Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

A Microsoft már ősszel bevezetné a sok vitát kiváltó Sender ID spamellenes technológiát

Bodnár Ádám, 2005. június 23. 13:17
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

[News.com/HWSW] A Microsoft MSN és Hotmail novembertől már levélszemétként fogja azonosítja azokat az e-maileket, amelyek nem tartalmazzák a Sender ID -t, vagyis a küldő azonosítóját. A vállalat feltett célja, hogy minél hamarabb bevezeti ezt a sok vitát kiváltó spamellenes technológiát. A redmondi cég adatai szerint az MSN- és Hotmail-felhasználók postaládájába érkező levelek 90 százaléka kéretlen reklám.

[News.com/HWSW] A Microsoft MSN és Hotmail novembertől már levélszemétként fogja azonosítja azokat az e-maileket, amelyek nem tartalmazzák a "Sender ID"-t, vagyis a küldő azonosítóját. A vállalat feltett célja, hogy minél hamarabb bevezeti ezt a sok vitát kiváltó spamellenes technológiát. A redmondi cég adatai szerint az MSN- és Hotmail-felhasználók postaládájába érkező levelek 90 százaléka kéretlen reklám.

Megoldás a spamproblémára?

A napjainkban használt levelezőrendszerek alapelveit a nyolcvanas évek elején foglalták szabványba, és ezek az előírások a későbbi fejlesztések ellenére is a kilencvenes évek során köznapivá vált, szolgáltatásalapú TCP/IP hálózatokon tapasztalható magatartásformák áldozatául estek. Az e-mail egyik legnagyobb problémájává az vált, hogy viszonylag könnyen lehet tetszőleges domainneveken belüli címekkel leveleket feladni, akár a domainek tulajdonosainak tudta nélkül is.

A Sender ID keretrendszerrel az elektronikus levelek címzettjei megbízható információt kaphatnak arról, hogy a hozzájuk eljutott levelek honnan érkeztek, ugyanis a levelek továbbítása előtt a levelezőszerverek DNS-alapú hitelesítést végeznek. A módszer alapvetően megváltoztathatja a manapság használatos spamellenes megoldásokat, amelyek a kéretlen leveleket elsősorban a tartalom alapján szűrik.

Kritikus vélemények

A Microsoft lépése jelentős nyomást gyakorol az e-mail szolgáltatókra a Sender ID bevezetésével kapcsolatban. A technológia megköveteli, hogy az internetszolgáltatók, a vállalatok és a domain-tulajdonosok közzétegyék az ún. Sender Policy Framework (SPF) információkat. A Microsoft szerint világszerte már egymillió domain kiadja az SPF információkat, azonban ez csak kis hányada a világszerte bejegyzett több mint 71 millió domainnek. A jelentős e-mail szolgáltatók azonban már támogatják a Sender ID-t, így az interneten utazó levelek harmadánál már használható ez a spamszűrési megoldás.

Vita
Megkérdőjelezi a Sender ID "legitimitását", hogy az internetet működtető protokollok kidolgozásáért és frissítéséért felelős Internet Engineering Task Force tavaly ősszel felosztatta a Sender ID kidolgozásával foglalkozó munkacsoportot. Mivel a protokoll levélforrás-azonosítási részét a Microsoft fejlesztette ki, implementálásához minden Sender ID-s fejlesztőnek alá kellett volna írnia az óriáscéggel egy ingyenes használatot lehetővé tévő licencszerződést. A nyílt forráskódú közösség élesen tiltakozott.

A Sender ID alapjául szolgáló technológiát a Microsoft fejlesztette ki. Szkeptikus vélemények szerint a Sender ID még nem egy széles körben elfogadott szabvány, ráadásul az elgondolásnak több hibája is van. "Szerintünk a Microsoft az erejét felhasználva bele akarja kényszeríteni az ipart egy tökéletlen és nem is elfogadott szabvány használatába" -- mondta Dave Rand, a Trend Micro technológiai igazgatója.

A Sender ID kritikusai elsősorban azt hozzák fel a technológia ellen, hogy azt a Microsoft most erőszakkal le akarja azt erőltetni az egész internetes közösség torkán. "A Sender ID még nem terjedt el széles körben, ami azt jelenti, hogy sok felhasználónak attól kell tartania, hogy leveleiket szemétként azonosítják" -- mondta Ray Everett-Church, a "Hogyan küzdjünk a spam ellen" című könyv szerzője.

Erővel

A Microsoft a viták ellenére kitart a Sender ID mellett. Mivel az MSN és a Hotmail jelentős számú internetezőt szolgál ki, a küldők gyakorlatilag rá lesznek kényszerítve a Sender ID bevezetésére, ellenkező esetben nem tudják majd elérni az MSN- és Hotmail-felhasználókat, leveleik a szemetesben landolnak majd.

Egyes vélemények szerint azonban a Microsoft nincs abban a helyzetben, hogy diktáljon, ráadásul a Sender ID bevezetése időbe és pénzbe kerül, a legtöbb vállalatnál pedig már nem tudják beszorítani a költségvetésbe. Redmond úgy véli, ez csak ürügy, mivel a Sender ID bevezetése nem igényel új hardvereket vagy szoftvereket, csupán a szervezeteknél található levélküldő szerverek leltározását és a lista karbantartását.