Szerző: Bizó Dániel

2005. december 6. 14:39

A Pentium vége: újjászületik az Intel

Egyre több helyen és egyre több információ szivárog ki az Intel jövő évi terveivel kapcsolatban, az igazi érdekességet azonban talán nem a gigahertzek jelentik ezúttal, hanem az új márkanevek felbukkanása. Sőt, ami talán ennél is nagyobb horderejű, a Pentium név várható jövőbeni eltűnése.

[HWSW] Egyre több helyen és egyre több információ szivárog ki az Intel jövő évi terveivel kapcsolatban, az igazi érdekességet azonban talán nem a gigahertzek jelentik ezúttal, hanem az új márkanevek felbukkanása. Sőt, ami talán ennél is nagyobb horderejű, a Pentium név várható jövőbeni eltűnése.

A Pentium vége

Mint ismert, az Intel jelenleg már folytatja 65 nanométeres lapkáinak termelését, amelyek között megtalálható a Yonah kódnévre hallgató új kétmagos mobilprocesszor, amely a jelenlegi Pentium M és Centrino platform lelkét adó 90 nanométeres Dothant váltja majd fel. A 12 éves múltra visszatekintő Pentium név leváltása a nem hivatalos információk szerint itt kezdődik meg, ugyanis a processzorok már Core márkanéven kerülnek forgalomba, pontosabban az egy aktív maggal rendelkezőek Core Solo, a kétmagosak Core Duo elnevezést kapnak.

A netszerte terjedő képek tanúsága szerint az Intel jelentős arculati módosításon megy keresztül. A logók újszerű designt nyernek az új nevek mellé, valamint az időtlen idők óta alsó indexben írt "e" betű (Intel) is felemelkedik a többi betű közé. A logók, a betűk stílusa további finom átalakításon esnek majd át, érezhetően modernné, minimalista módon divatossá próbálva tenni azokat, de szavak helyett beszéljenek inkább a képek.

A Yonah márkanévváltása vetíti előre, hogy a jövő év közepe körül debütáló, merőben új, nagy teljesítményű, de energiahatékony mikroarchitektúrára épülő PC-processzorok már mind valamilyen Core név alatt fognak megjelenni. Azt azonban még nem tudni, hogy a pontos elnevezések, megkülönböztetések hogyan alakulnak majd. Ez azt jelenti, hogy 2007-ben valószínűleg eltűnik a Pentium az új számítógépekből, és a boltok polcairól -- 14 év tündöklés után. Az a Pentium név, amely meghatározó szerepet játszik abban, hogy az Intel márkáinak értékét ma 35,5 milliárd dollárra taksálja az InterBrand.

Szólistából karmester

A processzorok márkaneveinek megváltoztatásán kívül a Centrino platform is kis kiegészítésben részesül, azaz a kétmagos Intel Yonah processzorokkal és chipkészlettel szerelt gépek Centrino Duo logót kapnak majd, míg az egy aktív maggal rendelkező Yonah chipekkel szerelt változatok maradnak a Centrinónál. A logo azonban lényegesen átalakul.

Az Intel platformstratégiájának következő mérföldkövét az egyelőre még piaci bevezetésre váró Viiv (~vájv, rímel az angol five-ra) fogja képviselni, amely valójában sokkal több, mint a Centrino egyszerű asztali változata. Sőt, a várhatóan majd dollár százmilliókkal népszerűsítésre kerülő Viiv márkajelzést csak olyan számítógépek nyerhetik majd el -- a koncepció szerint --, amelyek megfelelnek egy otthoni szórakoztató center követelményeinek: stílusosan megtervezett, a nappaliban is felvállalható esztétikus házban laknak; távirányítóval vezérelhetőek, előtelepített szoftvereket tartalmaznak online letöltött videonézéshez és zenehallgatáshoz; digitális videorekorder funkciókat is képesek ellátni; legalább kétmagos processzorral, és korszerű grafikai és audio alrendszerrel rendelkeznek.

Az ilyen gépeket a piac HomeTheater PC (HTPC) vagy médiacenter néven ismeri. Ez a szegmens ma magasan a leggyorsabban bővülő része a személyi számítógépek piacának, becslések szerint 2006-ban az eladások meghaladják a 8 millió darabot, miközben tavaly még csak kevesebb mint 3 millió ilyen gépet értékesítettek. A fogyasztói igények változása, a digitális televíziók és az egyre olcsóbb és gyorsabb szélessávú internet-hozzáférés mind katalizálják a nappaliba tervezett multimédia centerek iránti igényt. Ez az a terület, ahol a konzolok felől érkező gépek (Xbox 360, PlayStation 3) összecsapnak majd PC-s múlttal és háttérrel rendelkező megoldásokkal.

A platformstratégia eddig hatalmas sikert hozott az Intelnek. Az idei harmadik negyedév során már a vállalat forgalmának több mint harmadát, 3,5 milliárd dollár bevételt a Centrino-családból realizált a vállalat, beleértve az "önállóan" értékesített Pentium M és Celeron M processzorokat is. A notebookok térnyerésével a fejlett piacokon egyre kisebb az igény hagyományos asztali gépekre, ugyanakkor a jövő egyértelműen az online érkező digitális tartalom és a nagy felbontást produkáló LCD vagy plazma HDTV rendszerek felé mutat.

Ez az a terület, ahol a jövő év elején elrajtoló Viiv-koncepció hatalmasat kaszálhat, amennyiben sikerül a fogyasztókkal befogadtatni az elképzelést. A siker érdekében az Intel eddig több tucat vállalatot nyert meg és fogott össze, köztük tartalomszolgáltatókat, játékfejlesztőket, és más szoftvercégeket.

Megújult erők

Remélhetőleg később fény derül arra is, hogy valójában milyen mozgatórugók játszottak döntő szerepet az arculat átfogó átalakításában: talán a legutóbbi két évben az AMD előretörése és a sorozatos fiaskók -- terméktörlések és csúszások, alig gyorsuló processzorok -- tépázták meg a régi márkákat, és az új arculat új korszakot is szimbolizál? Vagy egyszerűen csak kezdett elavulttá, idejemúlttá válni a régi név és stílus?

Bárhogy is, a Core márkanév telitalálatnak tűnik rendkívüli egyszerűsége és kifejező volta által, a többmagos (multi core) chipek tömeges terjedésének hajnalán. Olyan márkának tűnik, amely könnyen népszerűsíthető majd a szélesebb publikum körében is, és amely az emberek fejében szinte kisajátítja magának a processzorok, magok fogalmát. Az Intel az elmúlt időszakban rendkívül sokat szenvedett hibás lépései miatt, a következő években azonban láthatóan megújulhat, és minden eddiginél nagyobb erőkkel igyekszik megjelenni összes piacán.

Előfizetési lehetőség a NetAcademia és a Training360 mind a 600 online tanfolyamára 1 éven át 1 tanfolyam áráért. Siess, ez az őrült ajánlat csak október 31-ig él!

a címlapról