Szerző: Budai Péter

2005. február 14. 12:34

Naplóírásért rúgták ki a Google egyik alkalmazottját

[News.com/HWSW] Mark Jent nemrégiben kirúgták a Google-tól blogolás miatt. Habár a blog tartalmát előzőleg a Google munkatársaival közösen cenzúrázták, végül az endedélyezett tartalom publikálása is a munkatárs eltávolításával járt.

Megüti a bokáját, aki saját munkaadóját kritizálja

"2005 január 28-án kirúgtak a Google-től. Ez közvetve vagy közvetlenül a blogom számlájára írható. Nagy meglepetésként ért az eset, mivel két nappal előtte együtt átnéztük a blogomat, és eltávolítottuk a nem megfelelő bejegyzéseket... ha arra kértek volna, hogy fejezzem be a blogolást, megtettem volna" -- írja Jen az ominózus blogon, a Ninetyninezeros-on.

Jen távozása mindössze tizenegy nappal azután történt, hogy az új toborzási hullám során felvett alkalmazottak a céghez érkeztek, ő is az új csapat tagjaként kezdte meg munkáját. Blogján a mindennapi tevékenységével kapcsolatos észrevételeit és véleményét írta meg, nem mellőzve a kritikus hangnemet sem.

Jen esete a legfrissebb a blogolás miatt kirúgott alkalmazottak sorában. Korábban történt már hasonló más cégeknél is: a Delta Airlines egyik munkatársát azért bocsátották el, mert saját magáról közölt fotókon a légitársaság uniformisába volt öltözve. A Microsoft egyik alvállalkozóját pedig azért küldték el, mert fotókat közölt arról, ahogy a szoftveróriás főhadiszállására éppen Apple Power Mac G5 számítógépeket rakodnak ki.

Az alkalmazottak blogolási szokásai folyamatos fejtörést okoznak a Google-nek, ugyanis a cég hivatalosan a blogok egyik legjelentősebb támogatójának számít a Pyra Labs 2003 februári felvásárlása óta. Ugyancsak nehéz helyzetbe hozta magát a vállalat azzal, hogy kimondottan az etikát és az alkalmazottak kényelmesebb munkalehetőségének megteremtését helyezte előrébb értéklistájában a munkakedv növelése érdekében, és nem a tényleges profitszerzést.

Amiról nem lett volna szabad írni

A blog január 23-ai bejegyzése azt taglalja, hogy a Google miként kezelte az alkalmazottak pénzügyeit, és ezáltal hogyan lett Jen egyik pillanatról a másikra ideiglenesen minden megtakarított pénztartalékától megfosztva. Később az előre kifizetett összeget az alkalmazott visszakapta volna első fizetésével egyetemben -- ami Jen megjegyzése szerint jelentős összeget képviselt volna. Kérdéses, hogy voltak-e olyan bejegyzések, amiket Jen végül végleg eltávolított oldaláról, azonban közlése szerint a Google vizsgálata után, mikor a vállalat nem kérte arra, hogy álljon le a blogolással, az érintett üzeneteket visszatette az oldalra.

Jen emellett meglehetős részletességgel számolt be a Google általa megismert stratégiájáról, szokásairól, a vezetők stílusáról, és a munkavállalókkal szemben mutatott magatartásukról. Összességében talán több pozitív vélemény található a Google-ról mint negatív, de az tény, hogy a lelkes blogíró semmit sem próbált elhallgatni. Mint azt a kirúgásával kapcsolatban megemlítette, beszélt Robert Scoble-lel, a Microsoftnál dolgozó egyik legismertebb bloggerrel, aki azt javasolta, hogy csak megfelelő idő eltöltése után kezdjen hozzá munkahelyével kapcsolatos észrevételeinek megfogalmazásához, ellenkező esetben kellemetlen szituációban találhatja magát -- ahogy az jelen esetben meg is történt.

A blogolás a jövő marketingstratégiáinak egyike

Jen azon kívül, hogy meglepődésének adott hangot blogján, a kritikus nap végére már megértette a Google álláspontját is. Jen ettől függetlenül megpróbált vitába szállni az ellene hozott döntéssel kapcsolatban, arra hivatkozva, hogy az ellenkezik az egyre erőteljesebben terjeszkedő trenddel.

"Szerintem a blogolás a következő nagy találmány az interneten... A vállalatoknak meg kéne ragadniuk ezt a technológiát, mielőtt mások teszik meg. Azoknak a vállalatoknak, akik meggyőződéssel kínálják ajánlataikat, engedniük kéne, hogy az alkalmazottak is terjesszék annak hírét. Manapság az információ túlburjánzásának korában a blogolás a marketing egyik leginkább költséghatékony, és egyben leggyorsabb megoldásává vált" -- írja Jen.

A Google részéről nem kívánták kommentálni az esetet, mindössze annyit voltak hajlandóak megerősíteni, hogy Jen már valóban nem tartozik a Google alkalmazottainak állományába.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról