Szerző: Hlács Ferenc

2015. július 22. 15:50

Összefognak hirdetési csalások ellen az online óriások

Megosztja egymással az adatközpontokból érkező hirdetési csalásokra vonatkozó feketelistáját több online óriáscég. A kezdeményezéstől, amelyben többek között a Google, a Facebook és a Yahoo is részt vesz, a vállalatok a hirdetésekre kattintgató robotok visszaszorítását várják.

Szövetségre lépnek a hirdetési csalások visszaszorítására az online óriások: a scammereket feketelistára száműző Trustworthy Accountability Group, röviden TAG újonnan induló programja mögött olyan nevek sorakoznak fel, mint a Google, a Facebook, Yahoo, MediaMath vagy a TubeMogul. A kezdeményezés célja, az online hirdetésekre jellemzően nem valós felhasználóktól, webes robotoktól érkező kattintások kiszűrése, amelyek komoly kiesést okozhatnak a vállalatoknak.

Hogy a hasonló botokkal dolgozó "hirdetésfarmerek" a kattintások milyen jelentős részét adják jól mutatja, hogy csak a Google Doubleclick feketelistája a forgalom mintegy 8,9 százalékáért a scammereket tette felelőssé. A Google hirdetési forgalom minőségéért felelős termékmenedzsere, Vegard Johnsen blogposztban számolt be a kezdeményezésről, amelynek keretei között a résztvevő vállalatok megosztják egymással az online robotokról gyűjtött adatbázisaikat.

Az összefogás elsősorban a kiterjedt, adatközpontokból érkező csalásokra fókuszál, amelyeknél a felhasznált botoknak sikerült átcsúszniuk az IAB/ABC International Spiders & Bots List nemzetközi "robotlajstrom" szűrőjén, illetve értelemszerűen user-agent azonosítójukban sem teszik egyértelművé, hogy nem emberi felhasználóról van szó.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Johnsen szerint a minél nagyobb kattintásszámra vágyó kiadók egyik népszerű - ám tisztességtelen - eszköze a UrlSpirit, amelyet telepítve három hivatkozást adhatnak meg, amelyet aztán a szoftver más gépekre installált példányai kezdenek automatikusan klikkelgetni, az Internet Explorer böngészőt használva. A robothálózatot díj ellenében telepítés nélkül is lehetőség van használni. A Google szerint idén május végén az UrlSpirit példányainak több mint 82 százalékát adatközpontokban telepítették - ez mintegy 6500 különálló, virtuális gépen futó szoftvert jelentett, amelyek egyenként napi 2500 hirdetést kattintottak le, ezzel havonta összesen félmilliárd klikket generálva.

De ilyen szoftver a HitLeap is, amely az UrlSpirithez hasonlóan Windowson fut, ugyanakkor a Chromium Embedded Frameworkot használja a kattintgatáshoz. A HitLeap egészen érdekes rendszerben dolgozik, felhasználóinak "böngészési perceket" kell gyűjteniük a szoftver futtatásával, amelyeket aztán kattintásokra válthatnak be - de a percek megvásárlására is lehetőség van. A keresőóriás június közepén legalább 4800 telepített HitLeap példányt tartott számon virtuális gépeken, különböző adatközpontokban - egy-egy példány napi 1600 kattintásért felelős.

Az ilyen botok nem csak a hirdetőknek okoznak károkat, miután azok hamis forgalomért fizetnek, de az egyes reklámkampányok hangolásához használt statisztikákat is torzítják. A frissen elindított összefogás és a vállalatok között megosztott feketelisták ugyanakkor jócskán visszavághatják a kiterjedtebb bothálózatok, illetve hirdetési csalások térnyerését.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról