Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Netezni legyen menő és szexi

Bizó Dániel, 2005. április 07. 09:14
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Vivien március 27-én ünnepelte huszonhetedik szülinapját. A hosszú, szőke hajú helyes lány felszolgáló, szeret vásárolni, bulizni, pasizni a neten, és a Black Eyed Peas a kedvenc együttese. Barátnője Ivett, aki szintén csinos, hosszú fekete haja van, HR-asszisztensként dolgozik. Szabadidejét olvasással, netezéssel szereti tölteni, és valószínűleg szívesen elutazna Olaszországba Jude Law-val. De mi is ez az egész? Egy ADSL-hirdetés.

Vivien március 27-én ünnepelte huszonhetedik szülinapját. A hosszú, szőke hajú helyes lány felszolgáló, szeret vásárolni, bulizni, pasizni a neten, és a Black Eyed Peas a kedvenc együttese. Barátnője Ivett, aki szintén csinos, hosszú fekete haja van, HR-asszisztensként dolgozik. Szabadidejét olvasással, netezéssel szereti tölteni, és valószínűleg szívesen elutazna Olaszországba Jude Law-val. De mi is ez az egész? Egy ADSL-hirdetés.

Drága a hozzáférés -- vagy mégsem?

Lapunk hasábjain már több alkalommal érintettük a hazai alacsony és lassan növekvő internetpenetráció okait, melyek között a számítógép hiánya vagy a magas költségek mellett kiemelt szerepet játszik az érdektelenség is. A megszólalt szakemberek egy része azonban úgy látja, hogy a csekély érdeklődést mutató emberek kommunikációs puhítással, tájékoztatással meggyőzhetőek hosszabb távon, így azok, akiknek egyébként anyagi lehetőségeik lehetővé tennék a rendszeres nethasználatot, megnyerhetőek lennének.

A kutatások egyértelműen rámutattak, hogy a használat aránya a legszorosabb összefüggést az életkorral mutatja: a mai középiskolások, és már a felsőoktatás alsóbb évfolyamain tanulók több mint háromnegyede tölt el rendszeresen időt a Nagy Hálózaton. A tizenéveseket követően azonban olyan huszonévesek és harmincas fiatalok találhatóak, akik már is dolgoznak, keresettel és jelentős vásárlóerővel rendelkeznek.

A nethasználat drágaságának ellentmondani látszik az elképesztő hazai mobil-penetráció. Sok helyen a családtagok havonta egyenként sokezer forintot költenek csevegésre, sms-ezésre, a mobiltelefonok összértéke pedig sok esetben felülmúlja egy komplett számítógépét, nem beszélve a lecserélés gyakoriságáról.

Netre magyar!

A pénz egyelőre azonban nem az internetszolgáltatók és telekomok szájíze szerint kerül elköltésre, azaz bőven van hely a piac bővülésének. Ez a bővülés, mely inkább aktív bővítést igényel, szükségszerű a szereplők számára, ugyanis a jelenlegi piac "elfogyott": azok, akiket alapvetően érdekel az internet és meg is engedhetik maguknak, már mind ügyfelek a különböző szolgáltatóknál. Friss vadra van szükség.

A masszív népszerűsítésben csak a legnagyobb szereplők tudnak részt venni, ugyanis uniós csatlakozás ide vagy oda, inkább csalatkozik az, aki a közösségi tagságtól a verseny élénkülését, újabb erőteljes szolgáltatók belépését várta. Az egyes nemzetek piacai zártak, ugyanis külön szabályzás vonatkozik rájuk, országonként külön hatóságokkal. Az emiatt zárt magyar piac mérete pedig (ha tetszik, ha nem) nem tud kitermelni sok erőteljes szereplőt, sem a sokszor előszeretettel hivatkozott nyugat-európai árakat.

Buli, szabadság, száguldás

Az alacsony és lassan növekvő otthoni hozzáférések száma gyengén indokolható tehát a költségekkel, pláne az, hogy netcafékat például a népesség elenyésző hányada látogat csak. Arra a kérdésre, hogy mi húzódik meg e mögött, legtöbbünk valószínűleg bármiféle tudományos kutakodás nélkül is rávágná a választ: mert nem menő. A mobiltelefon ezzel szemben mára nyilvánvalóan divattermékké vált, hasonlóan a ruházathoz, a popzenéhez vagy az autókhoz.

De a tanga, a pólók, topok, nadrágok, cipők és a villantós mobilok mellett miért ne lehetne az internetezés is a menőzés tárgya, divattermék? Ehhez hasonló kérdés vetődhetett fel az Invitel brand management és a vele dolgozó Café Reklám és Neo Interactive ügynökségek csapatainak soraiban, mikor kipattant a Vivien és Ivett kampány alapötlete. A két virtuális csajjal az Invitel a hazai reklámpiacon úttörő szerepet vállalt fel magára a netezés népszerűsítésének terén.


Az Axelero családképe
A piacvezető Axeleróval és az itthon szintén rendkívül erőteljesnek számító UPC-vel szemben, melyek átfogó kampányai szinte mindenkit meg akarnak szólítani a fiatal gyerekektől kezdve a családapákig, az Invitel most lényegesen szűkebb, sokkal jobban meghatározható réteget igyekszik megcélozni: a 18-39 éves korosztályból azokat, akik számára a huszonéves városi nők (még lányok, csajok?) életvitele, világa csábítóan hat -- árulta el egy magát megnevezni nem kívánó forrásunk.

Vivien és Ivett ezen belül is elsősorban a hölgyeket veszi célba (mindemellett,hogy két 24 és 27 éves nő a férfiak számára sem közömbös), amivel a kampány élesen elkülönül a konkurensek többi, inkább férfiaknak készített reklámoktól -- így könyebben célba is érhet. Kutatások rámutattak, hogy bár a fogyasztás egyéb területein mindenhol női dominancia látható a vásárlási döntések meghozatalában, addig a netezés egyelőre megmaradt a férfiak territóriumának, akik a hazai kínálatból főként a költségek alapján választanak szolgáltatót -- mi más alapján, kérdezhetnénk. Az Invitel ezen akar változtatni, halványítva ezzel az ADSL-vásárlás "férfiasságát".

Vivien és Ivett végre nem csak sávszélességet és forgalmat akar adni, hanem egyfajta életstílust, életérzést. A csajok nem kizárólag hozzájuk hasonló fiatal lányokat szólíthatnak meg, hanem olyanokat, akik számára a két személyiség által sugárzott életkép vonzó. Ennek megfelelően a hangnem barátságos, közvetlen, tegező, szemben például az Axelero kevert kommunikációjával, ahol a szlogen a fiatalokat szólítja meg, a terméket azonban már magázó stílusban adja el -- vélhetően az apukáknak.

Szintén nem véletlen, hogy nem egy hölgy szerepel a kampányban. A lányok önálló személyiségei mellett fontos elem a kettejük közötti barátság, a kapcsolat is. Vivien és Ivett barátsága a valahová tartozást, az egymáshoz való kötődést sugározza, melyek fontosak a fiatalok számára, akik ma kevésbé a családokhoz, mindinkább a saját maguk által kiválasztott "törzsekhez" akarnak csatlakozni. Ennek megfelelően a Nők Lapja Cafén a két lánynak blogja is van, ahol Bridget Jones naplójához hasonlóan nyomon lehet követni életüket.

Elindult hát végre az, ami a mobilpiacon már évekkel ezelőtt lezajlott tőlünk nyugatra. Biztosan sokan emlékeznek még a Pannon GSM Bee kampányára, amely rendkívüli mértékben felkorbácsolta a kedélyeket és megosztotta a véleményeket. Manapság illik zsigerből, félvállról lefitymálni a bégetős reklámokat és az idióta rajzfigurákat, az azonban kevesekben tudatosul, hogy e mögött milyen hosszadalmas, alapos és átfogó tervezés, milyen célok álltak. A Bee végülis (sommásan fogalmazva) megbukott, de nem az alapötlet, a bégetős, pattanásos rajzfigurák miatt. De ez egy másik történet. Nem biztos, hogy az itthon újszerűnek számító Vivien és Ivett reklámokat bölcs dolog kötelezően leszólni.

Az Invitel célja, hogy a kampánnyal hétköznapi és menő dologgá tegye az internetezést, illetve az ADSL-ről mindenkinek az Invitel ugorjon be, és fordítva. A kommunikáció mögé persze nem árt megfelelő terméket is rakni. Az Invitel forgalomarányos csomagjával igyekszik a belépési korlátot jelentő havidíjat leszorítani. We love ADSL. Meg persze azért a kábelt is.

Véleménye van?

Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.