Szerző: Tolnai Ákos, Tóth András

2010. december 27. 12:41

Mit hozhat a jövő az okostelefonok piacán?

Sajátos szempontból elemzik az okostelefon-piac alakulását, a gyártók és platformok szereplését és az előttük álló kihívásokat az AbilityMatrix szakértői.

A cikk szerzői nem a mobiltelefon-biznisz résztvevői. Saját elemzési módszerünk segítségével abban segítünk vállalatoknak, hogy eldönthessék, mely termékeik lehetnek sikeresek és min kell ahhoz változtatni, hogy azok lehessenek.

A modell nem közgazdasági alapú, megtérülési mutatókat előállító eszköz, alapja a puha minőségek és jellemzők elemzése. A legfontosabb megválaszolandó kérdés az AbilityMatrix használatakor, hogy a termék összhangban van-e a gyártó által a fogyasztók szerint képviselt értékekkel? E kérdés megválaszolása a termék vélt minőségeinek és adottságainak elemzése révén történik, a műszaki specifikáció céltalan számháborújának helyét átveszik azok a minőségek, amelyeket a termék funkciói megvalósítanak, kiemelnek (például: senkit nem érdekel, hogy hány megapixeles a telefon kamerája, ha könnyen és gyorsan lehet vele szép képeket készíteni).

Az AbilityMatrix egy-egy termék elemzése mellett kiválóan alkalmas egyéni-személyes fejlesztési irányok meghatározására, szervezeti szintű stratégiák kialakításának támogatására, vagy éppen egy-egy iparág jövőjének felvázolására. Ez utóbbi alkalmazási terület lesz releváns jelen cikkünk kapcsán, amikor is az okostelelefon-piac jövőjéről elmélkedünk. Tesszük mindezt egyéni érdeklődésünk alapján, anélkül, hogy a témában az AbilityMatrix használata során egyébként szokásos interjúkat lefolytattuk volna. Tekintse tehát mindenki írásunkat egyfajta hangos gondolkodásnak, melynek nem célja a teljeskörűség, a bemutatott példák pedig szubjektív válogatásunkat tükrözik.

Quo vadis, Nokia?

A Nokiáról regényt lehetne írni, hosszú évek alatt rengeteg apró csetlés-botlás és nagyobb horderejű tévedések sorozata vezetett oda, ahol a vállalat most tart. Úgy gondoljuk, hogy a Nokiának két kiútja van a jelenlegi helyzetből. Az első, hogy képes a hagyományos telefonjainál még fel-fellelhető eredeti értékeket átültetni az okostelefonjaira is. A második lehetőség, hogy egy teljesen önálló brandet sikerül felépítenie új értékekkel, ami már nem cipeli magával a Nokia okostelefon-piacon nehezen megvalósítható értékeit.

Melyek ezek az értékek? A legfontosabb: a mágikus öröklét, hosszú akkuidő, elnyűhetetlen konstrukció (mindenki ismer történeteket arról, hogy mi mindent éltek túl a Nokia telefonok). Talán ezt a legnehezebb újra megvalósítani. A többi érték pedig az egyszerű, logikus kezelés és a megbízhatóság. A Nokia akkor lehet ismét sikeres, ha az okostelefonjai visszatérnek saját, vásárlói által érzékelt értékeihez úgy, hogy közben egyéb általános siker-kritériumokat is teljesítenek (pl. alkalmazások széles köre, összeszerelés minősége). Kulcsszavak: egyszerűség, megbízhatóság, ”öröklét”.

A BlacBerry-enigma

Szándékosan utalunk a híres titkosítógépre: a BlackBerry a mobil e-mail szinonimájaként vált ismertté és egyet jelentett az üzleti felhasználással, a vállalati szintű biztonsággal, valamint a magas árral - az üzletemberek számára fontos a folyamatos és biztonságos levelezési lehetőség és ezért hajlandók fizetni is. Ezek mellett legalább olyan fontos, ám kevés figyelmet élvező tulajdonsága BlackBerryknek a forgalom tömörítése miatt az alacsony adatköltség. Ez lehetne az igazi érték a RIM készülékei számára – ha létezne egy offline navigációs megoldás, illetve nem kéne kisebb vagyonokat fizetni a BlackBerry internetes szolgáltatásért. Bármennyire kevés forgalmat generál ugyanis az e-mail meg néhány másik program, a folyamatos adatkapcsolatot igénylő navigáció igencsak megdobhatja a számlát.

A vállalatok számára az sem teszi már annyira vonzóvá a RIM szerverén történő levelezést, hogy Indiában és Szaúd-Arábiában a kormányok aggályukat fejezték ki, hogy nemzetbiztonsági szempontból fontos üzeneteket sem tudnak lehallgatni. Az üzleti szféra tehát elveszni látszik, ami katasztrofális a RIM számára két okból is: a nagy profit ugrik, ráadásul ami még nagyobb probléma, hogy a cég identitása kerül veszélybe. A RIM újabban a fiatalokat veszi célba, akik számára a fejlett szövegbevitel (texting) most még vonzó, cserébe viszont annyi kompromisszumot kell kötni, hogy a BlackBerryk nem tudnak konkurálni olyan területeken mint a képernyő mérete vagy a kezelés kifinomultsága (nem csak mi, hanem a piac sem érzi az átütő erőt a Torch kapcsán; akár azt is mondhatnánk: olyan mint halottnak a gyertyaláng, megvilágítja, de fel nem támasztja).

Az utolsó szög a koporsóban a BlackBerry operációs rendszere lehet, ami kísértetiesen kezd emlékeztetni a Nokia symbianos vergődésére. Derekasan küzd a RIM, de az üzleti identitás kényszerű feladása végzetes lehet. Ha történetesen Zuckerbergnek hívnának minket, akkor felhívnánk a RIM vezetőségét egy ajánlattal, jó párosítás lenne. Kulcsszavak: biztonságos, olcsó adatkapcsolat, üzleti felhasználás, texting.

Android: verziók fogságában

Tegye fel a kezét, aki nem örült a Google mobilpiaci megjelenésének! Oké Steve, leteheted a kezed. Szóval mindenki örül az Androidnak, de öröm nem lehet felhőtlen. Ha visszatekintünk az elmúlt év elképesztő fejlődésére, arra kell gondoljunk, a kevesebb néha több. A gyártók is csak kapkodják a fejüket és nemigen képesek lépést tartani az Androiddal. A gyártók szinte naponta rukkolnak elő androidos új modellekkel, melyek egy része szerintünk nem alkalmas megfelelő  felhasználói élmény nyújtására. Így pedig elvész a lényeg, kényszerű kompromisszumokat vállalunk, századjára is felsóhajtunk, ha belassul a telefon, miközben magunknak sem valljuk be, hogy ennél azért jobbat szeretnénk.

A prémium szegmensben komoly probléma, hogy a gyártók láthatóan nem tudják megoldani a verziófrissítéseket. Ez oda vezet, hogy egy viszonylag új telefon is elavultnak számít (nem mindenki szeretné-tudja kéthavonta cserélni telefonját), ami másodlagos tulajdonossá degradálja a vásárlókat. Bármennyire is szeretjük az Androidot, a kaotikus OS-helyzet hamarosan a további térnyerés gátját jelenti, a platform esélyes a következő Windows Mobile szappanopera tragikus hősének szerepére, a tünetek ugyanazok, de a szép külcsín még egy ideig elrejti a tályogos testrészeket. Kulcsszavak: nyitott, rugalmas , túl sok verzió, optimalizálási problémák, alacsony felhasználói élmény.

Vissza a sírból

A Microsoft Windows Phone 7 a legígéretesebb próbálkozás szerintünk. Nagyszerű új rendszer, amely egyesíti a jelenlegi két piacvezető erényeit: egyszerre több gyártó gyárt készüléket (Android), ugyanakkor nagyon egyszerű, szép (tudjuk, ez szubjektív) kezelőfelülete van, egy szoftververzióval, központi frissítéssel (Apple). A Microsoft pedig nem átallott annyi pénzt mögé tenni, amennyi valószínűleg sosem térül meg. És még ott lapul a pakliban az aduász, ami nem más mint az Xbox Live.

Ahhoz hogy megértsük, miért, kénytelenek vagyunk beszélni az úgynevezett érzékelt minőségekről. Mindenki a funkciókat helyezi előtérbe, miközben sokkal nagyobb szerep jut a "puha" tényezőknek, amiket mi érzékelt minőségnek hívunk. Egy ilyen paradigmaváltás volt, amikor az Apple belépett az okostelefon-piacra, és talált magának egy addig ki nem szolgált piaci szegmenst, az “egyszerű és szép” minőségeket fontosnak tartó vásárlók csoportját. Úgy gondoljuk, hogy a játék és a versenyzés élvezete hasonló minőség lehet, bárki, aki ült már Xbox 360 vagy PlayStation 3 előtt és achievement-re illetve trophy-ra vadászott, tudja miről beszélünk.

Jelenleg egy gyártó sem rendelkezik a teljes, keresztplatformos játékélmény lehetőségével. A Sony megpróbálja az okostelefonra rászuszakolni a konzolját, de ez szimplán funkcionális fúzió, hiányzik mögüle a közösségi érzés, az Xbox Live köré felépített miliő. Ülj le egy PS3 és egy Xbox elé és nézd meg a Live tartalmakat, és képzeld el, hogy hazafele ugyanazt a játékot játszod a telefonon, mint a konzolon, majd amikor hazaérsz, ott folytatod, ahol abbahagytad. Ma ez még lehetetlen, de szerintünk ez lehet a következő nagy dobás. Ha a Microsoft az Apple értékeinek a lemásolása mellett tud egy újabb minőséget csatarendbe állítani, akkor a többiek igencsak meg lesznek szorulva.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Problémát jelent azonban a windowsos készülékek magas ára: még a legelvakultabb gamereknek is csak egy kis része tud 150 ezer forintot áldozni egy ilyen új készülékre. Ugyanakkor elképzelhetőnek tartjuk azt is, hogy egy WP7 telefon tulajdonosa a remek játéklehetőség miatt fog Xboxot vásárolni. Óriási lehetőség van a WP7-es telefonok Xbox Live funkciójában, mely kapcsán a felhasználói élmény garantált, hiszen e készülékek esetében a Microsoft igen magas belépő követelményeket támasztott. Kulcsszavak: kiemelkedő felhasználói élmény, Xbox.

Nagy lehetőség lett volna egy éve

A Palm az érintőképernyős telefonok feltalálójaként vonul be a történelemkönyvekbe, de hogy innen sikerül-e újra kilépni a technológiai színpadra, egy igazi talány. Sokáig úgy tűnt, a Palm szép csöndben kimúlik, aztán tavaly előrukkolt a Pre okostelefonnal, ami rendkívül ígéretes, mi több, életképes próbálkozásnak tűnt. Nem a vas dobogtatta meg a geekek szívét, hanem a WebOS elnevezésű operációs rendszer, ami intuitív, eredeti, jól használható és szép. A Palm azonban már túl kicsi volt ahhoz, hogy a remek ötletet sikerre vigye.

Ekkor jött a HP és megvásárolta a céget, ami remek húzás lehetett volna. A HP – amely nem számít komoly versenyzőnek a mobiltelefon-piacon – elvileg tudja biztosítani mindazt, ami a WebOS sikeréhez szükséges: gyártási kapacitást, forrást a folyamatos fejlesztésre, illetve egyedülálló szinergiákat egyéb megoldásaival. A bekebelezés óta azonban már jó néhány hónap eltelt, ez pedig a mai mobiltelefóniában egy örökkévalóság. Vártunk valamire, ami eddig nem jött el. Lehet, hogy nagyon dolgoznak a srácok, de a Sony és Nokia látványos zuhanása a bizonyíték arra, hogy nem szabad átaludni az évszázad buliját. Hatalmas lehetőség volt a Palm-HP együttműködésben, ami napról napra csökken, szerintünk ez a hajó elment. Kulcsszavak: innovatív, intuitív, szép, jól kezelhető (Palm), jó minőségű tömeggyártás, fejlesztési potenciál, szinergiák (HP).

Amiről még nem esett szó

És mi lesz az Apple-lel? Szerintünk nagyjából stagnálni fog a piaci részesedése, esetleg még egy kicsit csökken is. Az Apple szintén foglya a saját, jelenleg nagyon pozitív visszhangra talált értékeinek, ezek a minőség, szépség, egyszerűség. Akiknek ezek fontosak, biztosan nem fognak váltani, azok a felhasználók, akik más értékeket keresnek, és jobb híján vettek iPhone-t, valószínűleg a következő 3 évben fognak találni maguknak más platformot, ahogy a hackelő felhasználók jelentős része egyre jobban imádja az Androidot.

Tolnai Ákos, Tóth András, AbilityMatrix

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról