Szerző: Dojcsák Dániel

2008. október 28. 09:57

Oroszország blokkolná a Google terjeszkedését

Letiltotta az orosz Szövetségi Versenyhivatal (FAS) a Google legújabb akvizíciós tervét, melynek során 140 millió dollárért vásárolta volna fel az orosz ZAO Begun hirdetési platformot. Kelet-Európában egyébként is fókuszban van a hirdetéskiszolgálók piaca, de az amerikai cégóriás júliusi bejelentése a vásárlási szándékról tovább fokozta a régióra irányuló figyelmet.

[HWSW] Letiltotta az orosz Szövetségi Versenyhivatal (FAS) a Google legújabb akvizíciós tervét, melynek során 140 millió dollárért vásárolta volna fel az orosz ZAO Begun hirdetési platformot. Kelet-Európában egyébként is fókuszban van a hirdetéskiszolgálók piaca, de az amerikai cégóriás júliusi bejelentése a vásárlási szándékról tovább fokozta a régióra irányuló figyelmet.

Tavaly decemberben az amerikai antitröszt hivatal áldását adta a DoubleClick 3,1 milliárd dolláros felvásárlására. Igaz az európai vizsgálat idén márciusig húzódott, a Google nyélbe üthette eddigi történetének leginkább megkérdőjelezhető tranzakcióját. Egy hónappal később már meg is kezdődött a redundáns dolgozók elbocsátása a DoubleClicktől, majd augusztusban már az AdSense fejlesztéséhez is felhasználták a bekebelezett cég tudását.

Az újabb célpont, az orosz reklámkiszolgáló felvásárlását a Google egy ciprusi leányvállalatán keresztül kezdeményezte, mégpedig 100 százalékos tulajdonra törekedve, felkeltve ezzel az orosz versenyhatóság alapos érdeklődését. Az orosz aggályok lényege, hogy a Begun felvásárlásával egy túl erős szereplő jönne létre az éppen kirügyező orosz online reklámpiacon. Az amerikai keresőmarketing költés 77,4 százalékát kasszírozó cég az európai piacokon is erős, az Egyesült Királyságban például a keresések 87 százalékát indítják a Google-ön keresztül. Oroszországban viszont a helyi szereplő van pozícióban, a Yandex, mely 44 százalékkal vezeti a piacot a a Google 34 százalékával szemben, ezzel pedig Ázsia harmadik legnagyobb keresője.

A felvásárlással kapcsolatban több szkeptikus vélemény is felszínre tört az angol-szász sajtóban. A Washington Post vélekedése szerint a hivatalos állásponttal ellentétben nem a dokumentáció hiánya, illetve a Begun részvényeket jelenleg birtokló céggel kapcsolatos kérdések miatt állították meg a folyamatot, hanem azért, mert Oroszország szeretné az online hirdetési piacot egy helyi szereplő kezében látni. Egyrészt kellemetlen lehet a piacról egy ilyen részletes képet adó szolgáltatást amerikai kézbe adni, másrészt a 2010-re jósolt 1 milliárd dolláros orosz hirdetési piac profitját is érdemes lenne kerítésen belül tartaniuk, vélik a lapértesülések.

Az 5 milliárd dolláros értékűre becsült Yandex piacán kis falatnak tűnhet a Begun 140 milliós vételára, de a keresőmarketing hálózat 40 ezer orosz hirdetőt köt össze és 143 ezer weboldalra továbbít reklámokat, ami viszont stratégiai fontosságú rálátást ad az ottani piacra. Az agresszív terjeszkedési minta, amit a Mountain View-i cég követ, a közelmúltban már az Egyesült Államokban is félelmet keltett a hirdetési piacban a Yahoo-megállapodás kapcsán.

A Google válasza az orosz döntésre egyelőre a szokásos optimista reakció: "Hiszünk abban, hogy ez a felvásárlás lehetőséget ad arra nekünk, hogy nagyban javítsuk az orosz felhasználók, hirdetők és kiadók lehetőségeit, csakúgy mint az egész iparágét. Jelenleg átvizsgáljuk a FAS [az orosz versenyhatóság] döntését, majd ezt követően hozzuk meg a következő lépéshez szükséges döntéseket".

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról