Szerző: Bizó Dániel

2007. augusztus 6. 14:55

Licencelhető mobiltelefonokat és böngészőt fejleszt a Google

[The Wall Street Journal/HWSW] Több százmillió dollárt fordított már a Google mobiltelefonok kifejlesztésére, állítja a Wall Street Journal a projekttel kapcsolatban ismeretekkel rendelkező emberekre hivatkozva. A keresőóriás ugyanakkor továbbra sem vált profilt, és nem kíván belépni a hardver üzletbe, a cél továbbra is a reklámértékesítési tevékenység kiszélesítése és növelése, amiben a mobilos hirdetések stratégiai szerepet játszanak.

[The Wall Street Journal/HWSW] Több százmillió dollárt fordított már a Google mobiltelefonok kifejlesztésére, állítja a Wall Street Journal a projekttel kapcsolatban ismeretekkel rendelkező emberekre hivatkozva. A keresőóriás ugyanakkor továbbra sem vált profilt, és nem kíván belépni a hardver üzletbe, a cél továbbra is a reklámértékesítési tevékenység kiszélesítése és növelése, amiben a mobilos hirdetések stratégiai szerepet játszanak.

Harc a mobilmarketinges költésekért

A Wall Street Journal (WSJ) meg nem nevezett belsős forrásokra hivatkozva azt írja, hogy a Google bostoni kutatás-fejlesztési központjában egy vagy több olyan mobiltelefon fejlesztése folyik, melyek internetezés szempontjából kifinomult képességekkel rendelkeznek, így többek között fejlett böngészővel, 3G és Wi-Fi hálózati képességekkel, és GPS-vevővel is. A vállalat célja nem más, minthogy saját webes szolgáltatásait kényelmesen elérhetővé tegye mobilokon is, ennek érdekében pedig egy böngésző fejlesztése is folyik.

A Google ugyanakkor nem saját mobiltelefonos üzletágról álmodik, és nem kíván megküzdeni a Nokiával vagy a Samsunggal. A folyamatban lévő munka eredményeként megszülető készülékek designját és szoftverét a keresőóriás licencelhetővé kívánja tenni hálózati operátorok és mobilgyártók számára egyaránt, méghozzá akár ingyenesen -- írja a WSJ. Cserébe a készülék viselhetné a Google nevét, de ez sem lenne kötelező érvényű. Ezzel szemben vélhetően az a Google elképzelése, hogy a licencelt mobilokban a Google szolgáltatásai kerülnek integrálásra, vagy legalábbis olyan hasonló szolgáltatások, melyekhez a cég értékesíti és szolgálja ki a kapcsolódó hirdetéseket.

A Google erőfeszítései nem másra irányulnak, minthogy az előrejelzések szerint robbanásszerű növekedést produkáló mobiltelefonos hirdetési piacból minél nagyobb szeletet szakítson ki magának. Ehhez szüksége lenne a mobilszolgáltatók együttműködésére, ugyanakkor az operátorok nem szívesen osztozkodnak másokkal, és engednek be idegen márkákat, szolgáltatásokat a hálózatukra.

Mobil sikerek
A Google erőfeszítéseit jelzi néhány közelmúltban elért siker. A kereső többek között a T-Mobile-lal egyezett meg, hogy a web'n'walk alapértelmezett keresője a Google lesz, így a hazai t-mobilosok is már azt érik el a szolgáltatáson keresztül. Hasonló megegyezést sikerült nyélbe ütni a brit Vodafone-nal is, szintén globális érvénnyel. Ezen túlmenően az LG nemrég közölte, hogy még idén piacra dob olyan mobilt, mely támogatni fogja a YouTube-ot, vagyis nemcsak megmutatni, hanem feltölteni is képes lesz videókat.
A Verizon Wireless elnök-vezérigazgatója szerint a Google "aránytalanul részesedést akar" például a mobilos keresésekhez kapcsolt hirdetési bevételekből, így a vállalat úgy döntött, nem integrálja a Google keresőjét az általa forgalmazott mobilokba. "A dolog lényege a mobil hirdetési pénzekért vívott harc" -- nyilatkozta Lowell McAdam.

Frusztráció szülte

A Google szóvivője természetesen nem kívánta kommentálni a WSJ értesüléseit, mindössze annyit válaszolt, hogy a vállalat a gyakorlatilag az összes operátorral és gyártóval partneri kapcsolatba lépett, hogy keresője és egyéb alkalmazásai rákerüljenek a készülékekre. A WSJ úgy tudja, a vállalat frusztrált az elért eredményekkel, szolgáltatásainak mobilos elérhetőségével, a mobiltelefonos projekt pedig gyakorlatilag ennek eredménye -- kérdéses bár, hogy ezzel az operátorok előbb részletezett érdekellentéte hogyan lenne feloldható.

A keresőcég számos amerikai operátort és globális telefongyártót megkeresett mobil koncepciójával, és a WSJ tudomása szerint a T-Mobile USA-val vannak a legelőrehaladottabb állapotban a megbeszélések, míg a gyártók közül leginkább az LG Electronics érdeklődik. A projekthez közel állók alapján a készülékek legkorábban valamikor jövőre válhatnának elérhetővé, amennyiben sikeresek a tárgyalások. A prototípusok egyike egy kicsúsztatható billentyűzettel bíró vékony Nokiát, míg egy másik a BlackBerry okostelefont idézi, állítják a WSJ forrásai, akik látták a készülékeket.

Az eMarketer becslése szerint a mobiltelefonos hirdetésekre fordított globális kiadások, beleértve a szöveges üzeneteket, wap és weboldalakat és egyéb médiumokat, mindössze 1,5 milliárd dollárt tett ki tavaly, ugyanakkor 2011-re 14 milliárd dollárra ugrik. A mobilos hirdetéseket értékesítésén realizálható haszon ráadásul kétszerese vagy többszöröse a többi formánál, ugyanis sokkal pontosabban targetálható, sokkal személyesebb, nyilatkozta korábban a Google vezére, Eric Schmidt. A hirdetési helyek értékesítéséből idén várhatóan 16 milliárd dollárra szert tévő Google a mobil mellett a televíziós, nyomtatott és videojátékokban megjelenő promócióban is terjeszkedni igyekszik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról