Szerző: Bőle György

2000. április 26. 00:00

A szakmabeliek mondták...

Az NV15 hivatalos bejelentése előtt megkértem néhány ismertebb netes hírezőt és hozzáértőt, hogy tippeljék meg az NVIDIA NV15 chipjének a specifikációit. A dolog feelingje és laza, kötetlen stílusa végett az eredeti mail-ek eredeti alakjukban kerülnek közlésre. Két kérdésre kellett válaszolni:

HIRDETÉS

Az NV15 hivatalos bejelentése előtt megkértem néhány ismertebb netes hírezőt és hozzáértőt, hogy tippeljék meg az NVIDIA NV15 chipjének a specifikációit. A dolog feelingje és laza, kötetlen stílusa végett az eredeti mail-ek eredeti alakjukban kerülnek közlésre. Két kérdésre kellett válaszolni:

1. Az NVIDIA árpilis 26-án jelenti be új grafikus chipjét. Szeretném ha megtippelnétek a várható specifikációkat, órajeleket satöbbi.

2. Hogyan látjátok a 3dfx helyzetét az NV15, Radeon ismeretében, illetve a napokban kijött Voodoo5 teszteredmények figyelembevételével?

Led - Hardware HunPage

1. Fillrate: 800 millió pixel/sec, 1600 millió texel/sec, 200 MHz-es órajel. 25 millió polygon/sec. 0.18 micronos gyártási technológia. Hardware clipping, pixel shading, motion compensation és valamilyen hardveres FSAA.

2. A napokban kijött Voodoo5 teszteredmények vajmi keveset érnek, hiszen a 3dfx azt állítja, hogy sem az alapul szolgáló videokártyák, sem a meghajtóprogramok nem véglegesek. Másrészt a fillrate tekintetében látszólag alulmaradó Voodoo5 legfobb vonzereje kétségkívül az FSAA, de arról még semmit sem tudunk, hogy a GeForce2 e téren hoz-e valami újat elodjéhez képest (a kiszivárgott 5.x-es driverek elhíresült FSAA opciója GeForce-on pedig nem feltétlenül mérvadó erre nézve). Összességében véve már túl közel vagyunk a hivatalos bejelentésekhez és az elso "igazi" tesztekhez, megmérettetésekhez, hogy spekulációkba bocsátkozzunk.

Laa-Yosh - PC-Guru, Philos Labs játékfejlesztő cég

1. A jelenleg kiszivárgott információk és pletykák alapján a következoket várom:
- a név - most már szinte biztosan - GeForce 2 GTS lesz. A GigaTexel Shader utónév azt sejteti, hogy az Nvidia nagyon ráfeküdt a képminoség szoftveres felére, a feature setre.
- 0,18 mikronos, magas tranzisztorszámú proci, kb. 166-180 MHz-re beállított végso órajellel - tuning lehetoség 200-225MHz-ig.
- 166 / 333 MHz-s DDR SDRAM, kezdetben 32 megás kiépítésben. Tuning 180MHz-ig reális.
- a T&L engine továbbfejlesztett verziója
- erosen továbbfejlesztett driverek, FSAA, EMBM, S3TC támogatással. FSAA hardveresen igen valószínutlen.
Privát vélemények:
A memória lassú, de nagyon. Ebben a kiépítésben szinte kizárt még az 50%-os sebességnövekedés is a GeForce DDR verzióhoz képest, egyszeruen még mindig kiegyensúlyozatlan a kártya. Azoknak lehet csak érdekes, akik még nem cserélték le a TNT2-esüket... a magam részérol per pillanat nem tartom túl nagy fejlodésnek az NV15-re épülo komplett hardvert. Maga a chip istenesnek tunik, de a környezete visszafogja. Ez az a pont, ahol a beágyazott DRAM felé kell kacsintgatni... miért tököltök, Bitboys? :)
Ugyanakkor az Nvidia a közelmúltban egy igen komoly driver-fejleszto csapat létezésére utaló tüneteket produkált, tehát nem kizárt valami meglepetés, valami szoftveres hack a probléma megkerülésére ilyen vagy olyan módon. Pillanatokon belül kiderül a dolog.

2. Szerintem nagyjából a következo történhet most a 3dfx-nél:
Az új igazgató kapott egy kész helyzetet, amibol most igyekszik a legjobb kivezeto utat meglelni. Vért pisiltet az alkalmazottakkal, hogy a V5 szériát a leheto leghamarabb kihozzák, hogy a leheto legkevesebbet bukják rajta az NVidia ellenében. Ehhez mindent bevetnek a marketing felol is, amit nem szégyellnek - igazából nem lehet haragudni rájuk emiatt, akármennyire tisztességtelen is lesz ez a pár hónap (lesznek ám szócsaták is szépen, pl. a Scott Sellers meg társai magyarázzák majd a bizonyítványt).
A nagy kérdés az, hogy mennyire volt elorehaladott állapotban az igazgató érkezésekor az új 3dfx architektúra, és hogy milyen irányvonalat követtek vele. Ha a meglévo trendet vitte tovább a cég, akkor a Rampage se fogja visszahozni a céget az elso helyre, amiért az ATI és az Nvidia fog igen kemény csatákat vívni. Az NV20-ról nem tudunk még annyit, hogy jósolni lehessen, de a Radeon 256 egy nagyon korrektül felépített kártya, rengeteg zseniális megoldással (pl. HyperZ hack a sávszélesség hatékony kihasználására), és igencsak lenyugözo feature listával. A háttérben John Carmack kell hogy álljon, ez a kártya úgy néz ki, mintha az o személyes igényeire készült volna (a virtuális textúramemóriakezelés kivételével talán).

Ide Laa-Yosh egy Carmack idezetet is nyomott (Enolagay):

"I will definitely be putting the third texture unit to good use. My current code can use up to ten texture passes, and it is looking like the third texture unit will be able to cut the rendering pass count from six to four, which will be a noticeable savings in both throughput and fill rate."(John Carmack válasza Sharkyéknak)

6-pass effektek,
jééééééééééjjjjjjjjjjjjaaaaaaaaaaaaaaajjjjjjjjjjjjj.
Ez azt jelenti, hogy egyetlen pixel kiszámításán egy duál-textúrázó GeForce 1 / 2 is 6 órajelig dolgozik. Itt az ATI chip +33%-ot nyer órajelenként, és a chip feltehetoleg amúgy is gyorsabb lesz MHz-ben mérve!!!! A 3dfx meg bekaphatja, ilyen játékok mellett, a V5-el... Igaz, ez még másfél év múlva várható Carmacktól, de akkor is...

Szóval, a 3dfx jövoje a Rampage sikerén fog múlni. Hiába gyujtötték be a Gigapixel csapatát, ha nem él addig a cég, amíg összehoznak valamit. Ha a Voodoo6 is gyengének bizonyul, akkor a cég szép lassan vagy átalakul valami mássá, vagy kiesik a versenybol...

[oldal:Dixie Flatline]

Dixie Flatline - SuperGamez

1. Mágikus kristálygömböm szerint és a neten fellelheto információk alapján az alábbi speckókat tartom valószínunek:
Egy 200 MHz-en ketyego NV15 chipet látok a homályban. Látom, amint egymás után, gyors ütemben rajzolódnak ki a következok:
25 millió tranzisztor...
0.18 mikronos technológia...
Javított, ~30%-kal gyorsabb T&L motor...
1.6 MTexel/sec fillrate (a 8 textura kezelo egységnek köszönhetoen)...
32 és/vagy 64 MB DDR memória 166 MHz-en (effektíve 333 MHz)...
300-360 MHz-es RAMDAC...
pixels shader-ek (megvilagitas, bump mapping stb. - jatékfüggo)...
Supersampling FSAA...

2. Az egész 3dfx mizéria akkor kezdodött, amikor a 3dfx úgy határozott, hogy fügét mutat az összes 3D kártya gyártónak és felvásárolja az STB Systems-et. Ezzel a huszárvágással saját kártyagyártóra, jó disztribúciós hálózatra és egy adag fejfájásra tett szert. A kártyagyártók is kimutatták foguk fehérjék. Minden egyes, korábban a 3dfx termékeket egekig magasztaló cég elkezdte pocskondiázni a készülofélben lévo 3dfx chipeket. Értheto módon az osi riválist, az NVidia-t támogatták. A lavinát a felvásárlás indította el.
A sikertelenségek sorozata, a "félbevágott" V2 chipen alapuló Banshee, a 16(22) bites renderelo motorral felvértezett Voodoo3 és végül az egy teljes ciklusidot késett Voodoo 4-5 letaszította a királyt vezeto poziciójáról és a részvényárakra is rányomta bélyegét. A Voodoo5 ígéretesnek tunik, figyelembe véve a mutisampling alapú élsimítást - amit a külföldi hardver szakértok az egekig magasztalnak - és az inkább marketing célokat szolgáló T-Buffer-t. Az alfa szilícium Voodoo5 5500 kártyák teljesítmény adatai kielégítoek, számos tesztben megelozik az NVidia GeForce 256 kártyáját. Kvék3-ban és egyéb OpelGL-t használó játékokban a kártya teljesítménye nagyon gyatra, ám mindez a kezdetleges drivereknek tudható be. Ismervén a 3dfx átlagosnak mondható drivereit és a késobbi driver támogatottságot, lehet némi félszünk. Reméljük nem vétenek újabb hibát és a hónap végén debütáló végleges kártyához profi drivercsomagot mellékelnek, melyek megmutatják, hogy a néhai király az elkövetkezokben kész visszavenni a vezeto szerepet.

A T&L motor hiánya nem róható fel negatívumként, hiszen a T&L-t támogató játékok egyelore váratnak magukra. A Voodoo5-öt követo generációban azonban mindenképp benne kell lennie, mert teljesítmény ide vagy oda, a média ízekre szaggatja az egyébként erejében lévo 3dfx utódot.
A 3D piac a legkegyetlenebb. A 3dfx a Voodoo5 szériával behozta jelentos lemaradását, ám mielobb valami újjal (Rampage, Sage) kell elorukkolnia hat hónapon belül, hogy tartsa a versenyt a fillrate szörnyeteg ATI RADEON és az NV20 chipekkel. Elég egy újabb kapitális baklövés és az oly sokak által kedvelt 3dfx padlót foghat, ezúttal örökre.

Alex Leupp, 3dfx elnök vezérigazgató az alábbi nyilatkozatot tette az EETimes-nak posztjának betöltését követoen:

"Ha ki kell takarítani a házat, akkor ki kell takarítani. Csináltam már régebben is, és újra megteszem, ha szükséges".

Reméljük így is lesz.

[oldal:Fiery, Ytse]

Fiery - Az ASMdemo fejlesztője, az AMD hazai helytartója

1. Az utobbi hetekben kicsit kiestem a porgesbol, de azert megprobalok tippelni...
166/333, esetleg 183/366 MHz-et elkepzelhetonek tartom.
Specko... Remelhetoleg tamogatni fogja a DirectX8-at, talan a hardveres FSAA-t, es a dinamikus objektumok T&L gyorsitasat...
Ha jol sejtem, szinten 4 pipeline lesz benne, igy 667/733 MPixel/s es MTexel/s lesz az elmeleti sebessege. Kulonleges ujitast nem varok tole, jo gyors lesz, szep es jo :)

2. Oszinten? Siralmasnak... A jol csengo Voodoo markanev egyre kevesebbeket tud meggyozni. Az FSAA-nak nincs sok ertelme, sokkal fontosabb lenne a T&L, EMBM es Cube Mapping megoldasok tamogatasa. 1 even belul fel kell, hogy pezsditse a 3Dfx a 3D kartya piacot, kulonben a sullyesztobe kerul a ceg...

Ytse - HWSW

1. A chip specifikációit tippelgetni felesleges, amikor vannak, akik teszteltek is ilyen kártyákat :) De ha nagyon ragaszkodsz hozzá: 0.18 mikronos csíkszélességgel készült mag 200 MHz-en, hozzá 166/333 MHz DDR RAM. A chip témogatni fogja a pixel shading-et és az EMBM-et.
A kártyák teljesítménye: nézd, feketén-fehéren nézve a leggyorsabb videokártyák a GeForce2 kártyák lesznek a piacon és megtartják az NVIDIA elsőségét egészen az NV20 megjelenéséig (szeptember tájéka?). A sorok között olvasva viszont (mint a neve is mutatja) a GeForce 2 GTS a GeForce-hoz képest nem egy nagy technológiai újítás, kb. olyasmi, mint a TNT2 a TNT-hez képest, azaz kisebb csíkszélességű gyorsabb mag, több és gyorsabb RAM. Az EMBM és pixel shading sikerét úgyis a támogatottság dönti el, egyelőre a DirectX 8 még meg sem jelent, szóval erre még várni kellene. A GeForce név jól cseng, a driverek mindig frissek és gyorsak, mi kell még a sikerhez? Egy lehetséges gyengéjét tudom a GeForce 2-nek: a felfokozott várakozások miatt ha a chip egy picit is gyengébb az ígértnél, mindenki bukást fog kiabálni és esetleg kipukkad az NVIDIA-lufi. :)

2. Erről nem nagyon van mit mondanom, a Voodoo4 és Voodoo5 kártyákat erdeti elképzelések alapján tavaly karácsonykor kellett volna megjelentetni. Ha a 3dfx tudta volna tartani a terveit, nagyot durranthatott volna, így viszont másod/harmadhegedűs marad az NVIDIA és az ATi mögött. Sajna maradt a brute-force koncepció, az FSAA pedig szerintem egy rövidéletű mellékvágány.
a címlapról

for the win

1

Windowsra is befutott a Flutter

2020. szeptember 24. 11:59

A Google keresztplatformos fejlesztői keretrendszerével - alfa címke alatt - már windowsos alkalmazások is készíthetők.