Az okostelefon az új PC
Történelmi negyedév volt a tavalyi negyedik az okostelefon-eladások szempontjából, most először fogyott belőlük több mint PC-ből. A jövőben az okostelefonok fölénye állandósulhat és átvehetik az elsődleges személyi információs eszköz szerepét a PC-ktől.
Nagyot robbant az Android
2010 negyedik negyedévében minden eddiginél több okostelefont adtak el a gyártók, az IDC szerint világszerte 100,9 millió darab fogyott, ami 87 százalék feletti éves növekedésnek felel meg - ugyanez az elemzőcég 92 millió darabra becsülte a PC-piacot, vagyis az okostelefonok forgalma most először múlta felül a PC-két, leginkább az Android mindent elsöprő sikerének köszönhetően. A gyártók versenyében ugyan még a Nokia áll az élen, de androidos készüléket több vállalat is kínál, ennek köszönhetően az Android átvette a piacvezető pozíciót a Symbiantól. A nagy nevű mobilgyártók közül a Samsung, a HTC, a Motorola, az LG és a Sony Ericsson is stratégiai szerepet szán az Androidnak, igaz közben egyesek a Windows Phone 7-tel is próbálkoznak.
A Nokia piaci részesedése egy év alatt 38,6-ról 28,6 százalékra zuhant vissza, áll az IDC adataiban. A friss Symbian^3 platformra épülő új készülékekből (pl. N8, C7, C6-01) összesen csupán 5 millió darabot értékesítettek a finnek, a többi 23 millió készülék régebbi Symbian platformra épült. Stephen Elop, a Nokia új vezérigazgatója egy kiszivárgott belső feljegyzésben lényegében világossá tette, vállalata egy másik platformot is fel fog karolni, amely feltehetőleg a Windows Phone 7 lesz (és a közeljövőben a MeeGónak sem lesz nagy szerepe). A cég pénteken tartja stratégiai tájékoztatóját, ahol várhatóan még több részlet kiderül arról, milyen irányba indul.
Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
Az Apple már stabilan a második legnagyobb okostelefon-gyártó, az eladásai a piaci átlaggal nagyjából együtt nőttek a negyedik negyedévben, ezzel bőven megelőzve a Blackberryket gyártó Research In Motiont, amely messze átlag alatti növekedést produkált. A RIM problémája némileg hasonló a Nokiához, mégpedig a fejlesztői figyelem teljes hiánya. Hiába népszerűek az Egyesült Államokban a Blackberryk, a fejlesztők leginkább az iPhone-ra és az Androidra koncentrálnak A RIM-nek valószínűleg az utolsó esélye lesz a QNX-alapú új platform, amely idén várható, ha ezzel sem tud megkapaszkodni, gyorsan a peremre kerülhet.
A Samsung többplatformos stratégiája láthatóan jól működik, a cég már a negyedik legnagyobb okostelefon-gyártó, androidos modelljeinek sikere hozzásegítette ahhoz, hogy megelőzze a HTC-t. Mindkét cég messze a piaci átlag felett tudta növelni készülékeladásait, a Samsung több mint négyszer annyi, a HTC pedig több mint kétszer annyi okostelefont szállított le mint egy évvel korábban. Érdemes egy szót ejteni a többiekről is: az IDC adatai alapján az okostelefon-piac közel negyedét adja a többi gyártó, vagyis a kisebb cégek nagy szeleteket harapnak ki a tortából. Rövid távon az aprózódás várhatóan folytatódni fog, ahogy az androidra építő versenytársak "szétszedik" a Nokia piacát.
Az okostelefon az új PC
Az okostelefon-eladások zöme Észak-Amerikára és Nyugat-Európára esik, mivel itt állnak rendelkezésre azok a nagy sávszélességű mobilhálózatok, amelyeken az eszközök fejlett képességei valóban ki is használhatók. Az okostelefonok több mint fele itt talált gazdára, áll az rivális Gartner elemzésében - a fejlett piacokon az eladott mobilok fele már okostelefon. Hamarosan ezek a mobilok vehetik át a PC-k helyét a fogalom eredeti értelmében, vagyis ezek lesznek a "személyi számítógépek", amelyek mindig ott lapulnak a tulajdonos zsebében és elérhető róluk szinte minden információ ami egy PC-ről, kényelmesebbé téve a tulajdonos életét.