hónapban megjelenő újságok hasábjain a cikkírók valósággal áradoztak a konzol grafikai teljesítményéről.

Végülis a GameCube-ot fél évvel később, szeptember 14-én dobta piacra Japánban a Nintendo. Az Egyesült Államokat ért terrortámadás hatása azonban meglátszott az eladási mutatókon, de így is sikerült értékesíteni az első három napon 300 ezer példányt. Ennek köszönhetően a terrorcselekmények után mélyrepülésbe kezdett Nintendo-papírok árfolyama rögtön pozitív fordulatot vett.

Két hónap múlva, november 18-án került sor az amerikai premierre, amelyre a Nintendo összesen közel 700 ezer készüléket szállított a boltokba. A japán kozolgyártó újdonságából, illetve a hozzá kapcsolódó játékokból és egyéb kiegészítőkből az első napon 100 millió dolláros bevételt ért el, így a GameCube az amerikai piac legsikeresebben rajtoló játékgépe lett. Kanadában közel 40 ezer darab fogyott a készülékből egy hét alatt. A szép sikerek hatására a grafikus chipet tervező kanadai ATI Technologies részvényárfolyama éves rekordot döntött. Ekkor jelent meg egy cikk a Nihon Keizai Shimbun üzleti lapban, mely szerint a Nintendo profitja elérheti akár az 51 milliárd jent is, meghaladva ezzel a vállalat 48 milliárdos előrejelzését és a 2001 első félévében elért 39,5 milliárdos szintet.

Miután a japán cég bejelentette, hogy összesen 500 ezer leárazott gépet szállít a boltokba a májusi 3-i európai megjelenés napjára, a Sony és a Microsoft is jelentősen csökkentette legújabb generációs konzoljainak árát. A cél természetesen az volt, hogy növeljék a fogyasztói bázist, mivel a játékiparban a nyereség főként a szoftvereladásokból származik. Saturo Iwata ugyanakkor aggodalmát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy az árcsökkentési láz esetleg átterjedhet a hardverről a szoftverre is, ami komoly gondokat okozhat a játékgyártóknak. "Válsághelyzet kezd kialakulni, a szoftverár-csökkentések tönkretehetik a játékipart" -- közölte Iwata.

Az európai megjelenés napján számos bolt már éjfélkor kinyitott, hogy a vevők minél hamarabb hozzájuthassanak a régóta várt gépekhez. Nagy-Britanniában hajnali két órára már 10 ezer GameCube kelt el, és a Nintendótól származó adatok szerint péntek estére a boltok készleteik 80 százalélkát eladták.

Néhány napja jelentette be a Nintendo, hogy immár több mint 1 millió konzolt szállított le az európai üzletekbe. A GameCube májusban debütált az öreg kontinensen, és egy felmérés szerint mintegy 300 ezerrel többet adtak el belőle, mint a Microsoft Xboxból.

Az 1 millió eladott GameCube konzolt a Nintendo azzal ünnepelte, hogy nyilvánosságra hozta számos régóta várt játék megjelenési időpontját. A "legnagyobb dobások" közé számít a szeptemberben megjelenő Resident Evil, illetve a GameCube első Mario-játéka, a Super Mario Sunshine, amely október 4-től kapható Európában. Szintén régen várt játék a november 1-jén piacra kerülő Eternal Darkness, illetve a november 22-én debütáló StarFox Adventures.

[oldal:A gép]

Néhány hete a Stadlbauer kft. forgalmazásával hazánkba is megérkeztek az első példányok, így lehetőségünk nyílt közelebbről is megismerkedni a masinával. Az általunk vizsgált példányt az X-Multimediashop bocsátotta rendelkezésünkre, amiért köszönettel tartozunk Horváth Andrásnak.

A gép méretéből adódóan a doboza is meglepően kicsi, de természetesen a konzolokhoz mellékelt tartozékokat megtalálhatjuk benne: RCA kábel, RCA-Scart átalakító, tápkábel. Az első meglepetés az irányító kézbevételekor ért, ugyanis az előzőleg tanulmányozott képek alapján olyan érzésem támadt, mintha a piacon árult utángyártott termékekhez hasonlítana. De megnyugtathatok mindenkit: kiválóan kézreálló, profin kialakított joyt kapunk a konzol mellé, mellyel mindenféle nehézség nélkük tudunk játszani.

A Nintendo az amerikai megjelenés után piacra dobott egy drót nélküli kontrollert is, melyet azóta már Magyarországon is meg lehet vásárolni. Figyelemreméltó tény, hogy akár 10 méterről is gond nélkül játszhatunk. Tesztünkben például mindenféle veszteség nélkül sikerült az utca másik végéről egy vastag falon keresztül átjuttatni a jeleket a gépnek. A csomagban mellékelt két ceruzaelem 100 óra folyamatos játékidőt biztosít, azonban később érdemes lehet beszerezni néhány újratölthető elemet. De ezt az áldozatot mindenféleképpen megéri az az érzés, hogy a zavaró kábel nélkül játszhatunk.

A Playstation megoldásához hasonlóan a két memóriakártya slotja itt is a gépben kapott helyet, a négy irányító bemenete alatt. Külön figyelmesség a Nintendo részéről, hogy a könnyű mozgathatóság és szállíthatóság elősegítése céljából egy fület is elhelyeztek a gép oldalán. Feljebb tekintve észrevehetjük, hogy a konzol felső részén a szokásos gombok találhatók: Power, Reset, illetve az Open.

A gép hátlapján a tápkábel és az audio/video kimeneten kívül helyet kapott egy digitális A/V kimenet is (melynek a HDTV-k tulajdonosai örülhetnek), illetve két soros és egy párhuzamos port. Előbbire a hamarosan megjelenő speciális 56K-s vagy broadband modemet köthejük, utóbbi az összekötött gépek közti kommunikációra szolgál.

Konzol Adattároló
GameCube Egyedi GameCube lemez, 1,5 GB tárkapacitás
Playstation 2 Hagyományos DVD, 4,7 GB tárkapacitás
Xbox Hagyományos DVD, 4,7 GB tárkapacitás
Dreamcast Egyedi CD, 1 GB tárkapacitás
Nintendo 64 Cartridge, 64 MB tárkapacitás
Playstation Hagyományos CD, 650 MB tárkapacitás

Külön figyelmet kell fordítani a Panasonic által kifejlesztett 1,5 GB tárolókapacitású lemezre is, melynek átmérője 8 cm. A cég ezzel a húzással több előnyre is szert tett: egyrészt megelőzte az illegális másolatok elterjedését, másrész lényegesen lecsökenthette a gép méretét. Egyetlen kellemetlen hátránya, hogy így nem tudjuk lejátszani kedvenc audió CD-nket vagy DVD-lemezünket.

[oldal:A játékok]

A CD- és DVD-lejátszás hiányára válaszul Satoru Iwata, a cég elnöke nemrég újra megerősítette: a Nintendo stratégiájának lényege, hogy innovatív játékokkal igyekszenek elnyerni a fogyasztók bizalmát, és nem törekszenek arra, hogy olyan ambiciózus szórakoztatási technológiákat építsenek be a játékkonzolba, mint amilyenek a PlayStation 2-ben és a Microsoft Xboxban találhatók.

"A játékkonzolok teljesítményének és a még valósághűbb grafikának és hangnak is kezdjük elérni a határait, mi éppen ezért azzal igyekszünk megnyerni a felhasználókat, hogy a szórakoztatás új útjait keressük, és szeretnénk másféleképpen meglepni az embereket" -- mondta Iwata egy elemzői konferencián.

Konzol Megjelenített poligonok
(másodpercenként)
GameCube 12 millió
Playstation 2 75 millió
Xbox 150 millió
Dreamcast 3 millió
Nintendo 64 150 ezer
Playstation 360 ezer

Ennek fényében vettem elő a DVD-tokban található lemezeket. A géphez hat darab játékot kaptunk tesztelésre: International Superstar Soccer 2, NBA Courtside 2002, Luigi's Mansion, Pikmin, Super Smash Brothers Melee, Star Wars: Rogue Leader.

International Superstar Soccer 2
Az első percek után megbizonyosodtam abban, hogy a jelenlegi egyik legszebb focis játék, amely össze-vissza alázza grafika terén a PC-s FIFA sorozatot. Sajnos azonban egy-két apróbb hiba és figyelmetlenség néha nagyon bosszantó tud lenni. Ilyen például, hogy a játékosok minden alkalommal ugyanolyan animációval vonulnak be és kezdenek el melegíteni. Vagy például itt van a "kapus-labda-tizenhatos" néha furcsa kölcsönhatása: nem egyszer fordult elő, hogy hálóőrünk bőszen indult a labda felé, melyet felkapva az 10 centire lebegett a kezétől. Ha pedig a tizenhatos vonal mellől próbálta kirúgni a játékszert, akkor elég komikus, Charlie Chaplin láthatatlan falas jelenetét idéző produkciót ad elő...
A motion-capture technológiával készült mozgásanimációk azonban ezen apró bakik ellenére is nagyon jól sikerültek. Az eddigi focis játékokkal ellentétben nem fordult elő például, hogy az oldalvonal mellé gurult labdát az általunk irányított játékos kivezeti. Összességében egy nagyon szép, hangulatos, de néhány apróbb bakival megtűzdelt játékról van szó. Viszont a magyar válogatott piros-fekete mezét a mai napig nem tudtam megbocsátani a fejlesztőknek... Ennek ellenére minden focirajongónak ajánlom!

NBA Courtside 2002
Azt már az ötletes menüből is láthatjuk, hogy nem egy hétköznapi alkotásról van szó, és a fejlesztők megpróbáltak egy kis pluszt hozzáadni a kategória képviselői által bejáratott irányvonalhoz. Ilyen újítás a csapatok hangulatát jelző kis csík is, mely attól függően változik, hogy az utóbbi néhány percben ki dobott több kosarat. Ez hatással van a játékosaink koncentrálására is, tehát ha már az előző percekben többször is zsákoltunk, akkor nagy valószínűséggel bedobjuk a hárompontos kísérletet, vagy könnyedén értékesítjük a büntetőt. A képek láttán egyértelmű, hogy a grafikára egy rossz szavunk sem lehet.
Tetszett, hogy a cserejátékosok és az edzők nem csak 2D-s sprite-okként lettek ábrázolva, hanem őket is teljesen lemodellezték 3D-ben, és több változatos mozgásanimációt rendeltek hozzájuk. Sajnos azonban a nézők mozgása elég szegényes, és ha jobban odafigyelünk, akkor észrevehetjük, hogy ugyanazok az emberek sűrűn feltűnnek a nézőtéren. Egyszóval a program méltó ellenfele az Electronic Arts féle NBA sorozatnak, sőt egyes dolgokban messze túl is szárnyalja azt!

Luigi's Mansion
Egy nagyon aranyos, jópofa grafikájú programmal találkoztunk a Luigi's Mansion esetében. Az alaptörténet szerint Luigi a barátja, Mario keresésére indul egy elhagyatott kastélyba, ahol azonban néhány ügyefogyott szellembe botlik. A feladatunk az, hogy a professzortól kapott különleges porszívó segítségével beszippantsuk a lidérceket. A grafika természetesen itt is hozza a GameCube-tól már megszokott színvonalat, különösen tetszett a szellemek kidolgozása. Nem véletlen tehát, hogy a Nintendo a konzol megjelenése előtt ezzel a programmal demonstrálta a grafikai teljesítményt.

Pikmin
Igen furcsa, mondhatni új stílust képvisel a Pikmin. Igazából logikai stratégia, de nem az eddig megszokott módon zajlik az irányítás. A történet szerint Olimar kapitány, a nagy utazó űrhajója balesetet szenved, és kényszerleszállást hajt végre a Földön. Űrhajósunknak 30 napja van rá, hogy megtalálja a lezuhant hajó darabjait. Ebben a kis színes pikmin nevű lények lesznek a segítségünkre, akiknek egy síp segítségével különböző feladatot adhatunk ki.
Nem tudjuk a játék elején eltávolítani az útból az akadályt? Nosza, fújjuk meg a sípot és máris számtalan pikmin siet a segítségünkre. Lehet, furcsán hangzik, de az irányítást mesteri módon sikerült megvalósítani a kontroller segítségével. A megoldandó feladatok változatosságáért és ötletességéért pedig egy külön plusz pontot érdemel a fejlesztőcsapat. A játék a család minden tagjának kiváló szórakozást nyújt!

Super Smash Brothers Melee
Még nem volt olyan játék, amelyben a Zelda főhőseitől kezdve a Donkey Kong őrült majmain keresztül egészen Marióig minden fontosabb Nintendo-játékhőst lehetőségünk lett volna irányítani. Ez a program azonban lehetőséget biztosít erre -- hozzá kell tenni, hogy picit rendhagyó formában. A fő feladatunk ugyanis nem az lesz, hogy minél több pontot gyűjtsünk, és végigmenjünk a pályákon, hanem a bunyókon van a fő hangsúly -- amolyan Tekken módra. Már régóta el akartad kenni Pikachu száját? Parancsolj, itt az alkalom! A mellékelt képeken is látható, hogy a változatosságban nem lesz hiány. A már régen megismert helyszínek feltűnése pedig külön örömöt okoz majd minden egyes ősrégi konzolos játékosnak.

Star Wars: Rogue Leader
Nem véletlenül hagytam a végére a Star Wars sorozat első olyan darabját, amely megjelent a Nintendo új gépére, ugyanis ezzel töltöttem el a legtöbb időt -- annak ellenére, hogy nem számítok nagy rajongónak, sőt még a filmeket is csak egy alkalommal láttam. A Factor 5 fejlesztőcsapat egész egyszerűen olyan grafikát alkotott, amilyennel én még soha nem találkoztam ezelőtt! Bátran ki merem jelenteni, hogy PC-n ilyet egy darabig biztosan nem láthatunk. Az első tíz perc után valósággal lepadlóztam a látványtól... A grafikára talán a két legjobb példa, hogy a sivatag levegője hullámzik a forróságtól, illetve a gépünk árnyéka teljesen valósághűen vetődik a szárnyaktól kezdve a homokbuckákig mindenre! Ha közelebb repülünk a földhöz, akkor láthatjuk, hogy nemcsak néhány összedobott és ismétlődő textúrával van dolgunk, hanem a legapróbb részletekig kidolgozott felületekkel, melyeken szerencsére sűrűn alkalmazzák a bump mapping technikát, ezáltal még élethűbbnek látszik a környezet.
Az eredeti Star Wars-hangulat visszaadása pedig olyannyira mesterien sikerült, hogy az első küldetés, a Halálcsillag ostromának láttán az összes rajongó sikítozva fog rohanni a boltba a játékért...



A játékok terén tapasztalt egyetlen negatív dolog a picit gyerekes hangulat és grafika volt. De reméljük, hogy ez változni fog a közeljövőben. Ami kétségtelenül biztató jel, hogy olyan nagy nevű fejlesztők dolgoznak jelenleg GameCube programokon, mint az Activision, a Capcom, az Electronic Arts, a Namco, a Sega, a Tecmo, a Konami, a Factor 5, a LucasArts, a Codemasters vagy a Squaresoft.

[oldal:A technikai háttér]

A gépben egy IBM által gyártott, Gekko kódnevű, 485 MHz-es PowerPC alapokon nyugvó CPU foglal helyet, egy Flipper névre hallgató 202 MHz-es grafikus processzorral megtámogatva -- ez utóbbi egyébként az ArtX mérnökeinek munkája.

Konzol Órajel
GameCube 485 MHz
Playstation 2 300 MHz
Xbox 733 Mhz
Dreamcast 200 MHz
Nintendo 64 93 MHz
Playstation 33 MHz

A 24 MB memória a nagy sávszélesség miatt 2,6 GB adatforgalmat tesz lehetővé másodpercenként. Ennek köszönhetően a GameCube 18-20 millió poligont tud megjeleníteni másodpercenként. Igaz, ez a konkurens gépek paramétereitől elmarad, de a hátrányt behozza az S3TC technikán alapuló 6:1-es textúratömörítési eljárással.

Konzol Memória busz adatátvitel
GameCube 2,6 GB/s
Playstation 2 3,2 GB/s
Xbox 6,4GB/s
Dreamcast 800 MB/s
Nintendo 64 500 MB/s
Playstation 132 MB/s

A különleges effektek megjelenítése terén nem kell szégyenkeznie a gépnek, ugyanis a következő technikák állnak a programozók rendelkezésére:
Image Processing Functions Fog, Subpixel Anti-aliasing, 8 Hardware Lights, Alpha Blending, Virtual Texture Design, Multi-texturing, Bump Mapping, Environment Mapping, MIP Mapping, Bilinear Filtering, Trilinear Filtering, Anisotropic Filtering, Real-time Hardware Texture Decompression (S3TC), Real-time Decompression of Display List, HW 3-line Deflickering filter.

Konzol Memória
GameCube 24MB 1T-SRAM, 16MB 81MHz DRAM (main), és 3MB 1T-SRAM a grafikus chipben
Playstation 2 32MB Direct Rambus RAM, 4MB DRAM a grafikus chipben
Xbox 64MB RAM
Dreamcast 16MB (plusz 8MB Video RAM)
Nintendo 64 4MB Rambus D-RAM
Playstation 2MB (plusz 1MB Video RAM)

A grafika mellett illik néhány szót ejteni a hangrendszerről is. Ugyanis a Dolby Laboratories által fejlesztett Dolby Surround Pro Logic II technológia mától elérhető közelségbe került a Nintendo GameCube konzolra fejlesztő programozók számára is. Az új technológia előnyeit a Factor 5 MusyX fejlesztőeszközén keresztül lehet kihasználni, de ezt a szoftvert csak a Nintendótól lehet megvásárolni. A Dolby Pro Logic II 5-csatornás surround hangzást nyújt a hagyományos sztereó csatlakozáson, adathordozókon keresztül.

"A Pro Logic II ideális a Nintendo GameCube számára, mivel a fejlesztők úgy alkothatnak kiváló audioeffekteket, hogy ezzel nem terhelik a konzol processzorát" -- mondta Jack Buser, a Dolby menedzsere. "A Pro Logic II rendszer könnyen implementálható és szinte minden játék hangját élvezetesebbé teszi."

A Pro Logic II kódolású anyag a hagyományos sztereó jelbe kódolva tartalmazza az 5-csatornás surround hanganyagot a Pro Logichoz hasonlóan, azonban lényegesen jobb minőséget ígérve. A Dolby Surround Pro Logic II dekóderrel visszajátszott anyag sokkal szeparáltabb, jobb hangzást biztosít a nagyobb sávszélesség által, ráadásul külön hajtja meg a két hátsó csatornát. Ezt a technológiát olyan helyeken lehet majd nagyon jól használni, ahol nincs lehetőség digitális csatlakozás nyújtására: sztereó tv-sugárzásoknál, set-top-boxokban és olyan konzolokban, melyek nem támogatják a Dolby Digital 5.1 hanganyag átvitelét, továbbítását.

[oldal:Végszó]

A cikkből, gondolom, egyértelműen kiderül, hogy nagyon tetszett a GameCube. Két negatívuma a már említett kevés játék és a DVD-, illetve audió CD-lejátszás lehetőségének a hiánya. Azonban az előbbi a közeljövőben biztosan változni fog, mivel egyre több exkluzív jogot köt a Nintendo a játékfejlesztőkkel. Így lehetséges, hogy a Resident Evil következő részei is csak a "játékkockára" jönnek ki. Attól szerencsére biztosan nem kell félnünk, hogy olyan sorsra jut a gép, mint a Dreamcast. Ugyanis a Sega gépét az illegális másolatok hatalmas méretű elterjedése vitte a virtuális túlvilágra, de a GameCube-ra a lemez egyedi mérete miatt -- egyelőre -- lehetetlen a kalózverziójú programok gyártása.

Felmerült a kérdés az ismeretségi körömben, hogy igazából megéri-e megvenni a gépet. Nos, az olcsósága és a klassz játékok miatt én mindenféleképpen ajánlanám olyan családoknak, ahol kisgyermekek is vannak, mert ők órákig kiválóan el tudnak szórakozni például Olimar kapitány kalandjain. A teszt ideje alatt nálunk is többször összeült a család apraja-nagyja egy kis pikmin-terelgetésre, melyből fergeteges hangulat kerekedett ki. De félreértés ne essék, nem csak fiataloknak való játékok jelennek/jelentek meg, gondoljunk csak a hátborzongató Resident Evilre, vagy a félelmetesen kidolgozott Star Wars: Rogue Leaderre. Egy biztos: a GameCube egy ideális karácsonyi ajándék, főleg hogy addigra kétszer ennyi játék jelenik meg, mint amennyit most lehet megvásárolni.

Szólj hozzá a fórumban!

Az X-Multimediashop üzletében a GameCube-ért bruttó 49 900 forintot kérnek. A játékok ára 14 ezer és 17 ezer forint körül alakul, egy memóriakártya ára 5 ezer forint.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról