Szerző: Bizó Dániel

2006. október 9. 14:35

A Google több mint egymilliárd dollárt adna a YouTube-ért?

[The Wall Street Journal/BusinessWeek/HWSW] A Google tárgyalásokat folytat a YouTube videomegosztó oldal felvásárlásáról -- írja belsős forrásokra hivatkozva a Wall Street Journal (WSJ). Az ár állítólag nagyjából 1,6 milliárd dollárnál tart, ugyanakkor még viszonylag bizonytalan az ügy kimenetele. A tavaly decemberben elindított YouTube jelenleg a világ legnagyobb videomegosztó szolgáltatása, felvásárlásával pedig a Google hatalmas felhasználói bázisra tehetne szert, amiből online reklámozási rendszerével profitálhatna.

[The Wall Street Journal/BusinessWeek/HWSW] A Google tárgyalásokat folytat a YouTube videomegosztó oldal felvásárlásáról -- írja belsős forrásokra hivatkozva a Wall Street Journal (WSJ). Az ár állítólag nagyjából 1,6 milliárd dollárnál tart, ugyanakkor még viszonylag bizonytalan az ügy kimenetele. A tavaly decemberben elindított YouTube jelenleg a világ legnagyobb videomegosztó szolgáltatása, felvásárlásával pedig a Google hatalmas felhasználói bázisra tehetne szert, amiből online reklámozási rendszerével profitálhatna.

Újabb dotkom csillag

A YouTube története hasonló a nagy technológiai csillagokéhoz: a céget két fiatal, a 29 éves Chad Hurley és a 28 éves Steve Chen alapította tavaly feburárban, klasszikus garázscégként működtek a kaliforniai San Mateóban -- az első feltöltött videókon Chen macskája volt látható. A tavaly decemberi nyilvános rajtot követően az oldal villámgyors növekedésnek indult, és mára a világ legnagyobb videoszolgáltatásává nőtte ki magát, naponta több mint 100 millió látogatást szolgálva ki. Ezzel mérföldekre hagyta maga mögött a konkurenciát, köztük a Google-t, a Yahoo-t és a Microsoftot.

A kockázati tőkebefektetők által finanszírozott működés ugyanakkor ma még bizonyára veszteséges, hiszen a 67 alkalmazott mellett a gigantikus forgalmat kiszolgáló infrastruktúra üzemeltetése nem kevés pénzt emészthet fel. Hiába a havi 20 millió egyéni látogató, ha az nem konvertálható valamilyen módon pénzzé. A modell kézenfekvő: fizetett promóciós felületként értékesíteni az oldalt, kiaknázva a köré szerveződött közösségben rejlő üzleti értéket.

Ezt kézenfekvő módon eredményesebb képes egy nagy, kiépített kapcsolatrendszerrel és alkalmazottak hadseregével rendelkező vállalat véghez vinni, mint egy törpecég, ennélfogva egy Google, Yahoo! vagy Microsoft számára a YouTube sokkal többet érhet, mint amennyi pénzt annak tulajdonosai valaha is képesek lennének kitermelni belőle.

Konvertálási probléma: hálózati forgalomból pénzforgalmat

Több probléma is adódik azonban. Az egyik, hogy az ingyenes, kompromisszumoktól mentes YouTube-hoz szokott látogatók hogyan viselik majd az oldal elzajosodását, ahol reklámok és szponzorált videók jelennek majd meg. Problémákba ütközhet a reklámozók meggyőzése is, hiszen nehezen kontrollálható, hogy milyen kontextusban jelenik majd meg a hirdetés, kockáztatva így egy márkakép egységét.

Ezeknél is látványosabb lehet a szerzői jogokkal kapcsolatos probléma. Elemzők egységesnek tűnő véleménye szerint a YouTube-ot eddig azért nem árasztotta el perek hada, több tíz-, vagy akár százmillió dollárra rúgó kártérítéseket követelve a jogosulatlanul megjelenő videókkal kapcsolatban, mivel nincs mögötte tőke, amelyből ki lehetne fizetni ezeket a kártérítéseket. Amint egy tőkeerős vállalat lép a YouTube mögé, abban a pillanatban megindulnak majd ezek a keresetek -- vélik szakértők. A perek és kártérítések elkerülése érdekében valószínűleg videók tíz- és százezreit kellene törölni, ami a YouTube vonzerejének drasztikus csökkenésével járhat, azelőtt tönkretéve az oldalt, hogy egyáltalán esélye lett volna üzletileg is befutni.

Jó vétel lehet

Ezekkel együtt a YouTube bőven megérhet a Google-nek 1,6 milliárd dollárt, amennyiben a fentebb vázolt problémákat kezelni tudja. A vállalat tavaly januárjában indította be saját videoszolgáltatását, amely a videomegosztáson kívül televíziós műsorban való kulcsszavas keresést is lehetővé tett, állóképeket és szövegrészleteket mutatva az adott programból. A közel egy évvel később indult YouTube több mint négyszer nagyobb részesedést szerzett az Egyesült Államok videomegosztási forgalmából, az összes látogatás 46 százalékát tudva magáénak, toronymagasan verve a második MySpace-t (21 %).

A CIBC World Markets elemzője, Paul Keung néhány nappal ezelőtt azt írta egy gyorsértékelésében, hogy a YouTube csak jövőre 200-300 millió dollár bevételt generálhat reklámbevételekből. Keung a BusinessWeek számára úgy nyilatkozott, hogy amennyiben a Google online hirdetési rendszere továbbra is növekszik, akkor 1,6 milliárd dollár akár egy jó vétel is lehet. "Minden a végrehajtásban rejlik" -- tette hozzá.

Egyes vélemények szerint a Google-nek már csak azért is megéri megvásárolni a YouTube-ot, hogy valamelyik nagy riválisa elől elhalásszon egy 20 milliós, növekvő felhasználói tábort. A Google magabiztosan, nagyjából 50 százalékos részesedéssel vezeti a keresések globális piacát, ugyanakkor a Yahoo! és a Microsoft egyre kiterjedtebb erőfeszítéseket tesznek, hogy behozzák lemaradásukat, és különféle szolgáltatásokkal a felhasználókat magukhoz kössék, és saját keresőik felé tereljék, nagyobb szeletet hasítva ki az online reklámkiadásokból.

A 128 milliárd dolláros piaci kapitalizációval rendelkező Google könnyedén felvásárolhatja 1,6 milliárd dollárért a YouTube-ot, hiszen június végén 9,8 milliárd dollárnyi magas likviditású forrással (pénz, értékpapírok, rövid távú befektetések) rendelkezett, negyedévente pedig további nagyjából 300-400 milliót termel.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról